مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 12. شهريور 1396 - 22:51   |   کد مطلب: 22236
گروه جهادی تخصصی بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی سهند تبریز در طی دو سال گذشته رویکرد متفاوتی را جهت محرومیت‌زدایی و سازندگی مناطق محروم استان آذربایجان شرقی شروع کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل ازخبرگزاری دانشجو- سمانه علیدادی، اگرچه جهادسازندگی از سال ۶۲ در مناطق مستضعف و روستایی و پس از آن جنگ تحمیلی چهره‌ای کارآمد و متخصص از خود نشان داده بود، اما در سال ۷۹ بود که عمق بینش یک امام فرزانه متوجه عدم توجه مسئولان به مناطق روستایی و دورافتاده از مراکز استانی شد و خواستار حضور بسیج قشر جوان در عمران و آبادانی مناطق روستایی با همکاری نیروی مقاومت بسیج و وزارت جهاد سازندگی شد. بعد از آن بار‌ها از زبان او شنیدیم که گفت: این جوان متعهد انقلابی است که می‌تواند مشکلات را حل کند و هم او بود که بار‌ها جوانان را به کسب علم و تخصص سفارش نمود.

به موازات این نصیحت‌های پدرانه هر روز نسلی جدید از جوانان مخلص و تحصیلکرده به صف جهادگران در مناطق محروم افزوده شدند تا امروز که شاهد اردوهای جهادی متعدد و متنوع با ساختارهای پیچیده جهت حذف استضعاف از مناطق دور افتاده از چشم مسئولان شکل گرفته‌اند.

گروه جهادی با پنج گروه تخصصی و پژوهشی

اردو جهادی تخصصی بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی سهند تبریز که هر ساله تحت عنوان بهشت خاکی برگزار می‌گردد در طی دو سال گذشته رویکرد متفاوتی را جهت محرومیت‌زدایی و سازندگی مناطق محروم استان آذربایجان شرقی شروع کرده است.

از نقاط برجسته و مهم این اردو حضور نخبگان و مستعدین برتر دانشگاهی در مقاطع دکتر از سراسر کشور می‌باشد. امسال بیش از ۲۰ نفر از مستعدین برتر کشوری از دانشگاه‌های مختلف سراسر کشور همچون شریف، امیرکبیر، اصفهان، صنعتی اصفهان، علوم پزشکی شیراز، تبریز و صنعتی تبریز نام‌نویسی کردند و امید است که در سال‌های آتی متخصصین بیشتری به این جرگه بپیوندند.

این اردو متشکل از پنج گروه جهادی تخصصی خواهر و برادر شامل گروه شهید بیضایی مسئول مباحث عمرانی و سازندگی، گروه شهید نوربخش مسئول مباحث فرهنگی و اجتماعی، گروه شهید کسایی مسئول مباحث زنان و خانواده، گروه شهید باقری مسئول مباحث طرح‌های محرومیت زدایی و گروه شهید چمران مسئول مباحث پژوهشی است.

هر کدام از این گروه‌ها در عین یکپارچگی کار تخصصی خود را در حوزه‌های پژوهشی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، عمرانی، زنان و خانواده، درمانی و بهداشتی بررسی و پیگیری انجام می‌دهند.

نبی‌محمدی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی سهند تبریز که دانشجوی ترم هفت رشته مهندسی شیمی است در مورد کارهای تخصصی اردو گفت: کار تخصصی که این گروه تخصصی جهادی انجام می‌دهد بحث پژوهش‌های تخصصی در زمینه اقتصاد و رفع محرومیت‌های روستا همچون کشاورزی و زراعت جهت بهره‌وری بالا باغات و زمین‌های کشاورزی، برنامه‌ریزی شهری جهت مدیریت بهینه منابع روستا جهت توسعه و پیشرفت گردشگری، مهندسی خاک و آب جهت استفاده بهینه از خاک و آب‌های جاری از چشمه‌های طبیعی، تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان اقماری در راستای بسته‌بندی مرکبات و بهره‌وری از محصولات دام، راه‌سازی جهت شناسایی تردد بین روستا و شهر و زمین‌های کشاورزی باشد.

مسئول قزوینی بسیج دانشجویی سهند به حضور بیش از ۴۰ نفر از دانشجویان دانشگاه سهند و دیگر دانشگاه‌ها در این اردو اشاره کرد و گفت: این گروه‌های تخصصی طی ۱۵ روز مشغول به انجام کار جهادی خود شدند.

از اقامه نماز تا آموزش تلسکوپ و بازیگوشی با بچه‌ها در کارگروه فرهنگی - اجتماعی

ابوالحسنی مسئول کل گروه جهادی بهشت خاکی گفت: گروه جهادی شهید نوربخش بیشتر وظیفه کارهای فرهنگی – اجتماعی را بر عهده دارد و امسال در روستاهای کمار سفلی، علیا و زاویه کارهای متعددی جهت رفع محرومیت‌های فرهنگی روستا برای قشر جوان روستا انجام داد که می‌توان به کلاس‌های متنوع فرهنگی از جمله احکام مقدماتی، آموزش قرآن، جنگ شادی و برگزاری جشن و اهدا جوایز با حضور طلاب حوزه علمیه تهران و کلاس‌های علمی - هنری از جمله نقاشی و آموزش ساخت تلسکوپ و موشک‌های آبی و همچنین پخش انیمیشن‌ها و فیلم‌های آموزشی اشاره کرد.

این گروه در پایان اختتامیه‌ای را با حضور ریش‌سفیدان و مسئولین و خانواده‌های جوانان ترتیب دادند و از برگزیدگان کلاس‌ها تقدیر و جوایزی اهدا کردند.

حضور کارگروه عمرانی در مناطق سیل و زلزله‌زده پیش از حضور مسئولان

نبی‌محمدی افزود در حوزه مباحث عمرانی و سازندگی بحث ساخت خانه خانواده‌ای محروم در روستای افشار و ساخت جاده جهت تردد تراکتور برای مزارع روستای کمار سفلی مطرح بود که گروه جهادی شهید بیضایی این کار‌ها را به سرانجام رساند.

نبی‌محمدی مهندس بسیجی دانشگاه سهند فعالیت زیرگروه عمرانی شهید بیضایی گروه جهادی بهشت خاکی در طول سال اشاره کرد و گفت: جهادیان شهید بیضایی در مواردی همچون سیل و زلزله به کمک مردم و مناطق آسیب دیده می‌شتابند. اخیرا هم سیل آذرشهر بود که دانشجویان جهادگر زودتر از مسئولین استانی و حتی فرمانداری آن شهرستان در منطقه حاضر شدند.

آموزش مشاغل خانگی به زنان روستایی

نبی‌محمدی در مورد فعالیت‌های گروه جهادی شهید کسایی در حوزه زنان و خانواده گفت: این گروه دو روستای کمار سفلی و علیا را تحت پوشش گرفته است و کارهای متعدد و موثری با توجه به مشکلات اجتماعی موجود از جمله بحث برگزاری کلاس‌های فرهنگی و آموزشی برای دختران کلاس‌های طب اسلامی برای خانم‌ها، تهیه لوازم مورد نیاز سال تحصیلی جدید، تهیه لباس برای خانواده‌های کم بضاعت، برگزاری کلاس آرایشگری برای خانم‌ها، جشن تکلیف برای دختران روستا، برگزاری هیات و مجلس ختم قرآن برای اهالی روستا انجام داده است.

با توجه به مشکلات روستا در زمینه بهداشت خانواده و عدم اطلاع کافی از مباحث زناشویی، که منجر به متولدشدن کودکان دچار مشکلات ذهنی و ظاهری بودند می‌شد. بر این اساس هماهنگی با دانشگاه علوم پزشکی تبریز صورت گرفت تا با برگزاری کلاس همگانی به آگاه‌سازی و در بعضی موارد به صورت شخصی دارو تجویز گردد.

انتقال دانش و توانمندسازی روستاییان

ابوالحسنی گفت: یکی از پروژه‌هایی که به تازگی گروه جهادی شهید باقری شروع کرده و به مرحله اجرا رسانده، پروژه‌ای در زمینه آموزش و توانمندسازی روستاییان است. این طرح با همکاری دانشکده آموزش‌های مجازی و الکترونیکی دانشگاه صنعتی سهند و فنی و حرفه‌ای استان و سازمان بسیج سازندگی سپاه عاشورا اجرا می‌گردد و امیدواریم قدمی موثر در راستای توانمندسازی اهالی روستا و انتقال علم و دانش و فرهنگ به دورترین و صعب‌العبور‌ترین نقاط کشور عزیزمان باشیم.

نبی‌محمدی مسئول بسیج دانشجویی سهند تبریز گفت: مورد دیگری که این گروه پیگیری می‌کند مطالبه‌گری از مسئولان اجرایی استانی همچون بنیادمسکن و جهادکشاورزی و فرمانداری شهرستان جلفا و استانداری آربایجان شرقی می‌باشد که مسئولان این نهاد‌ها به همکاری و پاسخگویی به دانشجویان جهادی بی‌میلند و گاهی هم تهدیداتی را متوجه دانشجویان کرده‌اند. البته هیچ‌گاه این تهدیدات مانع آرمان‌های انقلاب و وظیفه عدالت‌خواهی دانشجو نخواهد بود.

دمی با جهادگران دیروز

گروه جهادی بهشت خاکی در کنار کارهای مختلف و فشرده جهادی برنامه‌های متنوع فرهنگی از جمله دیدار با خانواده جانبازان را نیز دارند و در این اردو به دیدار جانباز آقای خندان‌اصل که از اهالی هادی‌شهر بودند رفتند.

گردشگری پتانسیل دیده نشده

نبی‌محمدی استخر و بازدید از مناطق گردشگری، آبشار طبیعی و فوق‌العاده زیبای روستای کمار سفلی که پتانسیل بسیار زیادی در جذب توریست و گردشگر را دارد و تا کنون در این مناطق مورد توجه قرار نگرفته است از جمله برنامه‌های تفریحی اردو برشمرد.

در این اردو ریاست محترم دانشگاه صنعتی سهند تبریز و معاونین و هیات همراه، سازندگی سپاه عاشورا، فرماندهی سپاه شهرستان جلفا، خیرین و خانواده‌های شهدا فضا را برای مطالبه‌گری و حمایت مضاعف از گروه‌های جهادی مهیا نمودند.

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار