مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 27. تير 1396 - 12:51   |   کد مطلب: 21577
یک مقام ارشد دولت آمریکا گفته است که وزیر خارجه این کشور به کنگره آمریکا اطلاع داد که واشنگتن معتقد است علیرغم آنکه ایران از برجام پیروی می‌کند اما به روح برجام پایبند نبوده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل از فارس؛ دولت آمریکا صبح امروز سه شنبه (دوشنبه شب به وقت آمریکا) اعلام کرد که ایران به توافق هسته ای امضا شده در دولت «باراک اوباما» در سال 2015 میلادی پایبند بوده است اما واشنگتن در تلاش برای اجرای سرسختانه‌تر توافق و اعمال دور جدیدی از تحریم‌ها علیه ایران به بهانه حمایت از تروریسم است.

طبق این گزارش علیرغم آنکه واشنگتن اعلام کرده است که ایران از برجام تبعیت کرده است اما مدعی شده است که به روح برجام پایبند نبوده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که در حین جلسه حدود یکساعته چهارشنبه هفه گذشته، تمامی مشاوران مهم امنیتی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا پیشنهاد کردند که ترامپ در حال حاضر برجام را حفظ کند.

یکی از مقاماتی که این بحث‌های داخلی را تشریح کرده است، گفت که در میان آنهایی که علناً چنین خواسته‌ای را مطرح کردند، می‌توان به «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا،«جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا، «مک مستر» مشاور امنیت ملی آمریکا، «جوزف دانفورد» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا اشاره کرد.

این مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، ادامه داد که ترامپ 55 دقیقه از این نشست را صرف آن کرد که به اعضای نشست بگوید که تمایلی به حفظ برجام ندارد و بعد از آن قانع شد که برجام را حفظ کند.

وی تصریح کرد، که ترامپ حتی قصد نداشت همان اول، تبعیت ایران از برجام را تأیید کند اما به این شرط راضی شد که تیم وی با یک راهبرد جدید برای تقابل به ایران نزد وی بازگردند.

این مقام آمریکایی اینگونه گفت که هفته گذشته مشاوران ترامپ به وی گفتند که به زمان بیشتری برای همکاری با همپمانان و کنگره نیاز دارند که ترامپ در پاسخ به آنها گفت اگر می‌خواهند که با خواسته‌اشان موافقت کند، باید از شروط خاصی پیروی کنند.

این مقام آمریکایی به طور واضح درباره این شروط شفاف‌سازی نکرد.

بنا بر گزارش «واشنگتن تایمز»،‌ یکی از مقامات ارشد دولت آمریکا اعلام کرد، «رکس تیلرسون»‌وزیر امور خارجه آمریکا به کنگره اطلاع داده که ایران همچنان به مفاد توافق برجام پایبند است.

بر اساس این گزارش، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا بارها از این توافق انتقاد کرده و آن را یک توافق بد خوانده است. وی حتی در زمان رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 در آمریکا گفته بود که از این توافق عقب نشینی خواهد کرد اما با تأییدیه امروز دولت آمریکا به نظر می‌رسد که وی دست از انتقادهای یکجانبه از این توافق کشیده است.

یک مقام ارشد دولت آمریکا گفته است: «وی (ترامپ) همواره بر تمایلات گسترده خود برای مانع تراشی بر سر راه برجام تأکید کرده بود. حالا این سیاست همچنان باقی است و همچنان تحت بازبینی. تعهد وی به ایجاد موانع نیز همچنان برقرار است».

ساعاتی پیش یکی از مقامات ارشد دولت سابق آمریکا اعلام کرده‌ بود: «گزارش‌هایی وجود دارند که دولت (ترامپ) ممکن است پایبندی ایران به برجام را تأیید نکند. این اقدام، در صورت صحت، کوته‌بینانه، بی‌پروا و بدون توجیه است.» 

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار