مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 13. فروردين 1396 - 21:21   |   کد مطلب: 20094
امام هادی(ع) با وجود اسارت یکی از مهم ترین کارهایی که کردند مقدمه سازی برای آماده کردن شیعیان در رابطه با غیبت حضرت حجت(عج) با شبکه سازی و ایجاد شبکه ی وکالت بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، حجت الاسلام جلیل نجفی،مدرس حوزه و دانشگاه، در گفت و گو با خبرنگار صدای دانشجو در رابطه با امام‌هادی(ع) گفت:آن حضرت در سن ۸ سالگی به مدت ۳۲ سال به امامت رسیدند و این نکته حائز اهمیت است که سن کم آن حضرت که۴۰-۴۱سال بیشتر نبود،نشان دهنده‌ی شرایط خفقان دوره ی زندگی ایشان و امامان قبل و بعد این بزرگوار است که بدلیل انحطاط در دوره ی عباسیان برای جلوگیری از قیام های علوی ، سختگیری های بیشتری می‌شده است.

وی افزود:در بحث خلفای معاصر با امام هادی(ع) ۶خلیفه بودند که مهم ترین آنها خلیفه متوکل بود که به مدت۱۶سال خلافت،با امام هم عصر بود. امام هادی (ع) در این عصر به شدت تحت نظر بودند و بخاطر نامه ی نماینده ی خلیفه به معتصم که نشانگر نگرانی از قیام های علوی بود،با نامه ی خلیفه که به نوعی دستور جلب محترمانه بود از مدینه به سامرا رفتند و در محلی به نام عسکر یا عسکریه که در اصل پادگان نظامی بود،تحت نظر قرار گرفتند و سرانجام در زمان معتضد در ۴رجب سال ۲۵۴ هجری قمری در زندان مسموم شده و به شهادت رسید.

نجفی در خصوص فعالیتهای آن حضرت گفت: امام هادی(ع) با وجود اسارت یکی از مهم ترین کارهایی که کردند مقدمه سازی برای آماده کردن شیعیان در رابطه با غیبت حضرت حجت(عج) با شبکه سازی و ایجاد شبکه ی وکالت بود، چرا که امام بدلیل شرایط موجود امکان ارتباط مستقیم با شیعیان را نداشت و از طریق وکلا و صحابه ی خود که معروفترین آنها فضل‌بن‌شادان، ایوب‌بن‌نوح و حضرت عبدالعظیم‌حسنی بودند، با مردم ارتباط برقرار میکرد و این خود نوعی زمینه سازی برای مردم بود که در زمان غیبت امام،با نواب آن حضرت ملاقات داشته باشند.
 

وی با اشاره به احادیث امام هادی(ع) در رابطه با کرامات انسانی در پایان اظهار کرد: اگر کسی در خودش احساس بزرگواری و کرامت کند،قدرت مخالفتش با شهوات حیوانی بیشتر می شود و از کسی که احساس بزرگواری را در خودش حس نکند باید حذر کرد.

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار