مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 16. ارديبهشت 1396 - 16:14   |   کد مطلب: 20571
عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا تنها دستاورد دولت را برجام نافرجام خواند و گفت: روزی که منتقدان برجام از بدعهدی امریکا می‌گفتند ، آنان را دلواپس می‌خواندند ، امروز خود نیز دلواپس شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، حسن رحیمی‌روشن در گفت‌وگو با خبرنگار آوای سیدجمال؛ در خصوص یادداشت آقای ظریف در توییتر مبنی بر «آمریکا روح و متن برجام را زیر پا گذاشته است»، اظهار کرد: ایشان چه دیر متوجه این قضیه شد چراکه آمریکا از همان ابتدا روح و متن برجام را زیر پا گذاشته بود و درواقع آن را قبول نداشت.

 

وی تصریح کرد: نگاه ایران و آمریکا به برجام نگاهی متفاوت بود؛ چراکه آمریکا برجام را یک فرصت 7 الی 8 ساله برای تنفس کوتاه فعالیت هسته‌ای ایران می‌دانستند تا به‌طور کامل آن را متوقف کند و این در حالی است که نگاه ایران این‌گونه نبود.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا یادآور شد: پرونده برجام بسیار بد بسته شد و کاملاً مشخص بود که آمریکا به تعهدات خود عمل نمی‌کند.

 

وی با بیان اینکه دو انتقاد به برجام وارد است و می‌توان گفت که به قبل و بعد از تصویب آن مربوط میشود، گفت: قبل از تصویب برجام بحث این بود که آیا اصلاً در برجام داده‌ها و ستاده‌ها متوازن هست یا خیر؟ واقعیت امر این است که اگر آمریکا به تمام تعهدات خود را هم عمل می‌کرد، باز متوازن نبود و چون ما مذاکره را پذیرفته بودیم و در مذاکره باید یک گام به جلو و گامی به عقب برداشت تا به توازن برسد، می‌گفتیم قابل‌قبول است.

 

 رحیمی‌روشن ادامه داد: اما آمریکا به تعهدات خود عمل نکرد و آقای ظریف و همکارانش مبنا را بر قول شفاهی آمریکا گذاشته بودند و آنان با زیر پا گذاشتن تمام تعهدات موجب شدند که واقعیت آمریکا آشکار شود.

 

وی با بیان اینکه امروز می‌بینیم که با این جمله آقای ظرفیت در خصوص زیر پا گذاشتن برجام توسط آمریکا، ایشان هم دلواپس شده، گفت: درواقع نگرانی برخی برای کشور یک امر مقدس است و اگر هرکسی می‌خواهد می‌تواند بر این نگرانی هر اسمی بگذارد.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا گفت: آنان که دلواپس ‌خوانده می‌شوند، با نگاهی به موضوعاتی گذشته که به ایران ضربه‌های بزرگی زده شده، میکنند  و می بینیم ازجمله کشورهای 5+1 و آمریکا است؛ این دلواپسی به‌حق بود که امروز امثال آقای ظریف هم به این نتیجه رسیده‌اند.

 

وی گفت: این مسئله ذوق‌زدگی است که امری اشتباه است و مسئولان با برجام دچار آن شده بودند.

 

رحیمی‌روشن با بیان اینکه تنها دستاورد دولت تدبیر و امید همین برجام است که سودی نداشته و نافرجام شد، گفت: این دستاورد مایه تأسفی بود که به سرانجام نرسید و نخواهد رسید چراکه تضمین‌کننده منافع ملی نبود.

 

وی خاطرنشان کرد: ما در طول این 4 سال بهترین فرصت‌ها را از دست دادیم و با غلاف خالی شمشیر آمریکا هر آنچه با تحریمی دست‌نیافتنی بود را از طریق برجام به دست آوردند.

 

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار