مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 5. خرداد 1396 - 23:18   |   کد مطلب: 20874
اردو های جهادی مجموعه ای از فعالیت های خودجوش است که توسط دانشجویان بسیجی و سایر جوانان داوطلب در مناطق محروم برگزار می شود .

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، سیاوش چاردولی مسئول اردو های جهادی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان در گفت و گو با خبرنگار صدای دانشجو گفت: الحمدلله پس از انقلاب اسلامی ایران این امر مقدس در کشور ما هر ساله اجرا شده و امروز این پرچم به دست ما امانت سپرده شده تا در این برهه از زمان ما ادامه دهنده راه شهدا باشیم .

وی افزود: رهبر معظم انقلاب نیز نسبت به توسعه و تداوم اردوهای جهادی تاکید می کنند .این اردو ها مجموعه ای از فعالیت های خودجوش است که توسط دانشجویان بسیجی و سایر جوانان داوطلب در مناطق محروم برگزار می شود و بنابر ظرفیت ها و توانایی های موجود در گروه انواع خدمات از جمله انجام پروژه های عمرانی مورد نیاز منطقه ،خدمات کشاورزی ، پزشکی ،  درمانی ، آموزشی ، تحصیلی ، اقتصاد مقاومتی وغیره را در کنار فعالیت های فرهنگی ارائه می دهند .
 

خودسازی اولین هدف اردوهای جهادی

چاردولی ادامه داد: اردو های جهادی اهداف متنوعی دارند از جمله :
خود سازی ؛ اولین هدف اردوی جهادی خود سازی است . برترین جهاد نیز جهاد اکبر در معرکه نفس است . بنابراین پایه و اساس این اردو ها سازندگی است، که این سازندگی از خود سازی افراد شروع و به سازندگی در مناطق محروم خلاصه می شود .
فرهنگ سازی ؛ توسعه فرهنگ محرومیت زدایی در بین جوانان و مسئولان و ایجاد روحیه سازندگی و امید در بین مردم منطقه از جمله رسالت هایی است که بر دوش جهادگران است .
آشنایی با فرهنگ جهادی ؛ هدف دیگر این امر مقدس آشنایی با فرهنگ جهادی است . دانشجویانی که قرار است در آینده هر کدام در این جامعه مشغول به کار شوند با این فرهنگ آشنا می شوند که هر کس در هر کجا و در هر مقامی و با هر مسئولیتی و با هر امکاناتی باید به دنبال رفع مشکلات مردم شهر یا کشور باشد .
پالایش فکری ؛ هجرت و دوری از زندگی روزمره و پیچیده شهری یکی دیگر از ابعاد اردوی جهادی است . دانشجویان متوجه ضعف های درونی خود می شوند . مثلا جوان تحصیل کرده ای که با بهترین امکانات در شهر زندگی می کند وقتی داخل روستا می شود جوانانی را مشاهده می کند که شاید از او تیز هوش تر باشند و فقط به خاطر فقر و محرومیت امکان تحصیل نداشته اند . در این هنگام است که دانشجو تعلقات خود به زندگی روزمره را درک میکند . امام خمینی (ره )میفرمایند :«تنها کسانی با ما تا آخر خط می مانند که طعم درد و فقر را چشیده باشند » برهمین مبناست که اردو جهادی می تواند مقدمه ای بر درک حقیقی مستضعفین و آماده شدن برای ظلم ستیزی باشد .
مطالبه گری ؛ در اردوی جهادی روحیه مطالبه گری در بین دانشجویان بیدار می شود . و جوانان از مسئولین و دولت مردان سوال می پرسند شما که مسئول اصلی رفع مشکلات و رفع محرومیت ها بوده اید چه کار کردید؟ و چرا کوتاهی کردید ؟ که امروز در حین تلاش چند ماهه جهادگران جهت شناسایی روستاهای محروم ، ما شاهد هستیم که فقر و محرومیت موج می زند و در بعضی از نقاط ، افراد حتی از یک پزشک عمومی هم بی بهره اند .  

 

به حمایت مسئولین نیازمندیم

وی در انتها گفت: برگزاری اردوی جهادی در جهت محرومیت زدایی در داخل روستاها و حاشیه شهر نیاز به حمایت و همکاری مسئولین استان دارد . چرا که در بسیاری از نقاط شناسایی شده، ما قادر به انجام پروژه نبودیم فقط به علت عدم همکاری مسئولین مربوطه که به دلایل مختلف همکاری آن ها با جهادگران امکان پذیر نبود و متاسفانه همچنان بسیاری ازمردم روستا ها چشم به راه جهاگران هستند . البته دانشجویان و جهادگران حتی در نبود حمایت ها هم سعی می کنند این امر مقدس را به سختی اجرا کنند .

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار