مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 11. خرداد 1396 - 14:18   |   کد مطلب: 20963
با وجود این‌که مدیران فولاد مبارکه توسط ایمیدرو منصوب می‌شوند و همچنین سهام‌دار این شرکت ایمیدرو و سهام عدالت و افرادی با وابستگی دولتی هستند باز هم نعمت‌زاده آن را خصوصی عنوان می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل از تهران نیوز ،فولادسازان بزرگ کشور  چون ذوب‌آهن اصفهان، مجتمع فولاد مبارکه که به اصطلاح از حالت دولتی به شرکت‌های شبه‌دولتی (در  اصطلاح بازار خصولتی) در آمده‌اند،بحث های فراوانی دارد که در روزهای اخیر با صحبت های آقای نعمت زاده در مجلس رنگ و بوی جدیدی به خود گرفت.

خصولتی به معنی تسلط دولت یا سازمان‌های وابسته به دولت، یا نهادهای حکومتی بر شرکت‌ها، کارخانه‌ها و در کل بنگاه‌های بزرگ اقتصای است که خصوصی‌سازی شده‌اند.

مدیران و خط مشی این واحدها را دولت مشخص می‌کند در حالی‌که قرار بر این بوده تا بخش خصوصی (سهامداران) صاحبان این واحدها باشند و بر اساس نگاه و منطق بخش خصوصی اداره شوند.هدف دولت از خصولتی کردن شرکت ها کمک به مصرف کننده است تا با تمهیدات لازم در رفع موانع برای مصرف کننده باشد.
 
 مهندس نعمت زاده  در نشست علنی مجلس در خصوص سوال آقای قاضی پور مبنی بر اینکه چرا با مدیران شرکت صنایع فولاد مبارکه، ذوب آهن، مس و آلومینیوم که حقوق‌های نجومی دریافت کرده اند، برخورد نکرده اید؟گفت: که هیچ کدام از این شرکت‌ها دولتی نیستند.

وزیر صنعت اعلام کرد که هیچ‌کدام از ۴ شرکت مبارکه، ذوب‌آهن، مس و آلومینیوم که حقوق نامتعارف و یا نجومی داشتند، دولتی نیستند

این ادعا در شرایطی از سوی نعمت‌زاده مطرح شده که نقش دولت و مهدی کرباسیان معاون وزیر صنعت و رئیس هیات عامل ایمیدرو در انتصاب مدیران این ۴ شرکت معروف معدنی بر کسی پوشیده نیست.

ادعای عجیب نعمت زاده

نعمت زاده در همین رابطه بیان کرد: دولت در شرکت ملی فولاد تنها ۲۰ درصد سهم از طریق سازمان ایمیدرو دارد و مابقی سهم به عموم اختصاص دارد همچنین دولت حتی یک درصد سهم در مجتمع ذوب آهن نداشته و عمده سهام این شرکت به شستا و تأمین اجتماعی اختصاص دارد و در شرکت ملی مس ۲۰ درصد سهم از طریق ایمیدرو دارد.
با وجود اینکه که مدیران فولاد مبارکه توسط ایمیدرو منصوب می شوند و همچنین سهامدار این شرکت ایمیدرو و سهام عدالت و افراد با وابستگی دولتی می باشند باز هم آقای نعمت زاده آن را خصوصی عنوان می کند.
 
طبق قانون خصولتی باید سهامدار این کارخانجات باید خصوصی باشند این در حالی است که سهامدار آن دولت است.علاوه بر این هدف از خصولتی شدن کمک به مصرف کنندگان است اما به گفته مدیران صنایع تکمیلی مصرف کنندگان محصولات کارخانجات خصولتی به خصوص فولاد مبارکه نه تنها باری از دوش این صنایع بر نداشت بلکه این واحد ها را تا مرز تعطیلی هم کشانده است.
 
با وجود صحبت های آقای نعمت زاده در رابطه با خصوصی بودن فولاد مبارکه باید گفت که تمام اعضای هیات مدیره موجود سمت در دولت دارند.
 

 
 
 
 
احمد صادقی  ۶۴ ساله نائب رئیس هیات مدیره ذوب آهن  که زمانی قائم مقام شرکت ملی نفت ایران و مدیرعامل شرکت مهندسی توسعه نفت (PEDEC) بوده، از ۱۹ آبان ماه پارسال، همزمان با استقبال نعمت زاده، وزیر سالخورده صنعت به مدیران پرسن و سال، به ذوب آهن اصفهان بازگشت. در سالهای ۶۹۹ تا ۷۶ و در زمان حکومت دولت سازندگی و حضور اسحاق جهانگیری در استانداری اصفهان او به عنوان رئیس هیات مدیره و مدیرعامل ذوب آهن اصفهان کار می کرد. (بیش از ۲۰ سال پیش) البته زمانی که جهانگیری به وزارت صنایع آن روز رفت، صادقی را هم با خود برد و پست معاونت به او داد و بورس فلزات را در همان دوره راه انداخت.
 
محمود اسلامیان که در پاییز ۹۲ به عنوان عضو جدید هیئت مدیره ذوب آهن اصفهان انتخاب شده بود پس از نزدیک به سه سال از جمع هیئت مدیره این شرکت، جدا شد و به  عضویت هیت مدیره فولاد سپاهان در آمد. همچنین وی در تاریخ ۱۶ مهر ۹۳۳ با حکم ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان رئیس جدید صندوق بازنشستگی کشور منصوب شد.
 
 حسین ناجی، عضو شورای رقابت.
 
هیات مدیره فولاد مبارکه:
 
محمد مهدی روانفر داماد برادر وزیر اقتصاد متولد ۶۲، مشاور و مدیر حوزه مدیرعامل فولاد، عضو هیات مدیره شرکت آتیه فولاد(مرکز پخش محصولات فولاد)
از شاهکارهای این فرد برکناری منشی محجبه و بکارگیری دختر بی حجابی بود که در رسانه ها خبر ساز شد.
یاسر طیب نیا ۳۵ساله، پسر برادر آقای طیب نیا، معاون خرید و عضو هیئت مدیره ذوب آهن که چندماهی است که بدون هیچ سروصدایی  بعنوان مشاور آقای سبحانی مدیر عامل فولاد مبارکه شده است.
برخی دیگر از اسناد هم نشان دهنده ورود اقوام دولتی ها در کاخانجات بزرگ کشور است که تنها به برخی از آن ها در بالا اشاره شد.

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار