مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 20. خرداد 1396 - 14:42   |   کد مطلب: 21059
امام حسن مجتبی(ع) سبط اکبر رسول الله(ص) و اولین فرزند امیرالمومنین(ع) و حضرت زهرا(س) است که در نیمه رمضان سال سوم هجرت به دنیا آمدند و به کریم اهل بیت مشهور هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، حجت الاسلام حسین محمدی مسئول تربیت و آموزش سپاه ناحیه همدان در گفت و گو با خبر نگار صدای دانشجو ضمن تبریک ولادت امام حسن مجتبی(ع) گفت : یکی از صفات بارز ائمه ی معصومین کریم بودن و بخشندگی است که در بین خود ائمه امام حسن مجتبی(ع) به کرم معروف است او را به عنوان کریم اهل بیت می شناسند.

وی افزود : امام حسن مجتبی(ع) سبط اکبر رسول الله(ص) و اولین فرزند امیرالمومنین(ع) و حضرت زهرا(س) است که در نیمه رمضان سال سوم هجرت به دنیا آمدند . امام حسن (ع) در طول عمر خویش مدت کوتاهی با رسول الله و مادرش سپری کردند و مدت بیشتری را در خدمت پدر بزرگوارشان بودند.

 

تاریخ شاهد شجاعت امام مجتبی ست

 

حجت الاسلام محمدی گفت: جفایی که در حق امام مجتبی شده این است که بعضی از شیعیان تصور می کنند ایشان شجاع نبوده ؛ درصورتی که در جنگ جمل و صفین تاریخ شاهد شجاعت و دلیری امام مجتبی بوده است که وقتی در جنگ معاویه شریعه را بر سپاه امیر المومنین می بندند ، حضرت به محمد بن حنفیه می فرماید که برود و شریعه را پس بگیرد و وقتی در او حالت ترس را می بیند ، به امام مجتبی امر میکند که برای پس گرفتن شریعه به میدان برود و امام مجتبی با شجاعت به میدان می ورد و ماموریت خود را انجام می دهد.

 

وی ادامه داد : امام مجتبی در طول زندگیشان بار ها پیاده به حج رفتند ، بار ها زندگیشان را با فقرا تقسیم کردند ، بخشندگی ایشان در این حد بوده که تاریخ نقل میکند: امام مجتبی دو بار کل زندگیش را در راه خدا بخشیده است.

 

حجت الاسلام حسین محمدی بیان کرد: بعد از شهادت امیر المومنین ، امام مجتبی به مدت قریب به یک سال حکومت کردند ، در مدت حکومت ایشان خیانت ها و جسارت های فراوانی به حضرت شد ، از جمله اینکه سران سپاه حضرت ، چندین بار به ایشان خیانت کردند ،  به هنگام نماز سجاده را از زیر پای حضرت می کشیدند ، موقع نماز خنجر را در پای حضرت فرو کردند و ایشان را زخمی ننمودند و غیره تا حدی که ایشان همواره زیر لباس خویش زره بر تن میکردند.

 

وی گفت: شرایط زمان امام حسن مجتبی با زمان رسول الله ، امیر المومنین و امام حسین متفاوت بود ، به چند دلیل : از جمله ی دلایل می توان به مواردی اشاره کرد: اینکه فردی که در مقابل حضرت بود ، معاویه بود و معاویه مانند یزید آشکارا گناه نمیکرد و به صورت منافقانه و با حفظ ظاهر به اسلام ضربه میزد ،قدرت امام حسن مانند قدرت امیر المومنین نبود و حضرت مانند امیر المومنین یاران با وفایی نداشت .

 

حجت الاسلام محمدی گفت: صلح امام حسن باعث شد یارانی برای تراز کربلا تربیت شوند و این صلح امام بود که باعث بقای دین و شیعه شد و امام مجتبی با هوشیاری مفاد بسیار مهمی را برای صلح در نظر گرفت که اگر چه معاویه به این مفاد پایبند نبود ، اما این مفاد برای همیشه در تاریخ ماند و نشانگر ناحقی دشمنان شد.

 

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار