مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 11. خرداد 1396 - 15:37   |   کد مطلب: 20967
هنوز چند هفته از رفتار پرخاشگرانه و پرتاب میکروفن یک خبرنگار خانم توسط آخوندی وزیر راه و ترابری نگذشته است که روز گذشته، وزیر بهداشت به جای پاسخگویی به سئوال خبرنگاری، با پرخاشگری وی را مزدور خواند!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به‌نقل از تهران نیوز ، خبرنگاران در حوزه‌های ارتباطات و اطلاع‌رسانی فعالیت می‌کنند و به‌عنوان سفیران مردم در بین مسئولان هستند و نقش مهمی در  اطلاع‌رسانی به مردم و تنویر افکار عمومی دارند.

خبرنگاران، چشم و گوش و نماینده مردم هستند و هرگونه بی‌احترامی، جسارت، محدودیت و تعرض به آن‌ها، بی‌احترامی و گستاخی به مردم و نادیده‌گرفتن حق آنان نیز است؛ مردم نمی‌توانند در همه صحنه‌ها حضور و بر عملکرد مسئولان نظارت داشته باشند؛ بنابراین از طریق خبرنگاران از خبرها مطلع می‌شوند، رویدادها را می بیینند و بر عملکرد مسئولان نظارت می‌کنند؛ به همین دلیل است که می‌توان گفت مسئولان و مدیران دستگاه‌های اجرایی باید روحیه نقدپذیری داشته باشند و نسبت به نقد منصفانه خبرگزاری‌ها و خبرنگاران واکنش بدی نداشته باشند چرا که نقد منصفانه حق یک خبرنگار حرفه‌ای است اما متاسفانه در دولت یازدهم و حتی اوایل دولت دوازدهم، شاهد رفتار شایسته‌ای بین دولتمردان با خبرنگاران نبوده و متاسفانه بارها شاهد بی‌احترامی به قشر خبرنگاران بودیم.

به نظر می‌رسد که نوع رفتارهای پرخاشگرانه وزرای دولت با خبرنگاران، همانند یک سریال دنباله‌دار است که از آخوندی وزیر راه و ترابری آغاز شده است و همچنان ادامه دارد و به وزرایی همچون وزیر بهداشت و درمان کشیده شده است و این سریال همچنان ادامه دارد که به شرح آن می‌پردازیم:

 

سکانس اول: اهانت وزیر راه و ترابری به یک خبرنگار خانم

روز چهارشنبه، ۱۶ فروردین جلسه هیئت دولت صبح در حالی برگزار شد که در حیاط نهاد ریاست جمهوری یک اتفاق حاشیه‌ای افتاد. ماجرا از این قرار بود که پس از حضور عباس آخوندی وزیر پرحاشیه‌ راه و شهرسازی، خبرنگاری نظر وی را درباره مرجوعی‌بودن هواپیمای جدید (کلمبیایی بودن هواپیمای خریداری شده) جویا شد در ادامه اما وزیر راه پس از قطع دوربین نسبت به این سوال خبرنگار واکنش دیگری نشان داد و به خبرنگار گفت:« خبرنگار باید یک جُو عقل داشته باشد!»

وزیر راه بعد از این سخنان میکروفن خبرنگار را گرفته و قصد پرت کردن آن را داشت و با لحن فریادگونه گفت: «شما حرفه‌ای نیستید و از خبرنگاری سر در نمیارید برید بابا!»

هرچند که این‌گونه حرکات و توهین‌ها از سوی مسئولان ارشد و وزرای دولت تدبیر و امید در حال عادی شدن است اما بسیاری از رسانه‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی به این حرکت واکنش نشان دادند. توهین آخوندی در شبکه‌های اجتماعی بازتاب بیشتری داشت به‌طوری که حتی برخی کاربران حامی دولت نیز از این حرکت سرخورده شدند و حرفی در مقام دفاع نداشتند.

اینجاست که این سئوال مطرح می‌شود که اگر اعتقاد داریم که خبرنگاران رکن چهارم جامعه و پلی ارتباطی بین مردم و مسئولان هستند، پس این برخوردها چیست؟ دولت تدبیر بارها شعار آزادی بیان را سر داده است و مکرراً از روحانی در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری شنیده‌ایم که آزادی بیان یکی از شعارهای اصلی‌اش است اما مدیران این دولت، این سخن روحانی را با رفتارشان نفی کرده‌اند؛ به نظر می‌رسد این آزادی بیان در لغت‌نامه دولت تدبیر و امید به فحاشی، برخورد فیزیکی، اهانت و … معنا شده است.

 

سکانس دوم: مزدور خواندن خبرنگار روزنامه قدس توسط وزیر بهداشت

روز چهارشنبه ۱۰ خرداد، آرش خلیل خانه، خبرنگار روزنامه قدس در حاشیه جلسه هیات دولت، از وزیر بهداشت و درمان پرسید که براساس گزارش‌های میدانی اش، بیمارستان جدید ۶۱۰ تخت خوابی مشهد که به تازگی افتتاح شده، تجهیزاتش تکمیل نشده است و چه زمانی این مشکل رفع می‌شود؟ سوال دومش این بود که چرا از سال ۹۳ به این طرف، اطلاعات حساب ملی سلامت منتشر نشده است؟ این دو سئوالم واقعاً ساده و معمولی و در حوزه اختیارات این وزیر بود و سئوال سیاسی و حساسیت برانگیزی نبود که با واکنش تند آقای هاشمی مواجه شود اما وی رو به این خبرنگار کرد و به جای پاسخگویی به سئوالش، با پرخاشگری گفت: « هر “چرتی” را که به شما می‌دهند نباید بپرسید، آدم از گرسنگی بمیرد بهتر از این است که برای این روزنامه‌کار کند.»

هاشمی به جای پاسخگویی به سئوال این خبرنگار، با عصبانیت هر چه بیشتر، سیاست‌های رسانه‌ای روزنامه‌ای منتسب به حرم امام رضا علیه‌السلام را بر علیه امام رضا علیه‌السلام دانست و گفت: روزنامه قدس یک روزنامه سیاسی شده، از پول امام رضا علیه‌السلامخرج می‌کند و سیاست‌هایش علیه امام رضا علیه‌السلام است. شما مگر مزدورید؟

 

انتظار نداشتم که وزیر بهداشت به جای پاسخگویی، پرخاشگری کند

آرش خلیل خانه خبرنگار روزنامه قدس در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی « تهران نیوز » با اشاره به رفتار ناشایست امروز وزیر بهداشت و مزدور خواندن این  خبرنگار اظهار داشت: واقعاً از رفتار وزیر بهداشت تعجب کردم و این نوع پرخاشگری‌اش و حمله تند کلامی‌اش نسبت به یک خبرنگار برایم غیر منتظره بود و باید بگویم که هاشمی همواره نسبت به سیاست‌های روزنامه قدس انتقاد داشته و دارد و گمان می‌کردم که بعد از پیروزی این دولت در انتخابات، شاهد چنین رفتارهای زننده‌ای از سوی مسئولان دولتی نخواهیم بود اما گویا همچنان باید با این رفتارهایشان بسوزیم و بسازیم.

وی ادامه داد: من به‌عنوان یک خبرنگار، واقعاً نمی‌پسندم که در محیط‌های رسانه‌ای ، همچنین برخوردی با خبرنگاران صورت بگیرد چراکه اصحاب رسانه کار حرفه‌ای خودشان را انجام می‌دهند و رسالتشان اطلاع‌رسانی است و واقعاً انتظار نداشتم که وزیر بهداشت به جای پاسخگویی به سئوالم، پرخاشگری کند.

این خبرنگار ادامه داد: فروردین ماه بود که آخوندی با پرخاشگری هر چه تمام، میکروفن خبرنگار خانم را پرتاب کرد و به سئوالش پاسخ نبود و من دقیقاً در این صحنه حضور داشتم و شاهد این رفتار ناپسند این وزیر بودم و گمان نمی‌کردم که چند هفته بعد، یک وزیر دیگر چنین رفتاری را با خود من خواهد داشت.

 

واکنش اصحاب رسانه به توهین وزیر بهداشت به یک خبرنگار

این رفتار شرم‌آور وزیر بهداشت و درمان، با واکنش‌های مختلفی از سوی اصحاب رسانه روبرو شد. «مسعود بصیری» یکی از فعالان رسانه‌ای در کانال تلگرامی خود نوشت: «آقای وزیر، مزدور کسی نیست که سئوال می‌کند مزدور کسی است که فکرش را به مزد فروخته است. به خبرنگار نگو مزدور چون او در هرجناحی که باشد وقتی سئوال می‌کند پاک‌ترین نان را در می‌آورد. مزدور به کسی می‌گویند که نانش را از خیانت به مردمش به دست بیارود.

آقای قاضی‌زاده عزیز، اگر وقت و اعصاب نداری وزارت را به کسی بده که اگر جواب خبرنگار را نمی‌دهد حداقل به او توهین نکند. فکر نمی‌کنم کاری که شما با ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پول در این کشور کردی قرار باشد بدون سئوال کردن به آرشیو سپرده شود.»

 

خبرنگاران نماینده افکار عمومی هستند

صدیف بدری ، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌گو با خبرنگار اجتماعی « تهران نیوز » با اشاره به رفتار زننده وزرای دوران با خبرنگاران اظهار داشت: متاسفانه فروردین ماه شاهد برخورد نادرست آخوندی با یک خبرنگار بودیم و ادامه این نوع رفتارها، شایسته نیست چرا که دولت و وزرا باید نسبت به سئوالات خبرنگاران پاسخگو باشند و با رعایت ادب و احترام، رفتار کنند و بروز رفتارها با پرخاشگری، به دور از انتظار است.

وی افزود: خبرنگاران همواره به‌دنبال روشنگری و پیگیری مطالبات مردم هستند و این مسئولان هستند که باید با پاسخگویی مناسب به خبرنگاران، خودشان را در قبال مردم مسئول پاسخ دادن بدانند، چراکه خبرنگاران، نماینده افکار عمومی هستند.

 

سکانس سوم: شعار آزادی بیان با طعم پرخاشگری با خبرنگاران

مسئولان به‌ویژه در کشور اسلامی با ساختاری که قدرت را کسب می‌کنند و وظایفی سنگینی که برای آنان تعریف شده‌است، خادمان مردم هستند و ناسپاسی، قدرناشناسی، تحریک و هرگونه حمله‌کلامی یا غیرکلامی به آنان، هجوم به خدمتگزاران مردم و مغایر با انصاف و اخلاق و عقل است. بدیهی است برخی تندی‌های ناخواسته فرماندهان بحران و مقامات با خبرنگاران سمج در امدادرسانی که ممکن است امنیت ملی و نجات جان مردم را به تاخیر و مخاطره می اندازد، قابل اغماض و درک باشد اما برخورد مسئولان با خبرنگاران و تندی و پرخاش با آنان، آن‌هم در شرایط غیربحرانی از سوی هر فرد، جناح و حزب، کشور و سازمان محکوم و غیر قابل‌توجیه است؛ فرقی ندارد عامل آن آقای آخوندی و وزیر بهداشت از این دولت باشد یا آقای رامین از دولت قبلی باشد.

این اقدامات زننده وزیران دولت تدبیر و امید درحالی است که روحانی بعد از شروع بکار دولتش همواره در بسیاری از سخنان خود بر لزوم آزادی بیان در رسانه‌ها و بخصوص نقد دولت تاکید داشت؛ «….. بگذاریم میدان قلم و بیان میدانی باز باشد تا حقایق برای مردم و جامعه تبیین شود؛ منتقدان و مخالفان این دولت آزادند و آزاد خواهند بود.»

این سخنان اگرچه در زمان ایرادشان توسط رئیس‌جمهور با استقبال و حتی کف و سوت همراه شد اما امروز ناظران معتقدند آن‌گونه که وعده داده شده به آن وقعی نهاده نشده است و حتی رفتاری بالعکس با آن را نیز در سطح کاری دولت شاهد بوده‌ایم و همان‌طور که می‌بینیم، گویا شعار آزادی بیان با طعم توهین و پرخاشگری با خبرنگاران است.

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار