مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 13. خرداد 1396 - 22:25   |   کد مطلب: 20988
اظهارات دوپهلوی مقامات بانک مرکزی درباره سودهای بانکی و ساماندهی موسسات پولی غیرمجاز، منجر به آن شده است که مردم نسبت به آینده سپرده هایشان حتی در بانکها نگران شوند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل از دانا؛  ساماندهی بازار پول کشور هم برای خود داستانی شده است و هر روز بر نگرانی ها افزوده می شود و در این میان، اظهارات دوپهلوی مقامات بانک مرکزی به جای آرامش بازار، نگرانی مردم را به ارمغان آورده است.

این روزها هر کجا می روید، حرف از آینده سپرده های بانکی مردم است. سوار اتوبوس ، مترو و تاکسی می شوی یا در بازار قدم می زنی، همه جا حرف از بانکها و آینده سپرده هایشان است.

اینکه چرا مردم نگران آینده سپرده هایشان در بانکها و موسسات پولی هستند، پرسش مهمی است که مقامات بانک مرکزی باید به موقع پاسخ دهند، وگرنه آینده خطرناکی در انتظار بانکها خواهد بود.

البته ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در دو سه روز اخیر تحرکات خوبی در این راستا برداشته اما باید این تحرکات به صورت هوشمندانه ادامه یابد و از تناقض گویی هم به شدت خودداری شود.

وقتی آقای رئیس امروز حرفی می زند نباید حرف او با دو هفته قبل تفاوتی داشته باشد. وقتی این اتفاق می افتد، مردم نسبت به بانکها بی اعتماد می شوند و اگر با تدبیر عمل نشود، این بی اعتمادی قطعا در آینده خروج سپرده ها از بانکها ره به دنبال خواهد داشت.

برهمین اساس، ولی الله سیف رییس شورای پول و اعتبار دیروز به طور رسمی تاکید کرد که بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران حامی بانکها و موسسات اعتباری مجاز و حافظ منافع سپرده‌گذاران است.

این در حالی است که سیف دو هفته قبل از شناسایی سودهای موهون و کاغذی توسط بانکها پرده برداشت و با بیان اینکه حرکت به سمت شفاف سازی و اصلاح صورت های مالی بانک ها آغاز شده است گفت: از سال گذشته حرکت به سمت اصلاح و شفاف سازی در فعالیت های نظام بانکی به طور جدی تری آغاز شده است. برای نمونه شناسایی سودهای موهوم اقدامی خطرآفرین برای فعالیت بانک هاست، چراکه این سودی است که تنها بر روی کاغذ ایجاد می شود و در عمل وجود ندارد. این امر عدم تعادل دربانک ها را تشدید می کند. از این رو مسؤلین در نظام بانکی باید هوشیارانه عمل کنند و با دریافت و ارایه تحلیل های دقیق همراه با استراتژیهای درآمدزا  از چنین مواردی جلوگیری کنند.

البته مجامع بانک ها نیز نقش مهمی در جلوگیری از شناسایی سودهای موهوم ایفا می کنند.

چه خوب است ولی الله سیف در نحوه مواجهه با مردم، در سریعترین زمان ممکن به نگرانی های شهروندان در مسایل مختلف پاسخ هوشمندانه و به موقع دهد.

 

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار