مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 21. شهريور 1396 - 16:18   |   کد مطلب: 22373
عضو شوای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های استان تهران گفت: جامعه جهانی عادت به آن کرده که جایزه صلح نوبل را به پلیدترین‌ افراد دهد و به بهانه مبارزه با تروریسم چشمان خود را در برابر هر حقیقتی ببندد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، مهراد کچویی عضو شوای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگارخبرگزاری فارس گفت: مسلمانان میانمار از چند صد سال قبل، از طریق مهاجرت به این منطقه آمده‌اند. این مهاجرت تا قبل از جنگ دوم جهانی نیز ادامه داشته است و عده قابل توجهی از آنان در منطقه آرکان ساکن شدند. پیش از اشغال این منطقه توسط انگلیس و اداره آن توسط کمپانی هند شرقی، منطقه آرکان حکومتی مستقل داشته و بعد از جنگ دوم جهانی و خروج انگلیس از منطقه جنوب آسیا بود که عملا اداره این منطقه به دولت برمه واگذار شد. تقریبا مانند منطقه کشمیر که قیمومیت آن از سوی انگلیس‌ها به حکومت هند واگذار شد.

وی با تاکید بر اینکه اگر بخواهیم درد و رنج امروز مردم روهینگیا را ریشه‌یابی کنیم، به هیچ چیز نمی‌رسیم، جز شعار «مرگ بر انگلیس» ادامه داد: در حال حاضر حکومت میانمار نه تنها آنان را از حقوق اولیه خودشان محروم کرده است بلکه به دنبال مصادره زمین‌های مسلمانان است.

این فعال دانشجویی تاکید کرد: مسلمانان میانمار که طبق آمار بین 6 تا 8 میلیون نفر جمعیت دارند در دیگر میانمار نیز ساکن هستند اما جامعه یک و نیم میلیونی روهینگا در منطقه آرکان ساکن بوده‌اند که از این تعداد چند صد هزار نفر تا کنون بدلیل شرایط بسیار بد و خطرات جانی که آنها را تهدید می‌کند از این منطقه گریخته و یا کشته شده اند!

کچویی بیان داشت: نکته قابل توجه در خصوص ساکنین روهینگیا این است که در سال 1982 قانون حقوق شهروندی که به تصویب رسید از میان 144 اقلیت موجود در میانمار 135 اقلیت حق شهروندی دریافت کردند و 9 دسته از اقوام اقلیت از حق شهروندی محروم شدند که بزرگ‌ترین این اقلیت‌ها، قوم روهینگیا است!

وی اضافه کرد: میانمار امروز زیر چتر قدرت حزبی بنام اتحادیه ملی برای دموکراسی فعالیت می‌کند که رئیسش خود دارنده نوبل صلح جهانی است. آنگ سان سوچی فعال به اصطلاح حقوق بشر سابق مقامی هم تراز نخست وزیر را در کشور میانمار برعهده دارد.

این فعال دانشجویی خاطر نشان کرد: جنایت‌هایی چون سوزاندن زنده زنده اقلیت مسلمان روهینگیا و کوچ اجباری آنها به کشورهای همسایه در حالی صورت می‌گیرد که جامعه جهانی نه تنها این حوادث تلخ را محکوم نکرده است بلکه گاه بنام مبارزه با تروریست‌ها بر این جنایت سرپوش نهاده‌اند!

کچویی تصریح کرد: جامعه جهانی عادت به آن کرده که جایزه صلح نوبل را به پلیدترین‌ افراد دهد و به بهانه مبارزه با تروریسم از بحرین تا نیجریه و میانمار چشمان خود را در برابر هر حقیقتی ببندد تا مقامات دول مذکور اقدام به غربالگری وحشیانه جامعه از مسلمانان کنند.

انتهای پیام/ چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار