مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 28. شهريور 1396 - 14:29   |   کد مطلب: 22469
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی علاوه بر صحبت پیرامون تغییرات انتخاباتی شهر مسائل ناگفته‌ای راجع به قانون بانکداری اسلامی مطرح کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو،به نقل از صبح توس، حجت‌الاسلام محمدحسین حسین زاده بحرینی نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در حاشیه بازدید از تحریریه صبح توس به گفت‌وگو با خبرنگاران این رسانه نشست.

 

حجت‌الاسلام بحرینی در این دیدار مطالبی را پیرامون حوزه‌های سیاسی و اقتصادی عنوان کرد.

 

وی علاوه بر صحبت پیرامون تغییرات انتخاباتی شهر، در رابطه با کارت‌های سوخت و وضعیت تحریم‌ها نیز سخن گفت.

 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی مسائل ناگفته‌ای راجع به قانون بانکداری اسلامی را نیز مطرح کرد.

 

متن گفت‌وگوی تفصیلی حجت‌الاسلام بحرینی با صبح توس به شرح زیر است:

 

*صبح توس: تغییر و تحولاتی که پس از انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر بوجود آمده منجر به تغییر شهردار و مدیریت های عالی شهر شده است؛ تحلیل حضرتعالی از انتخاب شهردار جدید و انتقاداتی که برخی‌ها مطرح می‌کنند، چیست؟

 

‌ حجت الاسلام بحرینی: طبیعی است زمانیکه شورای شهر تغییر می‌کند همراه خود یک سری تغییرات را ایجاد کرده و یا خواهد کرد این یک واقعیت و نمود دموکراسی است که بخش عظیمی از مردم شهر اراده کرده و تیم دیگری را برای اداره شهر انتخاب کنند.

 

 

انتخاباتی که بسیار آزاد اتفاق افتاده و انتقال قدرت بسیار آرام و صمیمانه انجام شده است.

 

یک مبنای تئوریک بسیار محکم وجود دارد و آن این است که نظام ما یک نظام مردم سالار است که به رای مردم احترام می‌گذارد. این نکته‌ای مهم و در عین حال مغفول است.

 

بعد از اینکه شورای شهر انتخاب می‌شود طبیعی است که اختیاراتی که طبق قانون به شورا تفویض شده همه آنها قابل اعمال است بنابراین هیچ کس نمی‌تواند شورای شهر را به خاطر انتخاب شهردار بازخواست کند.

 

همه می‌توانند نظر دهند؛ شورای شهر تصمیم‌گیرنده نهایی است

 

همه می توانند نظراتشان را بگویند که این هم از افتخارات ما است که اظهار نظر و مشاوره دادن به مسئولین کاملا آزاد است، نظرات بسیاری در این مدت ابراز شد. اما در این مدت همه پذیرفتند و پذیرفتیم قاعده بازی این است که نهایتا اعضای شورای شهر باید شهردار را انتخاب کنند.

 

*صبح توس: از نظر حضرت عالی شهردار چگونه می تواند کار کند تا موفق باشد؟

 

حجت الاسلام بحرینی: شهردار باید فردی باشد که با شهر مشهد بیگانه نباشد و شناخت کافی نسبت به شهر داشته باشد.

 

کسی که در معاونت استانداری کار می کند حداقل ۵۰ درصد وقتش باید در مرکز استان صرف شود بنابراین اینجا را می شناسد. این ما را دلگرم می کند که شهردار جدید شهر را می شناسد و امیدواریم توانمندی اداره شهر را نیز داشته باشد.

 

*صبح توس: پیش بینی شما از تعامل شهردار جدید با نمایندگان مجلس چه خواهد بود؟

 

حجت الاسلام بحرینی: به دلیل اینکه حکم ابلاغ رسمی ایشان نیامده بود٬ لذا ارتباط رسمی میان ما ایجاد نشد.

 

رسما با شورای شهر ارتباط برقرار کردیم/ لزوم تعامل شهردار جدید با نمایندگان مجلس

 

ما ارتباط رسمی را  با شورای شهر برقرار کردیم، جلسات مشترک نیز داشته ایم که امیدوارم این انگیره ای که در آغاز میان اعضای شورا مشاهده شد تا پایان ادامه داشته باشد.

 

به تبع آن ما امیدواریم تعامل خوبی با شهردار جدید داشته باشیم.

 

به محض اینکه رسما مستقل شوند جلساتی برگزار می شود. نظرات نمایندگان به شهردار منتقل و نظارات وی را می شنویم.

 

به هر حال آقای شهردار اگر بخواهد برای اداره شهر بزرگ مشهد در کار خود موفق باشد حتما باید بخشی از کارهایش در تهران انجام شود. لازمه این هم تعامل با نماینده‌ها است و ما حتما خود را موظف می دانیم برای پیشبرد اهداف شهرداری در تهران این ارتباط برقرار شود.

 

همچنین شهردار باید با نهادهای دیگر ارتباط داشته باشند که ما نیز برای بهتر شدند اوضاع این ارتباط را تسهیل می کنیم.

 

نمایندگان مشهد قطعا هدفی جز ارتقای شهر و خدمات رسانی برای بهبود معیشت مردم ندارند.

 

 

 

طبیعی است گروهی که این هدف را دارند با هر گروه دیگری که هدف مشابه دارند به خوبی تعامل می‌کنند.

 

*صبح توس: نظر مجمع نمایندگان استان در رابطه با تغییر استاندار چیست؟

 

حجت الاسلام بحرینی: دیدگاه بنده که در مجمع نمایندگان مشهد و استان نیز مطرح کردم این است که ما اولا طبق قانون اساسی این حق را نداریم که در انتخاب مسئولین احرایی دخالت کنیم. یعنی هر کس باید حدود خود را به درستی بشناسد.

 

بنای مداخله در امور شهرداری را نداریم/ اگر مدیری ضعیف عمل کند برای دفاع از حق مردم وارد میدان می‌شویم

 

در عین حال ما در جلسه ای با نمایندگان مجمع مشهد به یک اصل رسیدیم و به صراحت این مبنا را گفتیم که ما بنای مداخله در امور را نداریم. یعنی اگر می خواهید مدیری انتخاب کنید ما دخالت نمی‌کنیم اما اگر احساس کردیم مدیری ضعیف عمل می کند ورود پبدا می کنیم چون حق مردم است و ما بی تفاوت به حق آنان نیستیم.

 

با وزیران صحبت کردم مدیران ناکارآمد استان را عوض کنند

 

بعضی از مدیران استانی از نظر ما از قدرت کافی برخوردار نیستند که در این رابطه با وزیران مربوط صحبت کردیم و رسما به آنان اعلام کردیم که این مدیران را عوض کنند.

 

در واقع ورود ما از جایی شروع می شود که  احساس کنیم مدیری ضعیف بوده و توانایی انجام اداره امور را ندارد.

 

آنچه زمان رای اعتماد به وزرا گفتم

 

در همین راستا مواردی بوده که ورود پیدا کردیم. زمان رای اعتماد با برخی وزرا صحبت کردم و گفتم من عملکرد ملی شما را خوب می دانم اما عملکرد استانی شما ضعیف است. اگر می خواستم منافع منطقه خودم را ترجیح دهم طبیعتا به شما رای نمی دادم اما چون منافع ملی برایم ارجحیت دارد به شما رای دادم بنابراین شما هم که رای اعتماد گرفتید باید توجه کنید که این تغییرو تحولات نیز مهم است.

 

همچنین اینکه چه کسی جایگزین می‌شود هم به ما ارتباط دارد. در مورد عزل نیز همین اعتقاد را دارم، نباید بین نمایندگان یک شهر روی گزینه‌های خاص اختلاف پیش آید و ما نباید وحدت خود را بر سر یک مدیر از دست بدهیم.

 

موارد بوده که یک مجمع منسجم به خاطر اینکه یک مدیری را می پسندیدند و عده دیگر مجمع نه٬ این مجمع انسجامش را از دست داده است.

 

اتحاد مجمع نمایندگان برای تغییر برخی معاونان استاندار

 

مجمع باید ابتدا اختلاف را میان خودشان حل کنند و به گزینه واحدی برسند. در رابطه با برخی معاونین استاندار هم ما با هم بودیم و متحد با هم ایستادیم وکه منجر به تغییر معاون شد.

 

 

اینگونه می توانیم رابطه مان را با وزرا نیز تنظیم کنیم که احساس من این است که رابطه ما نمایندگان مشهد با وزرا رابطه تنظیم شده است یعنی می دانند مطالبات ما چیست و روی موارد بی اهمیت اختلاف نداریم.

 

تازمانیکه وزارت کشور رسما گزینه استاندار را اعلام نکند اظهار نظر نمی کنم

 

*صبح توس: موضع نمایندگان مشهد در رابطه با انتخاب استاندار چیست؟

 

حجت الاسلام بحرینی: در این چند روز موفق نشدم با همه نمایندگان مشهد صحبت کنم تا نظر واحد داشته باشیم بنابراین بنده نظر جمعی نمایندگان مشهد را نمی دانم. ضمن اینکه گزینه های مربوط به استانداری هم به صورت رسمی به ما اعلام نشده است. گاهی که گمانی زنی در رسانه ها می شود که ارزشش همان سطح است. گاهی از طرف وزارت کشور گزینه هایی مطرح می شود در اینصورت است که ما به صورت رسمی می توانیم اظهار نظر کنیم.

 

مهم ترین شاخصه هایی که برای استانداری خراسان رضوی در نظر داریم این است که توسعه استان را اصل بداند.

 

استان ما علی رغم اینکه شاخص ها نشان می دهداستان نسبتا برخورداری است اما احساس این است که استان ما در بسیاری از زمینه ها دچار عقب افتادگی است.

 

علی‌رغم خواسته ما وزارت کشور به دنبال استانداران غیر بومی است

 

استاندار باید توسعه گرا باشد. اگر نباشد ممکن است که استان را آرام کند اما این استان ارام خمود بهره ای ندارد. استان باید پویا باشد. مورد دیگری که من به آن اعتقاد دارم اما دوستان دولتی خیلی به آن اعتقادی ندارند این است که معتقدم استاندار اگر بومی باشد بهتر است. اما دیدگاهی که در وزارت کشور همیشه حاکم بوده این است که استانداران را غیر بومی می پسندد.

 

* صبح توس: علت خاصی دارد که استانداران را از یک استان به استان دیگر می برند؟

 

حجت الاسلام بحرینی؛ علت اصلی این است که افرادی را در اداره استان توانمندتر می بینند که استان را آرام نگه دارد. شاید گمان می کنند یک استاندار برای فلان استان مفید است.

 

البته وزارت کشور و هیئت دولت نیز مبناهایی برای انتخاب استاندار دارند.

 

طول عمر مدیریتی از امتیازات یک مدیر است. در ایران به خصوص در مدیریت های سیاسی استانها معمولا طول عمر مدیریت بالا نیست و همین کم بودن طول عمر مدیریت باعث مسئله و مشکل است.

 

قانون اصلاح نظام بانکی و ماجراهایی که در مجلس رخ داد

 

*صبح توس: نظر خود را راجع به ضرورت بانکداری اسلامی و همچنین بانک ها و موسسات مالی و اعتباری که مشکلاتی را در کشور به خصوص در مشهد به وجود آورده اند بیان کنید؟

 

حجت‌الاسلام بحرینی: در مجلس گذشته اصلاح نظام پولی و بانکی را دیدیم در همان اوایل یک دستور و تاکیدی از طرف مقام معظم رهبری بود که موجب شد انگیزه ام بیشتر شود سپس به آقای لاریجانی گفتم چون رهبری امر فرمودند این قضیه را جدی بگیرید؛ یک کمیته ای را به ایشان پیشنهاد کردم اعضای اقتصاددان مجلس نهم و صاحبنظران حوزه بانکداری آمدند و این کمیته درست شد.

 

مدت قابل توجهی جلسات کمیته برگزار شد؛ نهایتا نسخه اولیه طرح آماده شد. این نسخه را در مجلس با قید یک فوریت مطرح کردیم بسبار استقبال خوبی شد. سپس در کمیسیون جزییاتش به تصویب رسید.

 

از همان ابتدا دولت و بانک مرکزی مخالفت کردند گفتند که شما بگذارید ما خودمان لایحه می آوریم، به نظر ما استدلال خوبی بود معتقد بودم مسئولان بانک مرکزی باید این کار را انجام دهند.

 

اصرار من این بود که شما لایحه بیاورید چون نیاوردند مجلس ورود پیدا کرد. من با آقای قاسمی که اکنون رییس بانک پاسارگاد است صحبت می کردم وی می گفت ما سال ۶۸ بازنگری قانون را شروع کردیم از همان سال است که در حال چرخش بین بخش های مختلف است و ما هنوز لایحه نداریم.

 

این قانونی است که قرار بود بخشی از نظام پولی و بانکی را اصلاح می کند اما هنوز خبری نیست.

 

*صبح توس: علت این چرخش و دست به دست شدن چیست؟ آیا این مسئله را کم اهمیت می دانند یا اولویت های دیگری دارند؟

 

حجت‌الاسلام بحرینی: ممکن است یک جایی اراده ضعیف باشد یک جا اولویت را جای دیگری بدانند. ترکیبی از اینها ممکن است باشد. به هر حال محلس بعد از سی و و اندی سال از تصویب بانکداری بدون ربا و بعد از پنجاه سال از قانون پولی و بانکی ورود پیدا کرد و این طرح را در کمیسیون ها آورد٬ بانک مرکزی به عنوان نماینده دولت حاضر شد و به شدت مخالفت کرد و استدلالشان هنوز این بود که ما لایحه می اوریم. تصویب کلیات در سال ۹۴ اتفاق افتاد.

 

این دست و آن دست‌هایی که «سیف» کرد

 

آقای سیف به عنوان نماینده دولت گفت: شما یک ماه به ما مهلت دهید ما لایحه می آوریم.

 

ما تصمیم گرفتیم در کمیسیون کلیات را تصویب کنیم اما اگر در این مدت دولت لایحه اورد اصل را لایحه قرار دهیم. و طرح را بر اساس لایحه رسیدگی کنیم. اکنون حدود دو سال از آن یک ماه می گذرد و در این دو سال و نیم هم مکرر مسئولان گفتند ما لایحه می آوریم. اواخر مجلس نهم تصمیم گرفتیم این را به صورت اصل ۸۵ تصویب کنیم.

 

در صحن مجلس مطرح کردبم، کمیسیون را مجاب کردند آن را تصویب کند و به شورای نگهبان بفرستد.

 

سه بار کمیسیون تشکیل شد. آقای سیف و قائم مقامشان آمدند نشستند کمیسیون به عدد نمی رسید.

 

چون پایان کار مجلس نهم بود لذا در آن مجلس منتفی شد. در شروع مجلس دهم من بلافاصله دست به کار شدم و طرح را با نمایندگان دوره دهم مطرح کردم. ۲۲۵ نفر از نمایندگان طرح را امضا کردند، به کمیسیون رفت و مجددا بانک مرکزی گفت به ما یک ماه وقت دهید. کمیسون هم گفت برای اتمام حجت ۴۵ روز با همان شرط قبلی به شما وقت میدهیم. تصویب شد ارجاع شد به بنده و ما کار را شروع کردیم.

 

لایحه‌ای که پس از 3 سال وعده هنوز به دست مجلس نرسیده است

 

در این فاصله بانک مرکزی لایحه‌ای به دولت برد اما از دولت خارج نشد و این ماند تا اخیرا که دولت لایحه‌ای را به مجلس تقدیم کرد تا بخشی از قانون پولی بانکی ۱۳۵۱ را اصلاح کند.

 

البته این خوب است یعنی امور نظارت بر امور بانک‌ها را اصلاح کردند ما همین میزان هم از دولت و بانک مرکزی تشکر می‌کنیم اما  لایحه‌ای که دو سال و نیم پیش وعده آن را داده بودند هیچ  وقت به مجلس نیامد. بنابراین ما در کمیته پول و بانک و در کمیسیون اقتصادی مصمم‌تر شدیم که این کار را انجام دهیم.

 

بنده چندین هزار ساعت شخصا وقت گذاشتم در همین دو هفته اخیر تعطیلات مجلس بالغ بر صد ساعت در جلسات این طرح بودم.

 

در حوزه علمیه قم تعداد قابل توجهی‌ روحانیون اقتصاد خوانده بسیار وقت گذاشتند و ابعاد فقهی این طرح را بررسی کردند.

 

تقریبا این طرح را نهایی کردیم که به زودی در صحن کمیسیون بررسی و پس از آن به مجلس می‌رود.

 

طرحی برای اقتدار بانک مرکزی

 

خبر دیگر که اولین بار است این خبر را رسانه ای می‌کنم این است که تصمیم گرفتیم طرح بانک مرکزی را نیز تهیه کنیم و ما اکنون دو طرح دادیم که در طرح بانک مرکزی و استقلال آن کارهای بسیار خوبی انجام شده؛ هدف ما این است بانک مرکزی را تبدیل به یک نهاد قدرتمند کنیم.

 

یکی از ایرادات جدی که به بانک مرکزی داریم و در واقع بنده شخصا بسیاری از نابسامانی‌های پولی و بانکی کشور را همین نقطه می دانم این است که بانک مرکزی ما یک بانک مقتدر نیست.

 

مقام ناظر باید اقتدار کافی داشته باشد اگر نداشت برخی بانک‌های دیگر پتانسیل این را دارند که اقتصاد را به هم بریزند در نتیجه بودن این بانک‌ها که باید فرصت باشند تبدیل به تهدید می‌شوند.

 

در دهه اخیر بانک‌هایمان از فرصت به تهدید تبدیل شدند. بسیاری از نابسامانی‌های امروز اقتصاد کشور را به این دلیل می‌دانم که بانک‌ها رها شده‌اند.

 

قبول کنیم نظام بانکی ما حال خوبی ندارد

 

*صبح توس: آیا کمیسیون اقتصادی مجلس در رابطه با وضعیت نقدینگی که چند سالی است نابسامانی پیدا کرده برنامه‌ای دارد؟

 

حجت‌الاسلام بحرینی: ما باید واقعیت را قبول کنیم که نظام بانکی ما حال خوبی ندارد و باید برای درمان آن سریعا چاره‌اندیشی شود. با بانک مرکزی و وزارت اقتصاد صحبت کردم به آن هاعرض کردم طرح شما برای خروج از این بحران چیست؟ تا الان هیچ جوابی از دولت نگرفتیم که تدبیرشان برای خروج از این وضعیت چیست؟

 

بنابراین مجلس مجددا خودش دست به کار شد؛ تیمی تجهیز کردیم و ابعاد و راه‌های خروج از این وضعیت را بررسی کردیم.

 

اکنون مجلس در شرایطی است که بتواند بسته‌ای را آماده کند که این بسته هم اسیب شناسی بانک‌ها را دارد و هم راه حل‌ها را.

 

این بسته در شرف آماده شدن است و به زودی نسخه اولیه آن به ما تحویل می‌شود و پس از آن در اختیار مسئولان مجلس قرار می‌گیرد.

 

وزارت نفت ملزم است «کارت‌های سوخت» را استفاده کند

 

*صبح توس: در رابطه با آخرین وضعیت کارت سوخت که رکورد مصرف بنزین ما چند روز پیش شکسته شد و هزینه‌ای که نظام برای کارت سوخت کرد توضیح بفرمایید

 

حجت‌الاسلام بحرینی: وزارت نفت دیدگاه خود را رسما اعلام کردند و در لایحه بودجه آوردند؛ ابتدا در مجلس تصویب شد منتهی نماینده ها مجدد نظر خود را پس گرفتند و بر اساس قانون جدید کارت سوخت نباید حذف شود هنوز اجرایی شدن این قانون را ندیدم منتهی به لحاظ نطری دولت و وزارت نفت می گویند احتیاجی به کارت سوخت نداریم حتی برای مدیریت مصرف.

 

استدلال ما این است که زیرساخت را آماده کردیم پس هزینه جدیدی ندارد؛ اما آن زیرساخت اگر استفاده نشود از بین می رود. نصب دستگاه هایی که روی پمپ های بنزین است اگر رها شود هزینه و خسارت است.

 

ما تلاش کردیم و خوشبختانه این نظر در مجلس رای آورد و اکنون وزارت نفت ملزم هست کارت‌های سوخت را استفاده کند و این تاخیری که برای اجرایی شدن بوجود آورده‌اند قابل پیگیری است.

 

*صبح توس: به عنوان سوال آخر تحلیل شما از تحریم های جدید آمریکا چیست و آیا مجموعه مجلس پاسخی برای این موضوع خواهند داشت؟

 

حجت‌الاسلام بحرینی: چیزی که کاملا مشهود است این است که تیم جدیدی که در آمریکا مستقر شده است دو هدف دنبال می‌کند؛ یک؛ از تعهداتی که در برجام به گردنش است شانه خالی کند و دهدف دیگر این است که این کار را با هزینه ایران اجرا کند  و نشان دهد ایران ناقض تعهدات است.

 

تحریم ایسا قطعا نقض برجام بود نه به عنوان نماینده ای که قبلا علیه برجام را داشت خود ریسس رسما اعلام کردند نقض مسلم برجام است.

 

تحریم‌های جدید را باید مصداق نقض برجام بدانیم. تدبیری که مقام معظم رهبری کردند این بود که تعامل با برجام به صورت متمرکز انجام شود. ایشان دستور دادند تیمی تشکیل شود و آن تیم وظیفه اش این است که تعیین کند ما چگونه با برجام رفتار کنیم.

 

اخیرا مجلس طرحی را داشت که به قانون تبدیل شد و آن نحوه مقابله با تحریم‌های جدید آمریکا باید منتطر باشیم ببینیم چقدر قضیه جدی می شود تا این طرح اجرایی شود.

 

گفت‌وگو: سارا آویشی

 

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار