مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 22. ارديبهشت 1396 - 15:56   |   کد مطلب: 20659
منتظران حضرت ولیعصر وظایفی دارند، از جمله انتظار فرج؛انتظار فرجی که همراه با صبر باشد، عبادت است.در روایت آمده است که انتظار فرجی که همراه با صبر باشد، عبادت است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، حجت الاسلام حسن بابایی استاد حوزه و دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار صدای دانشجو گفت: وجود مقدس ولی عصر(عج)در نیمه ی شعبان ۲۵۵هجری در خفقان و اختناق موجود در جامعه، در حالیکه هیچ قابله ای اثرات وضع حمل را در مادرش نمی‌دید، به دنیا آمد و در سن ۵ سالگی و با شهادت پدر بزرگوارشان، غیبت صغری شروع شده و این بزرگوار بواسطه ی ۴ وکیل با مردم در ارتباط بودند که این زمینه ای بود برای آمادگی فکری و روحی مردم برای فهم و درک دوران غیبت کبری.

وی افزود: منتظران حضرت ولیعصر وظایفی دارند، از جمله انتظار فرج؛در روایت آمده است که انتظار فرجی که همراه با صبر باشد، عبادت است که نشانگر این است که در آخرالزمان انسان با وجود مشکلات بسیاری که دامنگیر وی است، باید با توجه به ظرفیت درونی خودش، با صبوری این سختیها را تجزیه و تحلیل کرده و برای فرج آماده شود. انتظار فرج راه و چاه تحمل این سختی هاست که دو شاخصه دارد؛ نارضایتی از وضع موجود و امید به گشایش آینده. البته این انتظار باید مسئولانه باشد؛ یعنی استفاده از تمام توانایی ها برای رضایت امام زمان و فرج ایشان؛حتی با شرکت در انتخابات و انتخاب یک فرد اصلح می توان زمینه را برای ظهور مهیا کرد،چرا که با تصمیمات جهانی،می توان مردم جهان را با رویکرد مهدویت بیشتر آشنا کرده و آمادگی ذهنی و روحی را در آنها ایجاد کرد. طبق گفته ی امام صادق(ع):هر یک از شما باید آماده باشد برای خروج و زمینه سازی ظهور،حتی با تهیه ی یک تیر.

 

مهدویت را باید جهانی کرد

 

حجت الاسلام بابایی در تکمیل وظایف منتظران ادامه داد: افراد جامعه ی انسانی خصوصا شیعیان باید بحث مهدویت را به مرحله جهانی برسانند، چرا که اسلام یک دین جهانی است و مردم با شنیدن و درک دلایل منطقی و عقلانی قطعا پیرو حق خواهند شد، به همین دلیل امام صادق(ع) در رابطه با عجله کردن در زمینه ی ظهور فرمود: وقت گذاران دروغ گفتند، عجله کنندگان به هلاکت رسیدند و تسلیم شدگان نجات یافتند.بنابراین نباید عجله کرد، چرا که ممکن است بر اثر همین عجله کردن دست به اقداماتی بزنیم که باعث تزلزل و سستی در برخی اعتقادات مردم شود، مثل تطبیق بعضی از مسائل با نشانه های ظهور. وظیفه ی دیگرِ منتظران استقامت است،یعنی آمادگی ذهنی، فکری و روحی داشته باشیم تا بتوانیم تحت فشار و سختی، قلوبمان از درازی غیبت، سخت نشود و استقامت کند.

وی در مورد دیدگاه اهل سنت در زمینه ی مهدویت گفت: مهدویت در کتب مهم اهل سنت، صحاح ستّه مطرح شده، حتی بخاری هم در کتابش روایتی را مطرح میکنه که طبق نظر خیلی از بزرگان تسنن در اشاره به وجود مقدس امام زمان است، ابن ماجه از علمای بزرگ تسنن هم در سنن خودش  بابی دارد با عنوان "باب الخروج المهدی" که روایاتی درباره ی قیام امام(عج) و زمینه سازان ظهور را آورده و به آن اشاره کرده است.

حجت الاسلام حسن بابایی در پایان به بحث منجی در دیگر ادیان اشاره کرد و گفت: در ادیان ابراهیمی مانند یهود،در تورات یهودیان منتظر ظهور انسانی کامل مانند حضرت موسی(ع) هستند که قوم بنی اسرائیل را از ظلم و ستمی که بر آنها رواست نجات دهد و آرمان دیرینه ی آنها را در تشکیل کشور اسرائیل بزرگ محقق سازد. در آیین های غیر ابراهیمی هم مانند بودا،موعود نام و ویژگی های مشخصی دارد که رسالتش محدود به یک منطقه ی جغرافیایی خاصی نیست،بلکه رسالتش همه ی کشورها و مناطق را در بر میگیرد.حتی در فرهنگ چینی هم موعود یک موجود با قدرت ماورائی و الهی است برای شکست پلیدی ها و ناپاکی ها،به داشتن یک سری صفات خاص محدود نمیشود،بلکه باید دارای مجوز آسمانی هم باشد.

 

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار