مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 1. مهر 1396 - 23:41   |   کد مطلب: 22532
ناگفته های از نقش پر رنگ شهید قهاری در حفظ امنیت کشوردر زبان رئیس مجمع راویان دفاع مقدس در کشور:
شهید قهاری در دفاع مقدس مبارزه با دو جبهه داخلی و خارجی را بر عهده داشت/ امنیت پایدار کردستان حاصل مقاومت این شهید بزرگ است
مسئول مجمع راویان دفاع مقدس در کشور اظهار داشت: شهید قهاری در دوران دفاع مقدس گروه هایی را تشکیل میدادند و با همان گروه ها در دو جبهه مبارزه میکردند هم در بحران های داخلی در عقبه ها با ضد انقلاب درگیر بودند و هم نوار مرزی با دشمن متجاوزی که ابتدا در 31 شهریور 1359به خط مرزی آمده بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو،به نقل از نافع، سردار رضا میرزایی در گفت و گو با خبرنگار ما با در رابطه با سردار شهید سعید قهاری سعید شهید شاخص سال ۹۶استان همدان بیان داشت: بنده توفیق داشتم که در سال 58 با ایشان باشم، محل خدمت این بزرگوار مدت های طولانی در کردستان بود و ما وقتی به کردستان اعزام میشدیم به خدمتشان میرفتیم و از نزدیک با عملکردشان آشنا میشدیم.

وی ادامه داد: این سردار بزرگ در واقع یکی از فرماندهان اولیه سپاه استان بودند که در ابتدا به یاد دارم در تشکیل سپاه نقش بزرگی را داشتند.
سردار میرزایی افزود: شهید قهاری در آموزش دادن به بچه های سپاه هم نقش مهمی ایفا کردند چون خودشان آموزش و مهارت های نظامی دیده بودند.

مسئول مجمع راویان دفاع مقدس در کشور با اشاره به اینکه شهید قهاری در ابتدا وقتی که وارد سپاه شدند در بحران های داخلی با قدرت شرکت داشتند، عنوان کرد: قبل از جنگ با ضد انقلاب همیشه در مبارزه بودند کارهای بزرگی را انجام دادند به خصوص دربحران های کردستان ایشان یکی از آن کسانی بودند که به کردستان اعزام شدند و آن قائله ای را که دشمنان ایجاد کرده بودند در سرکوب ضد انقلاب مدیریت خود را به خوبی با قدرت انجام دادند.

وی تاکید کرد: این شهید بزرگوار در خیلی از آزادسازی شهرهای کردستان نقش اساسی داشتند وقتی که ایشان رفتند کردستان و مدتی در آنجا ماندند بیشتر شناخت و تسلط روی آن مناطق داشتند و روی همان حساب فرماندهان تشخیص دادند که این سردار بزرگ در همان مناطق باشند.

سردار میرزایی یادآور شد: خودشان هم چون مدتهای زیادی از شروع انقلاب در آنجا بودند ماندند و ماندن ایشان باعث شد که استان همدان ایشان را فراموش بکند یعنی فردی به صورت غریبانه در آن مناطق کرد نشین رفتند و این طرف ها دیگر پیدایشان نمیشد و تمام کارهایشان در آنجا بود تا اینکه جنگ برما تحمیل شد.

* نقش شهید قهاری در سرکوب ضد انقلاب و دشمن خارجی

وی خاطرنشان کرد: هیچ وقت فراموش نمیکنیم در دوران دفاع مقدس ایشان گروه هایی را تشکیل میدادند و با همان گروه ها در دو جبهه مبارزه میکردند هم در بحران های داخلی در عقبه ها با ضد انقلاب درگیر بودند و هم نوار مرزی با دشمن متجاوزی که ابتدا در 31 شهریور 1359به خط مرزی آمده بود.

این پژوهشگر حوزه دفاع مقدس گفت: عراقی ها در استان کردستان ابتدا آمدند در پشت مرز قرار گرفتند و با ضد انقلاب هماهنگ کرده بودند که به کردستان آسیب نرسانند و در آنجا کردها را پشتیبانی بکنند که از درون آنها شروع بکنند روی همین حساب ما دیدیم که مردم کردستان هوشیار شده و با عراقی ها هماهنگ نشدند.

وی افزود: عراقی ها در آن زمان حمله کردند و ارتفاعات مرزی کردستان را تقریبا دو ماه بعد از هجوم سراسری گرفتند، این سردار رشید اسلام حتی بعد از 31 شهریور میدانست که عراقی ها به پشت مرز آمدند و در حال تقویت ضد انقلاب هستند گروه هایی را میفرستاد میرفتند به ارتش عراق شبیخون میزدند.

وی خاطرنشان کرد: سپاه یکم ارتش عراق که در پشت مرزهای کردستان انتظار داشت که کردها شورش بکنند و آنها را پشتیبانی بکند می دید که آنها را یکسره شبیخون میزدند.

دوست و همرزم این سردار رشید اسلام اذعان داشت: اینها تا بحال گفته نشده است، این سردار شهید خیلی مظلوم همه کارهایش خاموش مانده چون از استان همدان و رزمندگانشان فاصله داشتند و بنده در واقع وقتی به آنجا اعزام میشدم اینها را میدیدم.

*شبیخون های رزمندگان به فرماندهی شهید قهاری عراقی ها را عصبانی کرده بود

سردارمیرزایی افزود: آنجا ما شاهد شبیخون هایشان بودیم و وقتی عراقی ها عصبانی شدند از این شبیخون ها و شورش های مردمی آمدند و ارتفاعات مشرف به شهر را گرفتند.

وی عنوان کرد: در آنجا سردار رشید اسلام گروه هایی را به عنوان تیم اطلاعاتی میفرستاد ، میرفتند و عقبه های اینها را خوب شناسایی میکردند و این اطلاعات ارزنده را می آوردند برای فرماندهان و آنها بر اساس این اطلاعات طراحی عملیات ها را داشتند و ما بعدها تعدادی عملیات های زنجیره ای در کردستان علیه عراق داشتیم که اینها مرهون فداکاری سردار شهید سعید قهاری سعید بودیم.

وی گفت: در نهایت این سردار رشید آن قدرت و شجاعتش را که بروز داد به عنوان فرمانده لشکر ویژه شهدای استان کرمانشاه شد و در آنجا بود که ایشان دیگر فضای بزرگی برای فعالیت خود ایجاد کرد باز هم در همان موقع مناطق مرزی را پوشش داد و با این لشکر امنیت پایدار را در آن زمان فراهم کرد البته اینجا باید اشاره داشته باشیم به سردار سپاه اسلام محمد بروجردی که فرمانده کل غرب کشور بودند و با مدیریت ایشان سردار قهاری در آنجا فعالیت داشتند .

* امنیت پایدار کردستان حاصل فعالیت های شهید قهاری است

پژوهشگر حوزه دفاع مقدس تصریح کرد: شهید قهاری در آن زمان در کنار سایر عزیزان فعالیت داشت و کردستان اگر امنیت پایداری دارد و الان میبینید بخش بزرگی از آن مرهون این سردار رشید اسلام است که در آنجا غریبانه با سخت ترین شرایط مقاومت کردند.

وی یادآور شد: همه نیروها در جنگ توانشان را برای سرپل ذهاب و خوزستان و ... گذاشته بودند کردستان در جنگ فراموش شده بود و امکانات به آن صورت نمیرسید و آن امکانات ابتدایی حقیقتا برای کردستان ما امنیت آورد.

سردار میرزایی اشاره داشت: یکی از کارهای خوب و ماندگار این سردار رشید این است که همیشه میگفتند این عزیزان کرد مردمان خوبی هستند و دشمن آمده آنها را تحریک کرده و همیشه به نیروهای خود میگفتند که ما با آنها اصلا دشمنی نداریم بارها میرفت با بزرگانشان جلسه میگذاشت و با افراد کرد در ارتباط بود و با محلی ها و افراد سرشناس یکسره برنامه داشت و آنها را مورد محبت خود قرار میداد و ایده نظام اسلامی را برای آنها توضیح میداد و آنها وقتی که متوجه می شدند این راه اهدافش اسلامی است و دشمن آنها را دارد فریب میدهد، آن موقع بود که با گفتارها و با ارتباط های مستمر این فرمانده بزرگ خیلی از بزرگان مناطق کرد شیفته اخلاص ایشان و برادران پاسدار شدند و خودشان مسئولیت امنیت را به عهده گرفتند.

وی با اشاره به یکی دیگر از کارهای بزرگ شهید قهاری گفت: باز یکی از کارهای سعید قهاری این بود به افرادی که خارج از کردستان به آنجا میرفتند برای فعالیت میگفتند ما باید کاری بکنیم که به تدریج کار را تحویل خود کردها بدهیم که با کمک سردار رشید اسلام محمد بروجردی که درواقع طراح گروه های پیش مرگان مسلمان کرد را داشت سعید قهاری گروه هایی را از خود کردها به همین منظور تشکیل داد.

* شهید قهاری حفظ امنیت کردستان را به دست خود کردها داد

وی ادامه داد: خود کرد ها را آموزش داد وارد سپاه کرد و سامان داد و به تدریج ما شاهد بودیم که امنیت کردستان را به دست خود کردها داد که واقعا فرماندهان کرد شیفته این فرمانده دلاور بودند و در هر جایی که فرمان میداد مردم کرد به خصوص فرماندهان کرد از جان و دل فرمانش را اجرا میکردند و در آخرین ماموریتشان گروه های ضد انقلاب در خیلی جاها لانه کرده بودندایشان به وسیله بالگرد میخواستند بر فراز منطقه دوری زده باشند و منطقه را شناسایی بکند با گروهی از فرماندهان ارتشی که سوار این هلی کوپتر بودند بالگرد اینها به طور مشکوک مورد هدف قرار میگیرد و این سردار رشید در اخر به شهادت میرسد.

مسئول مجمع راویان دفاع مقدس در کشور اضافه کرد: جای این سردار خالی و ناشناخته است شهید قهاری قبل از شروع جنگ تا شهادتش در میدان رزم بود و هیچ وقت نیامد به عقب و یکسره در مناطق کرد نشین بود.

وی یادآور شد: حتی در عملیات های بزرگ سایر نقاط هم باز این تیپ ویژه شهدا به فرماندهی این سردار بزرگ شرکت داشت در عملیات کربلای 5 هیچ وقت فراموش نمیکنم این تیپ ویژه که تبدیل به لشکر شده بود با فرماندهی این سردار وارد شلمچه شدند و سخت ترین نقطه ای که آن طرف اروند بود و باید از آب عبور میکردند ایشان با فرماندهی سردار همدانی که آن موقع فرمانده لشکر قدس گیلان بود رفتند و آن جزیره باوارین را گرفتند.

وی در پایان افزود: وقتی که به جزیره رفتند 48 ساعت محاصره شدند توسط لشکر عراق اما مقاومت کردند و محاصره را شکستند بنده شلمچه در تیپ انصار به عنوان فرمانده مسئولیت داشتم که در آن زمان این رشادت ها را خود از آنها دیدم
انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار