مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 21. فروردين 1396 - 11:51   |   کد مطلب: 20200
تجمیع صنایع بزرگ در محدوده غرب بندرعباس سایه سیاهی از آلاینده ها را بر شهرافکنده تا این قسمت از شهر به قطب سونامی بیماری های تنفسی و انواع سرطان ها تبدیل شود .

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل از هرمز؛ صنعتی شدن و پیشرفت در اکثر کشورهای جهان به قدری حائر اهمیت بود که برای رسیدن به آن، از  بسیاری از آیتم های زیست محیطی چشم پوشیدند و اکنون با گذشت چندین دهه از انقلاب صنعتی در کشورهای اروپایی و آمریکایی شاهد بحران زیست محیطی و هجوم آلاینده های شیمیایی در شهرهای بزرگ جهان هستیم.

در سال های اخیر و پس از وقوع انقلاب تاریخی جمهوری اسلامی، ایران با رشد چشمگیری در زمینه های مهم اقتصادی و بین الملل پا به عرصه قدرت گذاشت و درصدد است پس از کشورهای صنعتی مطرح دنیا به روند صنعتی شدن خود سرعت بیشتری ببخشد.

آلودگی هوا، افزایش میزان آلاینده‌های شیمیایی و کاهش فاکتورهای هوای پاک ارمغان رشد و توسعه صنعت و فنّاوری در شهرهاست به‌نحوی‌که در دهه‌های اخیر توسعه صنایع بدون در نظر گرفتن معیارهای زیست‌محیطی و حقوق اولیه شهروندی نظیر بهره‌مندی از هوای پاک رشد چشم‌گیری داشته است.

مهاجرات روستانشینان به شهرهای صنعتی کشور و افزایش شرکت صنعتی زنگ خطر برای سلامت افرادی شد که برای گذراندن زندگی خود از حقوق طبیعی و بهره‌مندی از هوای پاک محروم ماندند.

هر فرد بالغ ،روزانه نیازمند ۱۰تا۲۰هزارلیترهوای سالم برای استنشاق است که با گسترش فعالیت واحدهای صنعتی خطر ناشی ازبروز آلودگی هوا ۱۱برابر آلودگی آب و۱۶ برابر آلودگی غذا برای انسان خطرناک است.

 

زمانی که بحث آلودگی هوا مطرح می‌شود افکار عمومی به سمت کلان‌شهر تهران معطوف می‌شود که سال‌هاست زیر تلی از گازهای سمی و مواد آلاینده شیمیایی مدفون‌شده و مردم گوشه و کنار کشور را نگران سلامت هم‌وطنانی می‌کند که قربانی بی‌توجهی‌ها و سهل‌انگاری برخی از مسئولان شده‌اند.

در فصل زمستان به‌واسطه برودت و وارونگی هوا گزارشات متعددی از وضعیت بحرانی و غیراستاندارد شهرهای بزرگ صنعتی منتشر می‌شود اما دریغ از آن‌که شهرستان بندرعباس که عناوین دهن‌پرکنی مانند قطب تجارت کشور، پایتخت اقتصادی، شهر آلومینیوم و غیره را یدک می‌کشد در تمامی روزهای سال با بحران زیست‌محیطی و آلاینده‌های شیمیایی دست‌به‌گریبان است که همه آن ارمغان صنایع غرب بندرعباس هست.

تجمیع صنایع بزرگ در محدوده غرب بندرعباس سایه سیاهی از آلاینده‌ها را بر شهر افکنده تا این قسمت از شهر، به قطب سونامی بیماری‌های تنفسی و انواع سرطان‌ها تبدیل شود .

 

روستای قدیمی جمال احمد نمونه بارز از قربانیان آلودگی صنایع هستند که مردم این روستا مانند ساکنان روستاهای مرزی در زمان جنگ تحمیلی که متحمل بمباران شیمیایی بودند، شاهد تولد کودکان ناقص‌الخلقه و معلول شدند حتی جابجایی روستا نیز علاجی بر درد مردم آسیب‌دیده جمال احمد نشد.

از سویی شهرک‌های مسکونی و روستاهای دیگری در همسایگی کارخانه‌ها و واحدهای صنعتی و دور از انظار مسئولان در میان آلاینده‌های زیست‌محیطی قرار دارند که متحمل انواع بیماری‌های تنفسی، پوستی و مرض‌های لاعلاجی همچون سرطان می‌باشند.

مقامات استانی علت آلودگی هوای غرب بندرعباس را استفاده از سوخت‌های فسیلی و وجود سرب می‌دانند که معتقدند با گازرسانی به صنایع غرب بندرعباس مشکلات زیست‌محیطی منطقه به حداقل برسد و بحران آلاینده‌های فسیلی کاهش یابد همچنین دود غلیظی که از دودکش کارخانه‌ها خارج می‌شود را بخارآب و فاقد هرگونه آلایندگی می‌دانند.

 

یک شهروند هرمزگانی در گفتگو با خبرنگار هرمز با اشاره به آلودگی ناشی از صنایع غرب هرمزگان گفت: هنگامی‌که از غرب هرمزگان وارد مرکز استان می‌شوید در فاصله 15 کیلومتری شهر،   شدت آلودگی هوا بدون کمک چشم مسلح قابل‌مشاهده است و نفس‌ها را به شماره می‌اندازد.

وی افزود: دود ناشی از سوخت‌های صنایع غرب استان به حدی شدید است که سایه سیاه آلاینده در هوای اطراف صنایع گویای این حقیقت است.

این شهروند هرمزگانی با اشاره به وجود کامیون‌ها در محور اسکله شهید رجایی- بندرعباس اظهار کرد: وجود کامیون‌ها و کشنده‌ها که نقش بسزایی در ترانزیت کالا از این شهر مهم اقتصادی دارند، آلودگی هوا را بیش‌ازپیش می‌کند.

وی ادامه داد: هنگامی‌که به اسکله شهید رجایی نزدیک می‌شوید موجی از کامیون‌ها را مشاهده می‌کنید که  در صف ورودی اسکله شهید رجایی تجمع کرده‌اند به‌رسم خود با دود غلیظی که از اگزوز این خودروها خارج می‌شود، به مهمانان شهر بندرعباس خوش‌آمد می‌گویند.

این شهروند هرمزگانی با تأکید بر  نظارت مسئولان  فعالیت صنایع غرب هرمزگان بیان کرد: چنانچه اگر از استفاده سوخت‌های فسیلی جلوگیری نشود نه‌تنها استان را با مشکلات حاد زیست‌محیطی روبرو می‌کند بلکه بیماری‌های پوستی و تنفسی ناشی از آلودگی هوا سلامت شهروندان هرمزگانی را به خطر می‌اندازند.

 

 

یک کارشناس محیط‌زیست در گفتگو با هرمز بابیان اینکه سازمان محیط‌زیست از طریق نمونه‌گیری و پالایش آنلاین بر تأسیسات صنعتی و واحدهای تولید نظارت دارد، گفت: میزان خروجی گازها و  مواد آلاینده ناشی از فعالیت واحدهای صنعتی به‌صورت مداوم بررسی و تعیین می‌شود که تا چه اندازه استاندارهای زیست‌محیطی رعایت می‌شود.

وی با اشاره به آلایندگی صنایع غرب بندرعباس اظهار کرد: قرار بود خط لوله گازرسانی به نیروگاه بندرعباس به‌صورت کامل محقق شود  که بر این اساس بخشی از خط لوله توسط منطقه ویژه اقتصادی انجام  می شود تا از این طریق گازرسانی به‌صورت مداوم صورت گیرد  تا واحدهای صنعتی نیازی به سوخت مازوت نداشته باشند.

این کارشناس بابیان اینکه بخشی از گاز مصرفی واحدهای صنعتی صنایع غرب از سایر مناطق استان تأمین می‌شود،افزود: در فصل سرد سال سرمای هوا و افزایش میزان مصرف گاز موجب کاهش گازرسانی به واحدهای صنعتی شد و این  مراکز برای رفع کمبود خود از سوخت مازوت استفاده می‌نمودند که به‌صورت مقطعی میزان آلاینده‌های موجود در فضا افزایش یافت.

این منبع آگاه تصریح کرد: مقررشده در خرداد سال جاری با تکمیل پروژه خط لوله انتقال گاز، سوخت‌رسانی به واحدهای صنایع غرب بندرعباس به‌صورت کامل صورت گیرد تا بدین‌وسیله شاهد استفاده از سوخت‌های فسیلی نظیر مازوت نباشیم.

 

وی با اشاره به اینکه تراکم بالای صنایع  بار آلودگی در غرب بندرعباس را بالا می‌رود، عنوان کرد: سازمان محیط‌زیست درصدد است که بار آلودگی صنایع کمتر و تلاش برای گازسوز کردن واحدهای صنعتی کاهش یابد.

کارشناس محیط‌زیست با اشاره به برخی ادعاها مبنی بر اینکه دود خروجی از دودکش نیروگاه توانیر بندرعباس بخارآب است، تصریح کرد: دمای هوا در  محیط اطراف دودکش‌ها به‌قدری بالاست که امکانی برای ایجاد بخار باقی نمی‌ماند لذا این مدعایی بی‌اساس است و به‌طور یقین خروجی دودکش‌ها، دود و آلاینده‌ای ناشی از سوخت‌های فسیلی می‌باشند.

حبیب مسیحی،معاون نظارت و پایش محیط‌زیست هرمزگان در گفتگو با خبرنگار هرمز با اشاره به وضعیت آلایندگی‌های صنایع گفت:در غرب بندرعباس شاهد تجمیع صنایع مختلف هستیم چنانچه اگر همه واحدهای صنعتی حد استانداردهای زیست‌محیطی را رعایت کنند ،میزان بار CO22 وسیع است و بار آلودگی به همراه خواهد داشت.

وی یادآور شد: استاندارد حداقل CO2 خروجی از واحدهای صنعتی 800است لذا به دلیل تجمیع واحدهای صنعتی خود آلایندگی بالایی را به همراه خواهد داشت.

 

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار