مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 20. خرداد 1396 - 23:00   |   کد مطلب: 21066
امروز 22 کیلومتر از خط ۷ مترو به بهره‌برداری رسید و همزمان با این 22 کیلومتر از خط 7 مترو، 7 ایستگاه میدان بسیج، میدان محمدیه، بریانک، کمیل، شهید نواب صفوی، دانشگاه تربیت مدرس و میدان صنعت نیز افتتاح شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل از دانا؛ امروز 22 کیلومتر از خط ۷ مترو به بهره‌برداری رسید تا مردم عمیق ترین و طولانی ترین خط متروی تهران را تجربه کنند.

همزمان با این 22 کیلومتر از خط 7 مترو، 7 ایستگاه میدان بسیج، میدان محمدیه، بریانک، کمیل، شهید نواب صفوی، دانشگاه تربیت مدرس و میدان صنعت نیز افتتاح شد.

خط 7 متروی تهران از جنوب شرق تهران (شهرک امیرالمؤمنین)، آغاز و در مسیر شرقی ـ غربی به تقاطع بزرگراه شهید نواب صفوی و خیابان قزوین رسیده و از آنجا با تغییر مسیر به سمت شمال در امتداد بزرگراه شهید نواب صفوی مسیر خود را ادامه و به میدان بوستان در سعادت‌آباد منتهی می‌شود. 
 

مشخصات فاز بهره‌برداری (ایستگاه بسیج تا میدان صنعت)

ـ 22 کیلومتر تونل

ـ 19 ایستگاه شامل 7 ایستگاه بهره‌برداری و 12 ایستگاه عبوری

ـ ایستگاه‌های بهره‌برداری: بسیج، میدان محمدیه، بریانک، کمیل، شهید نواب صفوی، دانشگاه تربیت مدرس، میدان صنعت

ـ ایستگاه عبوری: آهنگ، شهید محلاتی، شهدای هفده شهریور، میدان قیام، مولوی، مهدیه، هلال احمر، رودکی، توحید، باقرخان، بوستان گفت‌وگو، برج میلاد تهران

ویژگی‌ها

ـ تراکم بالای جمعیت در محدوده خیابان مولوی و نواب

ـ ارتباط خط 7 با خطوط یک و دو متروی تهران (ارتباط با خط یک در میدان محمدیه و ارتباط با خط دو در شهید نواب صفوی) 

ـ وجود بازار و مراکز خرید متعدد در بخش جنوبی

ـ دسترسی ساکنان محدوده شمال غرب و جنوب شرق تهران به مترو 

طرح توسعه شمالی خط 7

طرح توسعه شمالی خط 7 از میدان بوستان به سمت غرب با عبور از دره فرحزاد تا شمال بزرگراه شهید باکری امتداد خواهد داشت. این مسیر شامل 5 کیلومتر تونل و سه ایستگاه در «انتهای شمالی بزرگراه اشرفی اصفهانی ـ تقاطع سیمون بولیوار»، «میدان دانشگاه آزاد» و «انتهای شمالی بزرگراه شهید باکری» است. 

مشخصات عمومی خط 7 متروی تهران

طول خط 27 کیلومتر (5 کیلومتر طرح توسعه) جمعاً 32 کیلومتر تعداد ایستگاه‌ها 22 عدد (3 ایستگاه طرح توسعه) جمعاً 25 ایستگاه

(تقاطع با خطوط دیگر): ارتباط با خط 1 (میدان محمدیه)، با خط 2 (شهید نواب صفوی)، با خط 3 (مهدیه)، با خط 4 (توحید) و با خط 6 (شهدای هفده شهریور و دانشگاه تربیت مدرس) 

عبور از زیر کلیه خطوط مترو شهر تهران با حداقل روباره ممکن. 

استفاده از دو دستگاه ماشین حفار مکانیزه برای اولین بار در شبکه متروی تهران

رعایت الزامات پدافند غیرعامل در طراحی برخی از ایستگاه‌ها

عبور از خیابان مولوی و گذر از بافت‌های تاریخی و فرسوده تهران
 

مدیرعامل شرکت متروی تهران: دولت سهم خود را برای مترو نداده و قانو‌ن‌گذار هم پاسخگو نیست

هابیل درویشی، مدیرعامل شرکت متروی تهران در مراسم افتتاح خط 7 متروی تهران گفت: زمانی که شهردار تهران گفت شمال و جنوب باید به هم متصل شود، آن‌موقع باورنکردنی بود، اما امروز می‌بینیم که این شعار به واقعیت پیوسته  و خط 3 و 8 مترو، شمال و جنوب را به هم وصل کرده است.

وی ادامه داد: این پروژه‌ها عملیاتی نمی‌شدند مگر با استفاده از فاینانس داخلی و خوب است چنین اقداماتی الگوی دیگران قرار گیرد و سایر بانک‌ها و مؤسسات مشارکت کنند.

درویشی با اشاره به اینکه 3 هزار میلیارد تومان در این پروژه تأمین شده، گفت: 19 ایستگاه که هر ایستگاه 12 هزار مترمربع فضا دارد، عمیق‌ترین خط تونل از نظر پدافند غیرعامل، سخت‌ترین و طولانی‌ترین خط مترو را امروز افتتاح کرده‌ایم.

مدیرعامل شرکت متروی تهران اضافه کرد: با ساخت این خط مترو، جنوبی‌ترین مناطق تهران را که خطرات نشست زمین را داشته‌اند، تحکیم کرده‌ایم و برای کسانی که به نادرستی قضاوت می‌کنند، باید بگوییم که بروند و ببینند که چه کار جهادی و ایثارگونه‌ای انجام شده است.

وی گفت: چرا کسی نمی‌پرسد چرا دولت نصف پول را طبق قانون نداده، برای خط 6 مترو، 3 هزار میلیارد و برای خط 8، 2 هزار میلیارد تومان هزینه شده و برای خط 7 هم 3 هزار میلیارد تومان، در اینجا قانون‌گذار کجاست که ببینید هر روز به اتاق‌های ما برای نظارت می‌آیند، اما اکنون پاسخگو نیستند که چرا دولت سهم خود را پرداخت نمی‌کند و این حق مردم است.

درویشی افزود: مردم در تاریخ خود را نشان داده‌اند و امروز مطالبه دارند که امیدواریم در این دوره جدید، دولت سهم خود را بدهد.

 

عبداللهی:  30 کیلومتر حفاری تونل مکانیزه در صورت تامین اعتبار

همچنین سردار عبدالهی فرمانده قرارگاه سازندکی خاتم الانبیا در ایین افتتاح خط مترو ٧ تهران ضمن عرض تبریک بمناسبت میلاد امام حسن و همچنین ضمن تشکر از شهردار تهران و کلیه دست اندر کاران پروژه خط ٧ مترو تهران گفت: اگر در عرض یک سال ٢٢ کیلو متر خط مترو را به بهره برداری رساندیم باید این مطلب در تمامی رسانه های کشور بازتاب داده شود تا مردم عزیز کشور قدردان زحمات و تلاش شبانه روزی نیروهای جهادی کشور باشند.

وی با اشاره به سابقه سازندگی قرارگاه خاتم الانبیا اظهارداشت: قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا از دوران دفاع مقدس فعالیت های بسیار گسترده ای را در زمینه سازندگی در سطح کشور از پل سازی، سنگرسازی ، سدسازی، راه و شهرسازی و... داشته است اما امروز میبینیم که با وجود تحریم های ظالمانه علیه کشور پروژه های گونا گونی را در زمینه ساخت مترو، راه و شهر سازی، تونل، نفت و گاز، سدسازی و ... را در دست ساخت و احداث دارد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا ص ادامه داد: این توان و ظرفیتی را که امروز قرارگاه دارد توان و ظرفیت بالقوه مردم بود که قرارگاه خاتم الانبیا ص ان را به بالفعل تبدیل کرد و زیر سایه این توان داخلی است که امروز با وجود تحریم های عظیم علیه کشور کار آبادانی کشور متوقف نشده است هیچ بلکه روز به روز افزایش هم یافته است.

سردار عبدالهی با اشاره به لزوم رسانه ای شدن فعالیت های سازندگی قرارگاه خاتم الانبیا (ص) عنوان کرد: متاسفانه امروز میبینیم که تمام فعالیت های قرارگاه خاتم الانبیا به یک خبر کوتاه در رسانه ها ختم می شود در صورتی که باید از تمامی فعالیت ها در عرصه سازندگی کشور گزارش و خبر تهیه و بازتاب گسترده ای را در تمامی رسانه ها داشته باشیم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا همچنین با اشاره به شعار سال بیان کرد: همانطور مه رهبر معظم انقلاب امسال را سال اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل نامیدند کلیه نیروهای قرارگاه سازندگی از سال گذشته به این شعار جامه عمل پوشاندند و در طول یک سال ٢٢ کیلومتر مترو را بهره برداری رساندند.

وی ادامه داد: امروز قرارگاه خاتم الانبیا حدود ٦٥٠ کیلو متر خط ریلی را در دست احداث دارد و بحمدالله با همت جهادی تمام نیرو های قرارگاه این پروژه ها را به بهره برداری می رسانیم.

سردار عبدالهی با اشاره به پروژه های انجام شده توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا گفت: قرارگاه سازندگی خاتم بیش از ٦٠ پروژه عظیم و در اصطلاح مگا پروژه را با حدود ٧٠٠هزار میلیارد تومان اجرا و با سرعت مثال زدنی به بهره برداری رسانده است که در نوع خود یکی از دستاوردهای عظیم کشور بشمار می رود.

 

 

معاون حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران: رکورد بی‌سابقه ساخت ۱۰۰ کیلومتر مترو/ تزریق ۴ هزار میلیارد تومان به مترو در شرایط بد مالی

 

سیدمازیار حسینی، معاون حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران هم در مراسم افتتاح خط 7 متروی تهران گفت: کار زیر زمین سخت است. با این حال این افراد شبانه‌روز زیر زمین کار کردند و امروز 22 کیلومتر را تحویل دادند و بیش از 100 کیلومتر به طور هم‌زمان ساخته شده است.

وی ادامه داد: اینکه هم‌زمان 100 کیلومتر مترو در طی دو سال گذشته زیر پای تهران حفاری شده و 70 ایستگاه ساخته شده و تحویل مردم داده شده است،‌ اقدامی عجیب و نادر در دنیا است.

حسینی گفت: خط 8 مترو را با طول 35 کیلومتر از حدفاصل مرقد حضرت امام(ره) تا ایستگاه فرودگاه امام را تحویل خواهیم داد.

وی ادامه داد: خط 6 مترو را نیز به طول 38 کیلومتر از دولت‌آباد تا شهرری داریم که در مجموعه 100 کیلومتر می‌شود.

معاون حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران در رابطه با راه‌اندازی خط 7 متروی تهران گفت: طول کابل فشار قوی که در 22 کیلومتر این خط استفاده شده، به‌اندازه حدفاصل ارومیه تا بندرعباس است و 110 هزار تن میلگردی که مصرف شده، به‌اندازه وزن 11 برج ایفل است. همچنین بیش از 3 میلیون مترمربع خاکبرداری به‌اندازه 5 تونل رسالت و یک میلیون مترمربع بتن به‌اندازه 30 برابر برج میلاد در این پروژه صرف شده است.

حسینی افزود: اینکه زیر زمین اقداماتی انجام می‌شود اما دیده نمی‌شود و مردم مطلع نمی‌شوند، یک هنر است. تهران شهر کاسه‌ای است که سال‌های سال آبرفت بوده و زیرپای ما بجای خاک، سنگ است. محور مولوی سخت‌ترین محور بوده؛ چراکه سطح آب زیرزمینی در این منطقه بسیار بالاست و در این شرایطی که خاک ناپایدار وجود داشته، کار را پیش برده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه از اول تا آخر پروژه ایرانی بوده، گفت: امروز می‌توانیم در صنعت تونل و مترو صادرکننده بوده و حرفی برای گفتن داشته باشیم.

معاون حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران گفت: سال 95 از نظر اقتصادی سال بسیار بدی بود، با این‌حال 4 هزار میلیارد تومان تزریق نقدینگی در مترو داشته‌ایم که تهیه یک ریال آن کار بسیار سختی بوده است.
 

قالیباف: اتمام کار مطالعاتی راه‌اندازی خطوط LRT/ خرید واگن‌های جدید مترو برای کاهش سرفاصله حرکت قطارها

محمدباقر قالیباف در حاشیه افتتاح خط 7 متروی تهران گفت: با افتتاح این خط ظرفیت مسافربری را به 2.5 برابر خواهیم رساند و فاصله حرکت قطارها را از 30 به 10 دقیقه کاهش خواهیم داد.

وی افزود: تا پایان این دوره تمام خطوط هشت‌گانه مترو افتتاح خواهند شد و اکنون در حال خرید واگن‌های جدید برای خطوط مترو هستیم تا سرفاصله حرکت قطارها را کاهش دهیم. به همین منظور قراردادی با پیمانکار و سرمایه‌گذار خارجی برای واردات قطارهای مترو امضا کرده‌ایم.

قالیباف گفت: از سوی دولت هیچ هزینه‌ای بابت مترو پرداخت نشده،‌ این در حالی‌ است که افتتاح پروژه باغ کتاب، پرندگان و تونل حکیم غزه در دستورکار داریم که به‌زودی تکمیل می‌شوند.

شهردار تهران افزود: نزدیک به 15 تا 20 پروژه نیمه‌تمام داریم که تا به اتمام نرسند پروژه جدیدی را آغاز نمی‌کنیم.

وی از تکمیل بزرگراه امام رضا(ع) برای کاهش معضل ترافیک این منطقه خبر داد و افزود: برای راه‌اندازی خطوط LRT با شورای شهر به نتیجه رسیده‌ایم که در نقاط مرکزی شهر افتتاح شوند که اکنون کار مطالعاتی آن انجام شده است اما باید از روش BOT استفاده شود.

شهردار تهران گفت: سرمایه‌گذار خارجی آمده و ما از طریق فروش بلیت هزینه آن را خواهیم پرداخت.
 

قالیباف: در ۱۲ سال گذشته زیر فشار تحریم‌های داخلی و خارجی بوده‌ام/ مهم‌ترین مشکل تهران آلودگی هواست/ دولت در وظایف خود کوتاهی کرده

محمدباقر قالیباف همچنین در این مراسم گفت: به درستی فعل خواستن و توانستن را صرف کرده و به آن عمل شده است و در این شرایط سخت مالی و مشکلات تحریم با صراحت می‌گویم که در طول 12 سال گذشته همیشه تحت فشار تحریم‌های داخلی و خارجی تا امروز بوده‌ام.

وی ادامه داد: اما همیشه به مردم یک حرف را زده‌ام که در حوزه شهرداری، مسئول و پاسخ‌گو هستم و نباید از کاستی‌ها گله‌مندی کنم. زخم‌زبان خیلی شنیده‌ایم، برخی می‌گویند یک متر هم مترو جابه‌جا نشده و حالا در وصف شهر قلم‌افزایی می‌کنند.

شهردار تهران گفت: همواره به مردم دو قول داده‌ام که پایش ایستاده‌ام و آن کاهش فاصله شمال و جنوب شهر بوده است، البته همواره قبل و بعد از انقلاب هر اقدامی که شده، فاصله بیشتر شده و ما قول داده‌ایم که این شکاف بیشتر نشود، اما امروز مدعی آن هستیم که در تمام ابعاد شهر، فاصله شمال تا جنوب را کاهش داده‌ایم.

وی ادامه داد: در تهران یک چالش بزرگ بیشتر نداریم و آن آلودگی هوا، آب، خاک و صوت است که مهم‌ترین آن آلودگی هواست. 80 درصد آلودگی هوا به وسایل متحرک از موتور تا خودرو در شهر برمی‌گردد و یک راه در این زمینه وجود ندارد و آن توسعه حمل‌ونقل عمومی است.

قالیباف گفت: متأسفانه آنهایی که کارشناس نیستند و قلم می‌زنند و آنهایی که کارشناس هستند اما اغراض سیاسی دارند، برایشان متأسفم، چون در سال 85 مصمم شدیم حمل‌ونقل عمومی را در اولویت قرار دهیم تا هر شهروند به فاصله 350 متر به هر جهتی که حرکت کرد، به یک ایستگاه حمل‌ونقل عمومی برسد.

شهردار تهران افزود: آن روز همه مدیرانم در مقابل حرفم ایستادند، اما حالا باید از مدیریت شهری تشکر کرد؛ چراکه دو اتفاق بزرگ افتاده، 70 درصد بودجه شهر در حوزه زیرساخت‌ها هزینه و 30 درصد در حوزه جاری و نگهداری صرف می‌شود که از این بودجه زیرساختی، بیش را نیمی از آن متوجه حمل‌ونقل عمومی است.

وی ادامه داد: کسانی که مغرضانه در حوزه حمل‌ونقل عمومی قلم می‌زنند، بدانند که ما به تقاطع‌های غیر‌هم‌سطح، پل و تونل نیازمندیم، اما با مدیریت غلطی که شما هر روز هزار خودرو را به شهر اضافه کردید که می‌توانستید جلویش را بگیرید، در وظایف خود کوتاهی کرده و باری بر دوش شهرداری گذاشته‌اید.

قالیباف اظهار داشت: اگر اتوبان امام علی(ع) و آزادگان نبود، چه بر سر ما می‌آمد؟ یا اگر پل صدر ساخته نمی‌شد، اکنون خیابان‌ها قفل بود. برای آنهایی که رفتار سیاسی دارند و می‌گویند کار کارشناسی نشده، بگویم که بر روی تونل صدر دو سال بررسی کارشناسی کرده‌ایم.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: در گذشته نه چندان دور اتوبوس‌ها به حداقل‌ ممکن سرویس می‌دادند و خط بی‌آر‌تی نبود. اکنون 11 خط دارد.

وی اضافه کرد: برای کاهش اصلی‌ترین چالش شهر که آلودگی است، توسعه حمل‌ونقل عمومی را در برنامه داشته‌ایم، اکنون خط 6 مترو بیشتری رکورد را زده؛ چراکه در 18 ماه گذشته بیشترین ریل‌گذاری و حفاری انجام شده و طولانی‌ترین خط به مرز 40 کیلومتر رسیده، 80 درصد ایستگاه‌ها ساخته شده و در مرداد افتتاح می‌شود.

قالیباف با قدردانی از حمایت بانک شهر در اجرای طرح‌های عمرانی گفت: روزانه 21 هزار نفر در سه شیفت در پروژه خط 7 مترو کار کرده‌اند و بانک شهر حمایت خوبی کرد و به سراغ سوداگری مانند بانک‌های دیگر نرفت.

شهردار تهران با اشاره کوتاهی به حادثه تروریستی در روزهای گذشته، گفت: در مقابل این دشمنان غداره‌بند که به ما رحم نمی‌کنند، باید بایستیم و بهترین الگوی مدیریت خدمت را به مردم بدهیم. برای ما مهم نیست که این مردم چه گرایش سیاسی، سلیقه‌ای و دینی دارند چون در سایه نظام جمهوری اسلامی هستند، مکلفیم به آنها خدمت کنیم، مگر آنکه بخواهند به نظام خیانت کنند.

 

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار