مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 30. شهريور 1396 - 10:14   |   کد مطلب: 22497
خیابان انقلاب و مسیری که به خیابان ۱۶ آذر منتهی می‌شد دیروز از نخستین ساعات صبح با ترافیک سنگین و نیمه سنگین مواجه بود و رهگذران شاهد حضور دانشجویان جدید الورودی بودند که با وسیله و بی وسیله طول خیابان را برای رسیدن به یک جشن طی می‌کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل ازخبرگزاری دانشجو-زینب امیدی، خیابان انقلاب و مسیری که به خیابان ۱۶ آذر منتهی می‌شد دیروز از نخستین ساعات صبح با ترافیک سنگین و نیمه سنگین مواجه بود و رهگذران شاهد حضور دانشجویان جدید الورودی بودند که با وسیله و بی وسیله طول خیابان را برای رسیدن به یک جشن طی می‌کردند. دانشگاه تهران به سیاق سال‌های گذشته برای نو دانشجویانش جشنی به پا کرده بود آن هم در بزرگترین جای دانشگاه یعنی مصلی نماز جمعه. وارد که می‌شوی کمی جلوتر صدای مجری و خوشحالی جمعیت شنیده می‌شود، مجری می‌گوید مازندران، شیراز، کرمان، اصفهان، همدان، سیستان و بلوچستان و تو بعد هر کدام صدای دست و جیغ و هورای یک جمعیت چند هزار نفری را می‌شنوی، آنقدر‌ها هم نزدیک نیستی که بتوانی اسم مجری را تشخصی بدهی، اما این را می‌فهمی که از همه جای کشور امروز اینجا جمع اند.

دور تا دور محل برگزاری مراسم، دانشجویان ترم بالایی کارت به گردن با جلیقه‌های یک رنگ برای هدایت جدید الورود‌ها ایستاده اند و تقریبا با یک پُز قلدرمعابانه نگاهی به عظمت یک دنیا تجربه از تحصیل در دانشگاه به صورت خود گرفته اند که آدم را هم به خنده می‌اندازد هم برای ورود به جشن ترغیب می‌کند. کمی آنطرف‌تر دو غرفه جداگانه برای محل امانات وسایل دانشجویان دختر و پسر و دو، سه غرفه نیز برای ارائه کارت ورود به جشن تعبیه کرده بودند. ما هم با کارت خبرنگاری وارد می‌شویم و همراه اکیپ‌های عکاسی و فیلم برداری همگی وسایل‌ها و دوربین‌ها را داخل ماشین گیت بازررسی می‌گذاریم. این طور که پیداست بحث حفظ امنیت و آرامش مراسم برای مسئولین دانشگاه به خوبی حائز اهمیت بوده است.

همراهی عده‌ای از والدین تا درب ورودی مراسم هم از حواشی جالب جشن دیروز بود. یکی از پدر‌ها دست دانشجوی دختر خود را گرفته بود تا داخل شود، اما حراست مراسم با احترام به این پدر دوست داشتنی گفت: برای والدین مراسمی در باشگاه دانشجویان دانشگاه در حال برگزاری است که آنجا در خدمت شما هستیم؛ اما خب عده‌ای از دانشجویان ترم بالایی که آن گوشه کنار‌ها ایستاده بودند ریز ریز می‌خندند شاید یاد روز اول مدرسه یا روز اول دانشگاه خودشان افتاده بودند بالاخره آدمی است دیگر...

وارد می‌شویم. مجری مراسم هم یک دانشگاه تهرانی است کسی که حالا تقریبا همه او را در شغل بازیگری اش می‌شناسند «کوروش سلیمانی». تمام سالن سر پوشیده مملو از جمعیت است سر انگشتی که حساب کنی بیشتر از دو سه هزار نفر به چشم می‌خورند. دوربین کرین مدام بالای سر جمعیت می‌چرخد و واقعا حضور دانشجویان انقدر عظیم است که بهترین دوربین برای جمع کردن همه در یک قاب همین است.

فرصت حضور در دانشگاه تهران، فرصت ممتازی است

مجید سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه تهران نخستین کسی است که روی سن می‌آید و می‌گوید: «دانشگاه تهران مرکز علم و دانش از گذشته‌های دور در کشور بوده است و فرصت حضور ورودی‌های جدید، فرصت ممتازی است تا در این دانشگاه در کنار علم آموزی در سایه توجه این دانشگاه تمام استعداد و ابعاد وجودی خود را توانمند کنند. بی شک نسل شما پس از فراغت از تحصیل نقش مهمی در پیشرفت کشور خواهد داشت.

پس از این سخرانی حالا نوبت گروه موسیقی سنتی «انوار» است که از شهر تربت جام به دانشگاه تهران آمده اند. موسیقی دلنشین ایرانی- سنتی فضا را دربرمی گیرد. یکی از قطعات اجرایی توسط این گروه با موضوع کربلا و ماجرای آن همراه با تصاویری با همین مضمون است که نشان می‌دهد نزدیک شدن به ایام محرم برای دانشگاه تهرانی‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد. وقتی کوروش سلیمانی دوباره بالای سن می‌آید به عکس هایی که دور تا دور سالن کنار خود بچه‌ها جا خوش کرده اند اشاره می‌کند، هر کدام تصویر چهره استادی را نشان می‌دهد که روزی از وزنه‌های علمی دانشگاه تهران بوده است. بعضی هنوز در قید حیات اند و بعضی دیگر در بستر خاک آرمیده اند. نگاه‌ها برای چند لحظه روی این عکس‌ها خیره می‌شود.

مجری خطاب به جمعیت می‌گوید: از این به بعد هر جا رفتید بگویید با افتخار دانشگاه تهرانی هستم خیلی مزه می‌دهد (می خندد). بچه‌ها می‌زنند زیر خنده و خب وقتی هم مجری و هم تمامی حضار دانشگاه تهرانی باشند این نوشابه باز کردن‌ها کاملا امری طبیعی خواهد بود و خود به خود به دل ما هم می‌چسبد.

برخی می خواهند بین علم و دین فاصله بیندازند

حجت الاسلام کرمی مسئولی که حالا پس از رفتن حجت الاسلام کلانتری به دانشگاه آزاد، در سمت نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران منصوب شده است برای سخرانی کوتاهی به بالای جایگاه می‌آید. کرمی می‌گوید: این دانشگاه قله و الگویی برای دانشگاه‌های دیگر است و اساتید برجسته‌ای از این دانشگاه فارغ التحصیل شده و در همین دانشگاه تدریس کردند. حضور در دانشگاه تهران نعمت کمی نیست و باید شکر ان را به جای آورد.
نماینده مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران با اشاره به اینکه برخی می‌خواهند بین علم و دین فاصله بیاندازند گفت: علم و دین جدا از هم نیستند و دومین نکته‌ای که در کنار علم اثر بخش است ایمان است. اگر اقتدار و استقلال می‌خواهیم باید به طور طبیعی به سراغ علم برویم.

وی ادامه داد: ارتباط کاری ما از امروز با دانشجویان جدیدالورود آغاز می‌شود و با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری باید به مقوله فرهنگ توجه جدی داشته باشیم و به طور کلی لزوم توجه به مقوله فرهنگ در دستور کار قرار دارد. رسالت دانشجویان نیز این است که علاوه بر علم آموزی خود را برای خدمت رسانی آماده کنید و فقط برای ادای تکلیف مسئولیت خود را انجام ندهند بلکه با عشق به فعالیت خود ادامه دهند.

تعدادشان کم نیست، اما سن و سالشان کم است!

کلیپی که بعد از حرف‌های حجت الاسلام کرمی پخش می‌شود همه را در سکوت عجیبی فرو می‌برد. عکس چهره‌ها روی مانیتور به نمایش در می‌آید به ترتیب و پشت سر هم، تعدادشان هم کم نیست، اما سن و سالشان کم است. مجری می‌گوید تمام عکس هایی که دیدید از شهدای دانشگاه تهران هستند دانشگاهی که روزی آن‌ها نیز برای ادامه تحصیل در آن قدم می‌گذاشتند، اما روزی برای هدفی با ارزشمندتر از دانشجوی دانشگاه تهرانی بودن قدم برداشتند تا امروز ما اینجا و دراین لحظه کنار هم باشیم.

کسی کنار گوش مجری چیزی می‌گوید که او می‌زند زیر خنده بعد رو به جمعیت با همان خنده‌ای که قطع نشده می‌گوید: الان به من اعلام کردند بعضی از نو دانشجویان عزیزمان کیف هایشان را همانجا کنار گیت بازررسی جا گذاشته اند و آمده اند داخل جشن؟! یعنی انقدر ذوق زدگی از بعضی‌ها بعید است کیف هایتان را چرا جا گذاشتید؟ (صدای خنده از همه سالن بلند می‌شود)

دکتر محمد مهدی عزیز استاد تمام دانشکده هنرهای زیبا و دانشجو شهرزاد کسمتی برای قرائت میثاق نامه به روی سن می‌آیند؛ و پس از آن مراسم سالن شاهد مراسم نمادین انتقال پرچم دانشگاه تهران از دانشجویان سابق به دانشجویان جدید الورود می‌شود. صدای دمام زنی از انتهای سالن خبر ورود پرچم‌ها را می‌دهد و موزیک سریال مختارنامه با صدای دمام زنی هماهنگ می‌شود و مجری می‌گوید: انتخاب این سبک انتقال پرچم به دلیل نزدیکی به ایام محرم است.

خوشحال می‌شدم نرده‌های دانشگاه را برمی داشتیم/ مرزی میان دانشگاه و جامعه نیست

کم کم به لحظه‌های پایانی جشن نزدیک می‌شویم که رئیس دانشگاه برای خوشامدگویی مقابل دانشجویان قرار می‌گیرد. محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران می‌گوید: امروز روز بسیار بزرگی برای دانشگاه تهران و کشور است و اگر بگوییم امروز روز مهمی برای پیشرفت علمی و فرهنگی کشور ما ایران نیز هست سخن گزافه‌ای نگفته ایم. امروز ما شاهد حضور بیش از ۴۰۰۰ جوان مصمم، با استعداد، فرهیخته، با ادب و با فرهنگ در دانشگاه تهران هستیم و تصویر آینده کشور را امروز در چهره شما می‌بینیم.

نیلی بیان داشت: دیگر مرزی بین دانشگاه و جامعه نیست و من امروز خوشحال شدم که نرده‌های دانشگاه را نیز برمی داشتیم چرا که این نرده‌ها فقط فیزیکی هستند و باعث فاصله انداختن میان دانشگاه و جامعه نمی‌شوند. هر چه تعامل با جامعه بیشتر باشد مشکل اشتغال و خلق ثروت نیز کمتر خواهد بود و دانشگاه تهران به عنوان یک دانشگاه کارآفرین درصدد رفع این مشکلات برآمده است که یکی از اشکال آن پارک علم و فناوری است که موجب می‌شود فضاهای خلاقانه اش هم در بحث اشتغال و هم در خلق ثروت به شما کمک کند و زمینه را برایتان مهیا سازد، اما خود شما نیز به عنوان یک دانشجو باید برای رسیدن به این هدف تلاش کنید چرا که این‌ها فقط سرکلاس‌های درس به دست نمی‌آید. امروز یکی از بارزترین داشته‌های دانشگاه تهران پارک علم و فناوری است که روز به روز در حال پیشرفت و زمینه ساز اشتغال نوآورانه است.

پس از اتمام این سخرانی مجری رئیس دانشگاه را روی سن نگه می‌دارد وبعضی از اساتید و اعضای هیات علمی را برای تقدیر از رتبه‌های برتر کنکور سال ۹۶ صدا می‌زند. پس از اهدای جوائز دانشجویان پردیس‌های خارج از پردیس مرکزی، با اتوبوس هایی که بیرون از دانشگاه منتظرشان بود برای ثبت نام به دانشگاه‌های خود رفتند و مابقی نیز برای انجام امور ثبت نامی راهی دانشکده‌های پردیس مرکزی شدند.
انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار