مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 8. شهريور 1396 - 22:06   |   کد مطلب: 22180
یکی از مراجع تقلید گفت: پهنای باند فضاهای مجازی خارجی باید محدود و پهنای باند شبکه‌های داخلی باید افزایش یابد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل از دانا؛ آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی عصر امروز در دیدار سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که دفتر این مرجع تقلید انجام شد، با بیان اینکه وزارت ارشاد به عقیده بنده از حساس‌ترین وزارتخانه‌هاست، اظهار کرد: حکومت اسلامی مرکب از جمهوریت و اسلام است به همین علت این دو رکن مهم است.‌

وی با تأکید بر اینکه حوزه نظارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بسیار وسیع و گسترده است، اضافه کرد: در این میان برخی از مباحث حساس‌تر از برخی دیگر است یا به تعبیر دیگری برخی حساس‌تر از حوزه‌های دیگر است.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد:‌ کتاب‌های بسیاری نوشته می‌شود به همین علت نظارت بر کتاب کار مشکلی است اما کتاب چیزی است که می‌تواند داروی شفابخش یا سم مهلک باشد به همین علت باید روی موضوع کتاب دقت بسیاری داشته باشیم؛ افرادی ممکن است که کتاب‌های مذهبی نوشته اما در یک صفحه از کتاب سم خود را وارد کنند و سبب انحراف افراد بسیاری شوند.

وی با اشاره به اینکه کنترل کتاب‌ها با افزایش آنها سخت‌تر می‌شود، تصریح کرد: نباید نام نویسندگان کتاب‌ها فریبنده باشد، چراکه ممکن است آنها نیز اشتباهاتی داشته باشند که سبب ضربه زدن شود.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی ادامه داد: در حوزه سینما نیز با حساسیت‌های بسیاری روبه‌رو هستیم، چراکه مطالبی بسیاری وجود دارد که می‌تواند با در قالب سینما جامعه را هدایت یا گمراه کند؛ حوزه فضای مجازی با توجه به اینکه در دسترس همگان است از حساسیت متفاوتی برخوردار است، سردمداران این فضا در خارج بوده به همین علت این فضا آلوده شده است.

وی اضافه کرد: فضای مجازی می‌تواند کاربردهای بسیاری داشته باشد؛ اکنون نخستین راه که برای اصلاح فضای مجازی تعیین‌شده تقویت شبکه ملی اطلاعات است، در این شبکه باید مباحث مثبت مورد نیاز مردم در اختیار قرار گیرد و مباحثی که زیان‌بار و مضر است باید حذف شود.

این استاد برجسته حوزه با تأکید بر اینکه پهنای باند فضاهای مجازی خارجی باید محدود و پهنای باند شبکه‌های داخلی باید افزایش یابد، عنوان کرد: با استفاده از این راهکار می‌توانیم مطالب خوب را ترویج دهیم؛ بیگانگان در فضای مجازی جنایات بسیاری می‌کنند، چراکه با استفاده از این فضا به تمام اطلاعات افراد دسترسی دارند و می‌توانند بسیاری از اطلاعات را تغییر و تحریف کنند به همین علت باید بدیلی برای آن درست شود تا نیاز مردم تأمین اما بدآموزی‌ها در آن نباشد.

وی با اشاره به اینکه فضای مجازی در اختیار کودکان در آمریکا با فضای مجازی بزرگ‌سالان متفاوت است، اظهار کرد: اکنون در کشور ایران فضای مجازی برای همگان قابل دسترسی یکسان است؛ اکنون گروهی در حوزه فضای مجازی در حال فعالیت هستند، بدگویی‌ها از مقدسات دینی در این فضاها به خوبی قابل مشاهده است.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با بیان اینکه تاکنون دولت فضای مجازی را جدی نگرفته است، مطرح کرد: هر چند شورای عالی فضای مجازی به ریاست رئیس جمهور وجود دارد اما گاهی تشکیل می‌شود و گاهی تشکیل نمی‌شود و به سرعت از آن می‌گذرند در حالی که باید آن را به صورت جدی مورد توجه قرار دهیم چراکه فضای مجازی می‌تواند بنیان کشور را هدف قرار دهد به همین علت باید این عرصه را به عنوان یک موضوع جدی در دستور کار قرار دهیم.

وی از جایگاه رسانه‌ها یاد کرد و ادامه داد: باید نظارت مطلوبی بر عملکرد آنها وجود داشته باشد؛ روزنامه جوان اخیراً مطلبی را مطرح کرده است که جشن قهوه قرار است با صدور مجوز برپا شود؛ بنده در این مورد نامه‌نگاری‌هایی کرده‌ام، اگر این موضوع درست باشد، حوزه، مراجع و متدینین بسیج می‌شوند در مقابل آنها، چراکه کار قابل توجیهی نیست.

آیت‌الله مکارم شیرازی نفوذ مباحث سیاست و حاکم شدن مباحث سیاسی بر مباحث فرهنگی را از آسیب‌های مورد توجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برشمرد و افزود:‌ برای مقابله با این آسیب‌ها باید فردی باشد تا بتواند مقابل فشارها ایستادگی کند و اجازه ندهد که سیاست‌کاری‌ها به معنای مباحث جناحی نفوذ کند.

وی با اشاره به اینکه روشن‌فکری‌های افراطی از دیگر آسیب‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، گفت: اگر این روشن‌فکری‌ها به عبارتی دیگر فرهنگ غربی نفوذ کند سبب آسیب می‌شود هر چند باید خوبی‌ها فرهنگ غرب را بپذیریم اما باید نسبت به بدی‌ها نیز حساس باشیم.

این مرجع تقلید با تأکید بر اینکه پراکندگی و گستردگی کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز می‌تواند به عنوان یک آسیب مطرح شود، اضافه کرد: باید یک برنامه‌ریزی انجام شود تا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بتواند به شیوه مطلوب به رسالت خود عمل کند.

وی خاطرنشان کرد: حوزه‌های علمیه ظرفیت‌های مطلوبی دارند که می‌توان از این ظرفیت‌ها در رسالت‌ها و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استفاده کرد.

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار