مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 12. مرداد 1396 - 19:34   |   کد مطلب: 21793
دوازدهمین رئیس جمهور ایران گفت که علیرغم گام های بلندمان هنوز تا رسیدن به جایگاه بلند قدرت اقتصادی فاصله داریم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل از دانا؛ حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری دوازدهم که در حسینیه امام خمینی برگزار شد طی سخنانی اظهارداشت: خدای بزرگ را سپاسگزارم که یکی از بهترین روزها را برای آغاز به کار دولت دوازدهم مقدر فرمود. در آستانه ولادت ثامن الائمه امام علی‌بن‌موسی‌الرضا که در دوران حیات پربرکتش شیعه دوباره متولد شد.

وی افزود: امامی که فخر همه ما ایرانیان است از شیعه تا سنی، از فارس تا آذری، از کرد تا لر، از عرب تا بلوچ و ترکمن همه رو به این آستان دارند و خازعانه و عاشقانه می‌گویند السلام علیک یا مولای یا علی‌بن‌موسی‌الرضا، آداب زیارت امام هشتم به هیچ قوم و مذهبی محدود نیست، همه ما در برابر آن حضرت خازعیم و افتخار خادمی او را داریم که او همواره ضامن استقلال کشورمان بوده و هست.

رئیس جمهور تأکید کرد: ایران اگر امروز ایران است و اگر کشوری مستقل در جهان اسلام است و اگر با حفظ هویت دینی و اسلامی خود استقلال ملی و داخلی دارد یکی از عوامل برجسته آن وجود بارگاه شریف آن حضرت در این سرزمین است چرا که مزار آن امام همچون پرچم برافراشته‌ای از پیوند هویت ملی و دینی ما ایرانیان است.

روحانی ادامه داد: ایران با همه عظمت و شوکت تاریخی‌اش در برابر اسلام از سر ادب و اعتقاد تسلیم شد و به شوق برابری انسانها در برابر خداوند و حکومت قانون، پیام وحی را به جان پذیرفت. آنچه ایران را به اسلام آورد نه برق شمشیر بلکه نور و نبوت و امامت بود که اینک هزاران سال پس از ورود اسلام به این سرزمین آن را چنان با حکمت محمدی آمیخته که جدایی آنها از هم ناممکن است.

روحانی با بیان اینکه ما ایرانی و مسلمان هستیم گفت: ما دوستدار اهل بیت هستیم، ما امامت را از امام علی، شهادت را از امام حسین و شریعت را از امام صادق آموختیم اما امام رضا به ما سیاست را آموخت، به ما آموخت که چگونه می‌توانیم در سخت‌ترین دوران که عصر جنگ قدرت است عظمت شیعه را احیا کرد چون که می‌توان در دورانی که حریف سرگرم جنگ قدرت است با یک تصمیم درست به نفع آرمان امامت عمل کرد.

روحانی تصریح کرد: امام با اکراه و اجبار نیابت در حکومت را پذیرفت تا شیعه را به عنوان یک مذهب سیاسی و اجتماعی احیا کند و ارکان سلطنت عباسی را که بنام خلافت خود را وارث خلافت می‌خواندند به لرزه در آورد.

وی بیان کرد: امام حکیمی که توطئه جباران زمان را با سر انگشت تدبیر به فرصتی برای گسترش اندیشه و آرمان حق جویان مبدل کرد، امام مهربانی که با رفتار عملی خود درس مدارا و محبت را به ما آموخت. امام دانا و دانش‌گستری که آئین احتجاج و گفت‌وگوی منطقی با پیروان مکاتب و مذاهب دیگر را به ما یاد داد و به ما نشان داد چگونه باید با دیگران با منطق و زبان آنها سخن گفت تا عرصه‌ای برای پیروزی اهل علم و ایمان شود.

رئیس جمهور دولت دوازدهم در ادامه گفت: حمد و سپاس خدای را که حیات ما را در عصر انقلاب اسلامی قرار داد تا شاهد ظهور اراده الهی در این سرزمین در سقوط طاغوت و صعود حق باشیم، انقلابی که حاصل مجاهدات امام و امت بود، امامی که پس از سالها تبعید و مبارزه، خودباوری، استقلال، آزادی و عزت را به ملتش ارزانی داشت و ملتی که از میان همه نظام‌های حکومتی جمهوری اسلامی را به عنوان تنها مسیر درست برای حراست از استقلال و آزادی و فرهنگ خود برگزید که اولین و بزرگترین دستاورد حقوقی آن تصویب قانون اساسی بود تا پشتوانه اصلی استیفای حقوق ملت و ضامن اسلامیت و جمهوریت نظام باشد.

رئیس جمهور گفت: قرن شمسی حاضر که به پایان آن نزدیک شده‌ایم دوران تجربه اندوزی برای مواجهه هوشمندانه ایران و اسلام با جهان مدرن بود و ما در گذر 4 دهه گذشته درس‌ها و عبرت‌های بسیاری آموختیم و همه آنها را توشه راهی خواهیم ساخت که در پیش داریم.

رئیس جمهور ادامه داد: ما آموخته‌ایم که جمهوری اسلامی ایران ترکیبی یکپارچه از جمهوریت و اسلامیت است و نباید هیچ‌یک از آن دو را نادیده گرفت، ما آموخته‌ایم که در جامعه ایرانی از لحاظ سبک زندگی دارای تنوع است، زنان، مردان، جوانان، روستائیان و شهرنشینان ما به یک شیوه زندگی نمی‌کنند و همه برداشت یکسانی از فرهنگ و هنر ندارند، این تفاوت و تنوع را باید به رسمیت شناخت و پاسداشت. چه اینکه همه اقوام ایرانی پاره تن مام وطن هستند و حق دارند که خواهان توجه و مشارکت بیشتر باشند تا توسعه اقتصادی و اجتماعی و سیاسی متوازن و عادلانه در همه کشور محقق شود.

روحانی خاطرنشان کرد: ما باور کرده‌ایم که علیرغم گام‌های بلندمان هنوز تا رسیدن به جایگاه بلند قدرت اقتصادی تأثیرگزار در سطح منطقه و جهان فاصله داریم.

وی گفت: ما امروز می‌توانیم تحولات مربوط به شرایط جهانی، منطقه‌ای و ملی مرتبط با زنان و جوانان در حال و آینده کشور بسیار تأثیرگزار خواهد بود و اذعان داریم که برای ساختن آینده‌ای که تجلی آزادی، امنیت و آرامش و پیشرفت باشد ناگزیر از اتکای بیشتر بر توانمندی‌های بی‌پایانشان هستیم.

وی افزود: پس از 4 دهه همه فعالان سیاسی به این باور رسیده‌اند که فراتر از شعارهای رنگارنگ چاره‌ای جز بنا کردن جامعه عادلانه و با مشی اعتدالی نداریم، هدف عدالت و اعتدال فراهم کردن فرصت‌های رشد و حمایت برابر و به دور از فساد برای همگان، بالا بردن آستانه تحمل و مدارا با دیگران، داشتن نظام حمایت اجتماعی قدرتمند برای حفاظت از افراد جامعه در برابر سختی‌های زندگی است. تلاش دولت بر آن است که مردم به حقوق خود دست یابند، ریشه‌کن شدن فقر و از بین رفتن فساد حق مردم است. مهار تورم، رشد اقتصادی و سربلند شدن ایران در محافل بین‌المللی حق مردم است. دستیابی به بازار منطقه و جهان حق مردم است. رشد فضای آزاد و معنوی حق مردم است. دسترسی آسان به اطلاعات حق مردم است. برابری در برابر قانون، داشتن آینده‌ای مطمئن، اظهار نظر و گفت‌وگو و دانستن و در جریان امور کشور قرار گرفتن حق مردم است و این احقاق حقوق مردم جز با همیاری و همدلی، اعتدال و دوری از افراط و تفریط، اصالت دادن به حاکمیت قانون و فرهنگ قانون‌گرایی حاصل نخواهد شد.

رئیس جمهور دولت دوازدهم تأکید کرد: امروز مفتخریم که پس از 39 سال از حیات جمهوری اسلامی همه مردم و جریان‌های سیاسی اتفاق نظر دارند که در جمهوری اسلامی میزان رأی ملت است و ملت از طریق صندوق رأی نظر خود را در مورد سیاست‌ها و شیوه‌های اداره کشور اعلام می‌کند و نظام امین رأی مردم است و رأی مردم را حق‌الناس می‌داند و بر این اساس توانسته است اعتماد شهروندان را به صندوق‌های رأی جلب کند.

روحانی گفت: در این انتخابات مردم با تمام وجود به میدان آمدند و با زبان رأی دوباره با نظام، رهبری، دولت و دوباره با منتخب خود تجدید پیمان کردند، ملت به زیبایی کار خود را به پایان رساند و خواست خود را به زبان آورد و اکنون بار مسئولیت را بر دوش ما نهاده است، اینک ما هم باید اعلام کنیم دوباره آمده‌ایم برای اعتلای اسلام، برای سربلندی ایران و برای اقتدار نظام و برای خدمت به همه ایرانیان، صدای مردم را بار دیگر شنیده‌ایم و باید به امید و اعتماد آنان با همه وجود توجه کنیم.

وی افزود: ما برکات بزرگ این مردم‌سالاری دینی را به خوبی مشاهده کرده‌ایم، نخستین برکت آن است که مردم می‌بینند و علائق و خواست‌هایشان از طریق نامزدهای مختلف مطرح و نمایندگی می‌شود و سپس از طریق رأی دادن به نامزد مورد نظر خود احساس می‌کنند که در تعیین سرنوشتشان مشارکت دارند، این فرایند سبب می‌شود که دلبستگی مردم به نظام افزایش یابد و نظام جمهوری اسلامی برخلاف نظام‌های پیشین در ایران، نظامی عاریتی نباشد، امروز این نظام در عواطف و قلوب مردم ایران ریشه دارد.

رئیس جمهور ادامه داد: دومین برکت مردم سالاری آن است که چون نظام جمهوری اسلامی متکی به خواست و آرای مردم است به انجماد و بن‌بست دچار نمی‌شود، در نظام‌های دیکتاتوری چون حکومت خود را فارغ از خواست مردم می‌داند اصولاً در پی فهم و اطلاع از آن نیست، امکان انطباق حکومت با تحولات اجتماعی از بین می‌رود لذا با یک انقلاب و یا شورش حاکمان گویا ناگهان از خواب بیدار می‌شوند و تازه صدای مردم را می‌شنوند اما نگاه حکیمانه امام در پی‌ریزی نظام جمهوری اسلامی سبب شده که امروز نظام جمهوری اسلامی همراه با تحولات شتاب نظام اجتماعی، خود را بازسازی کند.

روحانی ادامه داد: سومین برکت نظام مردم سالاری ما آن است که همه ما پذیرفته‌ایم که در یک جامعه 80 میلیونی به حکم طبیعت انسانی در مورد موضوعات مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی طیف گسترده‌ای از مواضع و دیدگاه‌ها وجود دارد و البته پذیرفته‌ایم که در نهایت برای اداره کشور این رای مردم است که از بین دیدگاه‌های مختلف راه مورد نظر خود را انتخاب می‌کنند.

روحانی بیان کرد: اینکه همه ما به نقش تعیین کننده صندوق آراء گردن نهاده‌ایم بیانگر بلوغ و رشد جامعه و نیروهای سیاسی کشور است.

رئیس جمهور دولت دوازدهم تاکید کرد: بدون شک این دستاورد بزرگ مردم سالاری دینی ما مرهون راهبری امام و مقام معظم رهبری است که با یک نگاه راهبردی و با مشی پدرانه و با سعه‌صدر بستر رشد را برای فرزندان انقلاب با سلایق مختلف سیاسی را فراهم کرده است.

روحانی گفت: نظام جمهوری اسلامی در کنار دستاوردهای بزرگ استقلال و آزادی، مردم سالاری و امنیت دستاوردهای مهمی نیز در زمینه رفع فقر داشته است، عدالت اجتماعی و رفع فقر از جمله آرمانهای انقلاب اسلامی بوده و از ابتدای انقلاب تاکنون دولت و دیگر نهادهای نظام خدمات گسترده‌ای را ارائه کرده‌اند تا رفاه عمومی و فرصت‌های پیشرفت به صورت عادلانه در مناطق مختلف کشور فراهم شود در نتیجه این خدمات نظام جمهوری اسلامی توانسته نسبت درآمد 10 درصد غنی به 10 درصد فقیر جامعه را از حدود 25 برابر در سال 56 به 14 برابر در سال 94 کاهش دهد.

وی یادآور شد: دولت یازدهم از طریق بازگرداندن ثبات اقتصادی و کاهش تورم و افزایش خدمات عمومی از جمله ایجاد بیمه همگانی و انجام طرح تحول نظام سلامت قدم‌های مهمی در این راستا برداشته است با این‌حال هنوز هم وضعیت فقر و نابرابری در کشور شایسته ملت بزرگ ایران و زیبنده جمهوری اسلامی نیست. همانطور که در دوران انتخابات وعده دادم یکی از اهداف دولت دوازدهم ریشه‌کن کردن کامل فقر مطلق از جامعه ایران و ایجاد نظام جامع تأمین اجتماعی است و امیدوارم در پایان دولت دوازدهم شاهد کارنامه درخشان‌تری برای نظام جمهوری اسلامی ایران در کاهش نابرابری‌ باشیم.

روحانی در ادامه خاطرنشان کرد: همگی واقفیم که در دستیابی به آرمان عدالت اجتماعی در گرو آن است که در کشور ثروت ایجاد شود وگرنه به جای رفع فقر شاهد توزیع فقر خواهیم بود به ویژه در شرایط فعلی کشور رفع فقر در گرو ایجاد شغل است.

وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین مجاری ایجاد فقر بیکاری است، گفت: کشور امروز با موج بزرگ افراد جویای شغل مواجه هست به همین دلیل کشور نیازمند آن است که در سال‌های آینده شرایط لازم را برای رشد شتابان اشتغال فراهم کند و می‌دانیم ایجاد شغل و تولید ثروت مستلزم سرمایه‌گذاری‌های گسترده و دسترسی به بازار و همچنین فناوری‌های پیشرفته است.

رئیس جمهور همچنین یادآور شد: دولت دوازدهم اولویت اصلی خود را افزایش تولید و اشتغال می‌داند و در تداوم حرکت یازدهم برنامه اقتصادی خود را برمبنای سیاست‌های کلی نظام به ویژه سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و اصل 44 قانون اساسی و با هدف ایجاد یک انقلاب اقتصادی طراحی کرده است.

وی با اشاره به اینکه امروز ملل به رغم فاصله‌های جغرافیایی، تنوع‌ فرهنگی و اختلاف‌های سیاسی در جهانی به شدت در هم تنیده در همسایگی یکدیگر قرار گرفته‌اند، عنوان کرد: نمی‌توان توسعه پایدار و عادلانه ملی را بدون برنامه روشن و قابل اعتمادی از تعامل سازنده و مؤثر با جهان که در سند چشم‌انداز نیز بر آن تأکید شده است میسر ساخت.

روحانی افزود: گذر از دشوارترین تحریم‌ها با ترکیبی از قدرت دیپلماسی و برخورداری از توان بازدارندگی دفاعی اولین گام در چنین مسیری بوده است.

«نظام جمهوری اسلامی ایران اگرچه از سر عزتمندی هزینه استقلال کشور را پرداخته و می‌پردازد اما هیچ‌گاه تحمیل انزوا از سوی دشمنان را نمی‌پذیرد و تسلیم خواست بدخواهان در جهت عدم مشارکت فعال ایران در نظام جهانی و به دور ماندن از تحولات و دستاوردهای تجربه بشری را نخواهد پذیرفت.»

وی برجام را نشان حسن نیت جمهوری اسلامی ایران برای تعامل سازنده و مؤثر در سطح بین‌الملل عنوان کرد و یادآور شد: ما اکنون با اعتماد به نفس بیشتر از گذشته و با برخورداری پشتیبانی یک ملت که حماسه بزرگ انتخابات را آفرید بر تعالم سازنده و مؤثربا جهان در چارچوب قانون اساسی تأکید داریم.

رئیس جمهور ادامه داد: من بار دیگر در این محفل با عظمت اعلام می‌دارم که با پایان انتخابات فصل همدلی و همکاری آغاز شده است و وقت آن رسیده که همه با هم در سایه گفت‌وگو، اجماع و انتخاب بهترین راهکارها و با استفاده از توان و ابتکار همه نیروهای خلاق، کارآمدی نظام را ارتقا بخشیده و رضایت مردم را به ارمغان آوریم.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: دستانم را به سوی همه کسانی که به عظمت ایران می‌اندیشند دراز می‌کنم و از آنان برای ساختن آینده‌ای درخشان در مسیر پیشرفت کشور کمک می‌طلبم و از خداوند بزرگ عزت و عظمت روزافزون برای این ملت غیور و صبور مسئلت می‌نمایم.

وی بر همین اساس اضافه کرد: خدایا این ملت که بهترین‌های خود را در راه تو آماده هدیه کردن است شایسته بهترین‌ها است. از تو می‌خواهم بهترین نعمت‌های خود را بر این مردم سربلند ارزانی داری. خدایا اینک که این ملت بزرگ بار دیگر این بنده کوچک را برای خدمت به خود برگزیده است پرتو عنایت و هدایتت را بر من بتابان و مرا شایسته خدمت به آرمان‌های بلند این ملت قرار ده.

رئیس جمهور در خاتمه سخنان خود یادآور شد: ای آغازگر هستی‌ها و از جبران‌گر کاستی‌ها یاریم کنم تا در تحمل سختی‌ها و نامهربانی‌ها صبور، در مقابله با ظلم و جور جسور، در بازشناسی گژی‌ها و ناراستی‌ها بینا، در فرو ریختن دیوار حسد توانا، در کنار زدن پرده ریا و تزویر توانمند، در شنیدن صدای مردم شنوا، در پاسخ به خواست جوانان مصمم و در پای‌فشاری در مصالح ملت پابرجا باشم. آی آشکار کننده زیبایی‌ها و پوشاننده کاستی‌ها از تو عزت می‌خواهم نه خودخواهی، از تو کرامت می‌خواهم نه خودپسندی، از تو شرافت می‌خواهم نه خود رأیی، ای دانای همه نهان‌ها و شنونده همه شکوه‌ها از تو می‌خواهم کینه‌توزی‌ها را به مهربانی، حسادت‌ها را به همکاری و بدبینی‌ها را به همدلی بدل فرمایی.

 

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار