مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 12. شهريور 1396 - 23:10   |   کد مطلب: 22237
شب گذشته، نفتی‌ها توئیتر را درنوردیدند. دیشب هشتگ #دانشگاه_نفت ترند اول توییتر ایرانیان شد. بر اساس این گزارش همه ۱۰ هشتگ اول شب قبل مربوط به طوفان توییتری دانشجویان صنعت نفت بوده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل ازخبرگزاری دانشجو-سیدمهدی حاجی‌آبادی؛ شب گذشته، نفتی‌ها توئیتر را درنوردیدند. کانال پایشگر (مرجع رصد و تحلیل فضای مجازی) اعلام کرد دیشب هشتگ #دانشگاه_نفت ترند اول توییتر ایرانیان شد. بر اساس این گزارش همه ۱۰ هشتگ اول دیشب مربوط به طوفان توییتری دانشجویان صنعت نفت بوده است. هشتگ‌ها به ترتیب: دانشگاه_نفت، زنگنه، استخدام، نفت، دانشگاه، مجلس، وزارت، نماینده، دانشجویان و ژن_خوب بودند.
زنگنه با نفتی‌ها چه کرد؟
خبر واگذاری دانشگاه نفت، به وزارت علوم بیش از یکسال با حواشی گوناگون همراه بود. بیژن زنگنه؛ وزیر نفت، با تأکید بر اینکه در حال حاضر شرایط استخدام تمام فارغ‌التحصیلان دانشگاه نفت وجود ندارد، بیان کرد: دانشجویان دانشگاه نفت را بورسیه نکرده‌ایم و برای استخدام آن‌ها همانند دیگر دانشجویان آزمون ورودی برگزار می‌کنیم و راه حل مشکل نیروی انسانی، ایجاد‌اشتغال است.
زنگنه که ظاهرا رضایت چندانی به حضور دانشگاه نفت در وزارتخانه خود ندارد، معتقد است اگر دانشجویان وابسته به وزارت نفت شوند، رفتار کارمند گونه پیدا می‌کنند و از خلاقیت آن‌ها کاسته می‌شود.شروع ماجرا از دادن وعده بورسیه به دانشجویان ممتاز، برای ادامه تحصیل در دانشگاه صنعت نفت بود. دانشجویانی که با هزار امید و به وعده تامین‌اشتغال و آینده خود راهی دانشگاه شدند و حال پس از گذشت ۲ سال، باز با بی‌مهری مسئولین نفت مواجه شدند.
در این خصوص یکی از صفحات توئیتر متعلق به دانشجویان معترض نوشت: خرداد ۹۴ بود. بچه‌های #دانشگاه_نفت درگیرامتحانات آخر ترم بودن که یه روزاز خواب بیدار شدن ودیدن تمام آمال و آرزوهاشونو باد برده!

مجلس، نفت، زنگنه و آرزوهای بربادرفته دانشجویان
تابستان سال قبل دانشجویان صنعت نفت، با برپایی یکی از طولانی‌ترین تجمعات اعتراضی مقابل مجلس، موجب شدند پای زنگنه به خانه ملت باز شود. زنگنه با عقب‌نشینی ظاهری مدعی شد مساله بورسیه دانشجویان حل خواهد شد. اما زنگنه در سخنرانی روز پنج‌شنبه (۴ شهریورماه ۹۵) خود در حاشیه بازدید از منطقه گازی پارس جنوبی گفته است: «برای ایجاد تخصصهای لازم در طرحهای وزارت نفت، دانشجویان شهرستان عسلویه بورسیه می‌شوند.» حال سوال اینجاست که آیا وزارت‌خانه متبوع وی به تعهدات استخدامی پیشین خود در قبال فارغ التحصیلان دانشگاه تخصصی نفت و گاز که مرکز اصلی تربیت متخصصین صنعت نفت بوده است و در محروم‌ترین نقطه‌ی ایران (با هدف درک دانشجویان از شرایط محیط کاری) اقدام به بورسیه نمودن استعدادهای نخبه ایران نموده، عمل کرده اند؟ آیا آنان سرنوشتی جز سرنوشت فارغ التحصیلان فعلی مجموعه‌ی دانشگاه صنعت نفت خواهند داشت؟ آیا این گروه جدید از دانشجویان بورسیه نیز باید روزگاری همچون مهندسین فعلی صنعت نفت برای استیفای حق استخدامی خود آواره راهروهای مجلس شورای اسلامی و دادگاه‌ها باشند؟
فرزان از دانشجویان صنعت نفت، در صفحه توئیترش با اشاره به همین مساله نوشت: #دانشگاه_نفت یعنی ۴ سال زندگی در شرایط آب و هوایی سخت به امید استخدام، اما وقت فارغ التحصیلی با #خلف_وعده‌ی #وزارت نفت روبه رو میشیم.

یکی دیگر از دانشجویان درمورد لغو بورسیه دانشگاه نفت و وعده بورسیه یکی از دیگر دانشگاه‌ها نوشت: زنگنه بورسیه‌های #دانشگاه_نفت رو استخدام نمیکنه به دانشجویان بوشهر قول استخدام میده شما این تعهدی که دادی عمل کن بقیش پیشکش.

محمدجواد هم ازدیگر دانشجویان صنعت نفت، اما درمورد بی‌توجهی مجلس و زنگنه گفت: خیلی جالبه که ۲۵۰۰ نفر باشین، اما به معنای حقیقی تن‌ها! نه رسانه‌ها بشنونت ن. مردم ن. مجلس ن. وزیر ن. هیچکس!

گرچه زنگنه مدتی بعد با بی‌سواد خطاب کردن دانشجویان صنعت نفت، موجی از اعتراض علیه خودش را برانگیخت.
جناب روحانی، البورسیه، ماالبورسیه و ماادراک ماالبورسیه!
در فاصله ۸۴ روز بعد همه این وعده‌ها به حالت تعلیق درآمد و دانشجویان مجددا دانستند همه وعده‌ها، حرف بود. این بار دانشجویانی که دریافتند از طریق دانشگاه و وزارت نفت مشکل استخدامی آن‌ها حل نمی‌شود طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور خواهان پیگیری مشکل خود شدند. تجمع دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعت نفت در اعتراض به بدقولی دولت، نامه دانشجویان دانشگاه صنعت نفت به مسئول استخدامی وزارت نفت، نامه دانشجویان و دانش‌آموختگان نفت به معاون اول رئیس‌جمهور بخشی از این اقدامات بود.
اما حسن روحانی که در ابتدای دولتش با عدد دروغین ۳ هزار پرونده بورسیه، بازی رسانه‌ای-انتخاباتی خود را پی گرفته بود، نسبت به بیش از ۲۵۰۰ بورسیه وزارت نفت بی‌توجهی نشان داد. هرچه دانشجویان برای حق خود می‌جنگیدند، به طرق مختلف با شکست مواجه می‌شدند؛ وزارت نفت نیاز شدید به نیرو داشت، اما مانع استخدام دانشجویان بود.عرفان در صفحه توئیترش دولت تدبیر و امید را به چالش کشید و گفت: تو همه جای دنیا دولت منت جوونای نخبه رو می‌کشه که براش کار کنن تو دولت #تدبیر_و_امید نخبه #دانشگاه_نفت بایدبیادالتماس کنن اونم توبدترین جاها!


نمایندگان نفتی و نخبگان گوجه‌فروش/ وقتی خون دوستان از دانشجویان رنگین‌تر است
در جریان بررسی برنامه بیژن زنگنه وزیر پیشنهادی نفت در دولت دوازدهم موضوعات مختلفی مطرح شد، اما قطعا یکی از مهم‌ترین موضوعات که برای اولین بار در صحن علنی مجلس توسط نمایندگان عنوان شد، استخدام نمایندگان ادوار مجلس در وزارت‌خانه‌های اقتصادی به خصوص وزارت نفت بود. بیژن زنگنه هنگامی که به پشت تریبون مجلس رفت در پاسخ به این ایراد مطرح شده از سوی نایب‌رئیس‌کمیسیون انرژی گفت: «می‌گویند نمایندگان ادوار را استخدام کردید. خب هر دوره‌ای که تمام می‌شود یکی از دغدغه‌های هیئت رئیسه مجلس این است که با وزرا جلسه می‌گذارد تا این نمایندگانی که کاری ندارند را به کار گیرند. خب نماینده‌ای که کار ندارد چه شود آیا باید در جامعه ر‌ها شود؟ اگر نماینده‌ای نگران شغل آینده خود باشد حتی در حد یک حقوق دولتی هزار مفسده دیگر ایجاد می‌شود؛ لذا من هم افتخار می‌کنم که تعدادی از این نمایندگان ادوار را به کار گرفتم و این کار مخفیانه نیست.»
بررسی‌ها نشان می‌دهد که زنگنه برای نمایندگان فعلی مجلس نیز حکم می‌زند، به‌طوری که چندی پیش برای سید علی ادیانی‌راد، عضو فعلی کمیسیون انرژی حکمی را صادر کرد که بر اساس آن، ادیانی‌راد عضو کارگروه تشخیص عدم مغایرت مصوبات هیئت‌مدیره شرکت ملی نفت با قوانین و مقررات شد. احتمالا با صحبت‌های وزیر نفت باید منتظر رشد این فهرست ۲۴ نفری در سال‌های آتی بود. این در حالی است که وزارت نفت در دوره اخیر تصدی زنگنه برای استخدام نیروهای جوان تحصیلکرده بورسیه خود در دانشگاه صنعت نفت محدودیت‌های بسیار شدیدی قائل شده است؛ و یکی از دانشجویان نخبه این دانشگاه برای به دست آوردن درآمد و خرج خانواده‌اش مشغول گوجه‌فروشی شد.
احسان بهشتی با اشاره به گوجه‌فروش شدن فارغ‌التحصیل نخبه نفتی گفت: یادش بخیر شما یادتون نمیاد یه زمانی اگه میخواستی آینده‌ات تضمین باشه، باید میرفتی #دانشگاه_نفت، ولی الآن همشون #گوجه_فروش شدن!

یکی دیگر از کاربران هم با انتشار تصویر یکی از آخرین انتصابات عجیب زنگنه یعنی محمدعلی آهنگران از حامیان روحانی و نزدیکان رئیس دولت اصلاحات، در وزارت نفت نوشت: بچه‌ها مشاور معاون حقوقی وزیر نفت مشاور معاون حقوقی وزیر نفت بچه‌ها و دانشجویان #دانشگاه_نفت هم #گوجه_فروش!

حامد سلیمانی هم به مقایسه پرونده زنجانی، کرسنت و دکل نفتی با بورسیه دانشجویان پرداخت و گفت: خداروشکر که وزیر محبوبمان یه لگد زد زیر #دانشگاه_نفت وگرنه قضیه کرسنت و دکل نفتی گمشده و بابک زنجانی و بیکاری نمایندگان مجلس و ... حل نمیشد!

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار