مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 16. شهريور 1396 - 14:25   |   کد مطلب: 22293
گزارش اختصاصی صدای دانشجو از تعطیلی یک هفته ای مادر دانشگاه های همدان
چه کسی جوابگوی خسارت میلیاردی تعطیلی یک هفته ای دانشگاه بوعلی سینا خواهد بود؟
دانشگاه بوعلی سینا بدون ذکر هیچ علتی اعلام کرده که بازگشایی این دانشگاه با یک هفته تاخیر است که این تاخیر با هدرفت چند میلیاردی بودجه این دانشگاه مساوی خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، سایت رسمی دانشگاه بوعلی سینا در اطلاعیه ای که 15شهریور آن را منتشر کرده است، تاریخ شروع سالتحصیلی96-97 این دانشگاه را شنبه 1مهر اعلام کرده است.

 

در تقویم آموزشی این دانشگاه که قبلا منتشر شده بود، شروع سالتحصیلی 25شهریور اعلام شده و تمامی برنامه ریزی های تحصیلی هم بر مبنای آن صورت گرفته شده بود اما به یک باره این تاریخ تغییر کرد و به یک هفته تعویق افتاد.

 

**تغییر تقویم آموزشی بعلت نامشخص و مبهم

نکته قابل تامل در اطلاعیه منتشر شده این است که صرفا اطلاعیه یک خطی است که در آن هنوز مرجع تصمیم گیری و علت این تصمیم ذکر نشده است.

 

جستجو های خبرنگار صدای دانشجو برای پیدا کردن متن کامل مصوبات دانشگاه بوعلی سینا درباره این موضوع کاملا بی نتیجه بوده و این در حالی است که طبق قانون ارتقا سلامت نظام اداری باید تمامی مصوبات، دستوالعمل ها و بخشنامه ها منتشر شود و از سویی طبق قانون دسترسی آزاد به اطلاعات تمامی دستگاه ها موظف به انتشار اطلاعات عمومی هستند.

 

 

علاوه بر غیرشفاف بودن مرجع تصمیم گیری و علت آن، مسئول پیشنهاد دهنده این تصمیم نیز نامشخص است و معلوم نیست این تصمیم با پیشنهاد کدام مسئول و به خاطر کدام مسائل فرهنگی، سیاسی، آموزشی، رفاهی یا صنفی بوده است.

 

**تعمیرات خوابگاه ها، علت احتمالی تغییر تقویم آموزشی

با بررسی اخبار چند روز گذشته دانشگاه بوعلی سینا متوجه خواهیم شد که در چندین خوابگاه دانشجویی این دانشگاه در حال نوسازی و بازسازی کامل است و دانشگاه در حال هزینه های بالا برای افزایش سطح رفاه و رضایتمندی دانشجویان است.

 

دکتر عمادی، معاون دانشجویی دانشگاه بوعلی سینا در نشست خبری که 13شهریور برگزار شد، درباره تعمیرات خوابگاه ها تاکید کرد: « امسال 3میلیارد و 500 میلیون تومان برای تعمیر و تجهیز خوابگاه‌های دانشگاه هزینه شده است که در این زمینه باید از حمایت‌های ریاست دانشگاه و همچنین صندوق رفاه دانشجویی تقدیر وتشکر کنم. »

اما با بررسی شبکه های اجتماعی بخصوص گروه ها و کانال های تلگرامی متوجه خواهیم شد که روند بازسازی خوابگاه ها طبق زمانبندی پیش بینی شده پیش نرفته است.

 

معاون دانشجویی دانشگاه بوعلی سینا در مصاحبه ی اختصاصی با رسانه دانشجویی الفبا قول میدهد که 10شهریور زمان افتتاح خوابگاه ها باشد اما این وعده تحقق پیدا نمیکند و خود مسئولین یکی از علت های آن را تعطیلی دیر هنگام دانشگاه و عدم همکاری برخی دانشجویان خوابگاهی دوره دکتری معرفی میکنند.

با عدم تحقق وعده مسئولین، میزان انتقادات و نارضایتی دانشجویان در شبکه های اجتماعی افزایش پیدا میکند. رسانه دانشجویی الفبا روزشمار بازگشایی خوابگاه ها را هر شب منتشر میکند و در چندین نظرسنجی، دانشجویان نارضایتی خود را اعلام میکنند.

 

 

یکی از مهمترین این نارضایتی ها مربوط به عدم مشخص بودن زمان بازگشایی خوابگاه هاست که بطور مستقیم در برنامه های سفر دانشجویان غیربومی تاثیر دارد.

طبق ویدئو و عکس هایی که رسانه دانشجویی الفبا در 11شهریور منتشر میکند نشان میدهد حجم عملیات عمرانی گسترده است و این با زمانبندی بازگشایی دانشگاه همخوانی ندارد.

 

با حجم انتقادات دانشجویان در شبکه های اجتماعی و عملیات عمرانی برخی احتمال میدهند مهمترین علت تعویق یک هفته ای بازگشایی دانشگاه به عدم آماده بودن خوابگاه های دانشجویی بخصوص خوابگاه پسرانه غدیر برمیگردد.

 

**خسارت میلیاردی ناشی از تعطیلات

بودجه دانشگاه بوعلی سینا از جمله مواردی است که هیچگاه انتشار عمومی نیافته و همراه با انتقادات در شبکه های اجتماعی بوده است.

هر چند میزان دقیق هزینه ها و درآمدهای دانشگاه بوعلی سینا غیرشفاف است اما به طور تقریبی میتوان بودجه یک هزار میلیارد ریالی برای این دانشگاه را در نظر گرفت.

 

با احتساب بودجه یک هزار میلیارد ریالی، مشخص میشود که روزانه 275میلیون تومان از بیت المال صرف امور دانشگاه بوعلی سینا میشود.

تعویق یک هفته ای بازگشایی دانشگاه بوعلی سینا بدین معنا خواهد بود که بطور مستقیم با هدررفت چند میلیاردی بودجه دولتی روبرو خواهیم بود.

 

نکته قابل توجه در محاسبه صدای دانشجو این است که حداقل میزان بودجه یعنی یک هزار میلیارد ریالی در نظر گرفته در صورتی که بودجه دانشگاه قطعا بالاتر از این میزان خواهد بود.

گفتنی است تبعات ناشی از تعطیلی یک هفته ای دانشگاه تنها به هدررفت میلیاردی بودجه خلاصه نمیشود و شامل عدم بهره مندی از ظرفیت دانشگاه، عدم استفاده بهینه از وقت اعضای هیات علمی و کوتاه شدن مدت تحصیل خواهد شد.

 

نکته قابل تامل دیگر این است که این تعطیلی مربوط به کل دانشکده ها از جمله دانشکده های اقماری است که بیرون از همدان قرار دارند را نیز شامل میشود.

به نظر میرسد اگر خبر تعطیلی یک هفته ای دانشگاه بوعلی سینا، بخاطر آماده نبودن یکی از خوابگاه های دانشجویی درست باشد، هنوز علت تعطیلی کلیه دانشکده ها جای سوال است.

 

انتهای پیام/

 

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار