مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 30. شهريور 1396 - 23:17   |   کد مطلب: 22502
مدیر کل اوقاف استان همدان گفت: وقف تنها برای مسجد، محراب، امامزاده و حسینیه نیست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو به نقل از نافع، اختتامیه پنجمین دوره جشنواره «وقف،چشمه همیشه جاری» عصر امروز در تالار فجر استان همدان برگزار شد.

این جشنواره برای دومین سال متوالی است که در همدان برگزار می گردد و شرکت کنندگان از سراسر کشور آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال می دارند.

مدیر کل اوقاف استان همدان در این مراسم اظهار داشت: این دوره از جشنواره از سطح کمّی و کیفی خوبی برخوردار بود.

حجت‌الاسلام محمد کاروند با بیان اینکه بیشترین آثار ارسالی به جشنواره از تهران بوده است، ادامه داد: این دوره نسبت به دوره های قبل 158درصد افزایش در آثار ارسالی وجود داشته که مجموعاً تعدادی بیش از 3200 اثر از سراسر کشور را شامل می گردد.

کاروند عنوان کرد: قصد داریم سال آینده جشنواره بین المللی وقف را در استان به همت مسوولان و عکاسان استان برگزار کنیم.

وی افزود: شاید عکس گرفتن از سایر کارها خیلی راحت تر باشد اما تصویر وقف را به نمایش کشیدن کار بس سخت و دشوار است.

مدیر کل اوقاف استان همدان گفت: وقف سرمایه ماندگاری است که از سالها پیش به یادگار مانده و تنها در قالب مسجد، حسینیه، امور مذهبی و فرهنگی نیست.

وی بیان کرد: در کشور ما بیش از 750 نیت وقف و سوژه وقف شناخته شده است پس وقف تنها برای مسجد و محراب و امامزاده و حسینیه نیست.

مدیر کل اوقاف استان افزود: حتی وقف تنها متعلق به مراسمات مذهبی و فرهنگی نیست، وقف حتی در عرصه رفاه و خدمات به مردم هم منحصر نمی شود.

وی در ادامه به چند نمونه از سوژه های متفاوت وقف اشاره کرد و گفت: از جمله آنها وقف برای اغنیا؛ واقفی به نام فتح علی خان در مشهد سوم شعبان هر سال اغنیا و ثروتمندان را در حرم امام رضا علیه السلام جمع می کند و با غذاهای رنگارنگ از آنها پذیرایی کرده و سخنرانی را می آورد تا درباره وقف برای آنها سخن بگوید.

کاروند افزود: از جمله موارد دیگر می توان به وقف در محیط زیست اشاره کرد؛ ما وقفنامه هایی داریم برای رفع تشنگی درختان، وقف پرندگان؛ سی سال قبل واقفی در اصفهان زمین های کشاورزی خود را که در آن گندم کشت می شود وقف پرندگان کرده تا از گندم آنها در فصل سرما تامین غذا شوند، وقفی در یزد هست برای حیوانات اهلی و ... که اگر بخواهیم تمام 750 مورد سوژه وقف را در اینجا ذکر کنیم زمان زیادی لازم است؛ پس وقف تنها منحصر به انسانها نیز نمی شود.

مدیر کل اوقاف استان همدان اظهار کرد: ماندگاری بسیاری از موقوفات به دلیل هنر در وقف است.

وی تاکید داشت: شاید تا قبل از برگزاری این جشنواره ها اگر سخن از وقف به میان می آمد تنها تصویری که در ذهن مخاطب تداعی می شد امامزاده ها و مساجد و حسینیه ها بود اما به برکت زحمات شما عزیزان بیش از 3 هزار نوع نگاه به وقف، به تصویر کشیده شده است.

کاروند اذعان داشت: یکی از بهترین واقفان خیراندیش در استان همدان است؛ وی مرحوم سیف الدوله در شهرستان ملایر می باشد می توان گفت که 64 درصد شهرستان ملایر وقف است.

وی ادامه داد: اگر در شهرستانها حق وقف به طور کامل ادا شود، شاید بتوان گفت که دیگر نیازی به بودجه های دولتی نباشد.

وی در پایان سخنان خود عنوان کرد: امسال در بحث درمان بیماران پروانه ای توفیق این را داشتیم که از محل موقوفات هزینه کنیم و بیمارانی را که صعب العلاج هستند و امکان پرداخت هزینه های درمان برایشان ناممکن هست را از این محل پرداخت نماییم.

داور جشنواره وقف: افزایش سطح کمی و کیفی جشنواره حیرت آور بود

مسعود زنده روح کرمانی از داوران جشنواره وقف نیز در این مراسم عنوان کرد: افتخار دارم برای دومین سال در جشنواره وقف چشمه همیشه جاری به عنوان عکاس حضور دارم.

وی ادامه داد: این دوره با افزایش سطح کیفی جشنواره و عکسهای ارسالی روبرو هستیم و افرایش کمی نیز حیرت آور است.

داور جشنواره وقف اضافه کرد: در دوره اول حدود 70 درصد عکاسان عکس های آرشیوی خود را شرکت داده بودند اما در این دوره به جرأت می توان گفت 90درصد عکاسان تولید عکس در زمینه وقف داشتند که این مایه مباهات است.

زنده روح با اشاره به اینکه این جشنواره سبب رشد شناخت از وقف گردیده و اکنون فرزندی 5 ساله است که دیگر متعلق به سازمان اوقاف و هیچ جای دیگری نبوده بلکه متعلق به جامعه هنری است، افزود: از نظر من واقف، عاشقترین فرد در جامعه است که علاقه مند به بخشیدن به مردم است و وجود 750 نیت وقف نشانگر همین موضوع است.

داور جشنواره وقف خطاب به حجت الاسلام کاروند گفت: جناب آقای کاروند 750 وقف را برشمردید، هفتصد و پنجاه و یکمین آن باید همین جشنواره باشد، این جشنواره باید بستری برای معرفی نیت های مختلف به جامعه گردد و از سازمان اوقاف می خواهیم آن را ادامه دهد.

در ادامه تصاویر مربوط به این جشنواره را ببینید

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار