مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 1. شهريور 1396 - 18:27   |   کد مطلب: 22082
لارک منحصر به فردترین جزیره در دل تنگه هرمز است که با وجود حضور مسئولان ارشد استانی و کشوری تا کنون اراده های برای حل معضلات و مشکلات به خود ندیده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل از هرمز؛لارک یکی از جزایر کوچک هرمزگان در نزدیکی تنگه خلیج فارس است که از دیرباز مورد توجه استعمارگران و مهاجم بیگانه بوده است؛این جزیره مرجانی و آتشفشانی که در فاصله ۱۸ مایل دریایی بندرعباس قرار دارد تا چندی پیش جزء بخش شهاب شهرستان قشم بود که در اواخر اردیبهشت ماه با تصمیم مسولان به بخش مرکزی این شهرستان الحاق شد .

 لارک با مساحت  ۷/۴۸ کیلومتر مربعی در فاصله شش مایل دریایی از شهر قشم و در جنوب خاوری این شهر قرارداردکه به واسطه وجود قله ای مرتفع از قلب جزیره قشم جدا شده از این رو تنها راه تردد مردم لارک به قشم از مسیر دریا می باشد.

جمعیت این جزیره بالغ بر  ۳۰۰ خانوار برآورد شده‌ که بنا به اظهارات رئیس شورای لارک زبان بومی مردمان جزیره که کمزاری معروف است در کشورهای عمان و سودان در قاره آفریفا نیز دیده شده است.

وی کمزاری را زبان اصیل مردم لارک دانست و گفت: برخلاف تصور عامیانه کمزاری لهجه نیست بلکه زبانی متفاوت از زبان فارسی است که تاکنون کمتر مورد توجه قرار گرفته و به علت هجوم اقوام پرتغالی و اعراب به لارک هم اکنون آثار این زبان در برخی کشورها دیده می شود.

جزیره لارک به واسطه قرار گرفتن در میان خلیج فارس از پوشش گیاهی خشک و بیابانی برخودار است که در گذشته مردم برای تامین آب شرب با احداث آب انبارها و برکه به ذخیره مایحتاج خود می پرداختند.

این جزیره بکر زیستگاه انواع گونه هایجانواری منحصر به فرد است که در سالهای اخیر به واسطه ورود شکارچیان محیط زیست نسل و فعالیت های غیر اصولی شهری برخی از گونه های منحصر به فرد در معرض انقراض قرار گرفته اند اما مردم لارک با الهام از دین مبین اسلام علاوه بر محافظت از محیط زیست با متخلفان و گردشگرانی که موجب برهم خوردن توازن طبیعت در جزیره می شود نیز برخورد می کنند.

دره آهوها ، دره خرگوش ها،ساحل لاک پشت ها، وجود گونه های متنوع مرجانی، ماهی های رنگارنگی و فیتوپلانگتون ها تنها گوشه هایی از جلوه های طبیعی جزیره است که تا کنون به صورت دست نخورده حفظ شده و زیست گاه این گونه های نادر حفظ شده است.

یکی از جوانان جزیره لارک با اشاره به ورود گردشگران در ایام نوروز و آلودگی ساحل جزیره با زباله های مهمانان گفت: روز سیزده فروردین که مردم برای تفریح به ساحل آمده بودند با انباشتی از زباله مواجه شدند که با همت و تلاش اهالی جزیره ساحل از زباله پاکسازی شد.

وی ادامه داد: مردم لارک در مهمان نوازی و نودوستی شهره خلیج فارس هستند اما با افرادی که به محیط زیست آسیب می زنند و موجب آلودگی ساحل می شوند بر نمی تابند.

جزیره لارک دارای پتانسل های طبیعی بسیاری در راستای تولید و اشتغال مردم جزیره است اما تاکنون به واسطه سیاست های غلط مسئولان و اغماض گرایی عده ای این پتانسیل ها دست نخورده باقی مانده تا موجب مهاجرت و فقر بسیاری از ساکنان لارک شود.

وجود معادن خاک سرخ در جزیره از ظرفیت های بزرگ اقتصادی است که منبع درآمدزایی و اشتغال برای جزیره لارک محسوب می شود اما تاکنون تنها یک معدن آن ثبت و به حال خود رها شده و هیچ گونه اقدامی برای استخراج از جزیره صورت نگرفته است.

 

قلعه پرتغالی ها یا قلعه لارکی از مهم ترین آثار تاریخی جزیره لارک است که قدمت آن به دوران صفویه بر می گردد و مربوط به زمان تسلط پرتغالی ها بر خلیج فارس است که با قلعه پرتغالی ها در جزیره قشم و هرمز هم دوره می باشد.

قلعه لارکی بزرگتر از قلعه قشم و کوچکتر از قلعه هرمز است که در سال های اخیر در سایه بی مهری های متولیان میراث فرهنگی در معرض ویرانی قرار دارد  و تا کنون به پشتوانه ستون های چوبی استوار مانده است.

این قلعه تاریخی از ملات ساروج ، سنگ های مرجانی و دریایی جزیره ساخته شده که به دلیل  وجود رطوبت بالای جزیره در شرایط نامناسبی به سر می برد.

درختان کنار غول پیکر، خانه های سنگی ۸۰۰ ساله که در اعماق کوه قرار دارد ،غارهای نمکی و کشتی سوخته از جمله جاذبه های گردشگری جزیره است که تاکنون مغفول مانده و  گردشگران را از این ظرفیت ها محروم ساخته همچنین خود مردم لارک نیز به دلیل نبود زیرساخت های مناسب و جاده دسترسی امکان برخورداری از آثار تاریخی خانه های سنگی و غارهای نمکی محروم هستند.

محرومیت در لارک تنها به شغل و گردشگری محدود نمی شود بلکه اهالی جزیره از کمبود پزشک و متخصص، نبود مقطع تحصیلی متوسطه،نبود اسکله مناسب برای صیادی،نبود جایگاه ویژه سوخت گیری قایق و شناورها و و فقدان امکانات فرهنگی-ورزشی رنج می برد که موجب شده بسیاری از جوانان جزیره از ادامه تحصیل محروم بمانند.

لارک باید مورد توجه مسئولان کشوری قرار بگیرد

احمد مرادی، نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی بیکاری و عدم اشتغال جوانان جزیره را مشکل اساسی دانست و گفت: با توجه به ظرفیت صید و صیادی نباید هیچ جوان بیکاری در لارک وجود داشته باشد.

نماینده مردم هرمزگان با اشاره به ظرفیت گردشگری در جزیره لارک افزود: لارک کم نظیر و زیبا است و تسلط آن بر تنگه استراتژیک هرمز باید مورد توجه مسئولان کشوری قرار بگیرد.

وعده های ناتمام نوبخت به لارک رسید

محمدباقر نوبخت،معاون رئیس جمهور در بازدید از جزیره لارک توسعه جزایر را از اولویت های دولت در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی و توسعه دریا محور دانست وگفت:در حال تدوین برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای رسیدگی و توسعه جزایر هرمزگان هستیم.

وی افزود:مقرر شد برای مرمت و احیای قلعه پرتغالی ها به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری این جزیره بودجه مورد نیاز را اختصاص دهیم.

این تنها بخشی از اظهارات نوبخت در سفر یک روزه خود به جزایر هرمزگان بود که اکنون با گذشت شش ماه همچنان بی اثر مانده و خبری از تخصیص بوده و اعتبار به جزیره لارک نیست.

در شرایطی که مردم جزیره لارک در فقر و محرومیت به سر می برند و امکان فعالیت اقتصادی و حتی صیادی نیز از آنان گرفته شده سهل انگاری مسئولان و بی توجهی به وعده های که جرقه امید را در دل جوانان زده صحیح نمی باشد.

اکنون در آستانه دولت دوازدهم از محمد باقر نوبخت که با حضور در قلب  لارک و گام نهادن بر خاک مرجانی جزیره ساعاتی از عمر خود را گذرانده انتظار می رود حداقل در قبال مردم این جزیره تعهد داشته باشد و لارکی ها را مانند مردم سایر استان های دیگر چشم انتظار تحقق وعده هایش نگذارد.

 

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار