مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 4. مهر 1396 - 16:21   |   کد مطلب: 22582
در بیانیه قرارگاه دانشجویی شهید همدانی بیان شد؛
يادآوري شاخص‌های انتخاب شهردار انقلابی در همدان
قرارگاه دانشجویی شهید همدانی طي بيانيه‌اي شاخص‌های انتخاب شهردار کاردان و انقلابی براي همدان را يادآوري كرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو،، قرارگاه دانشجویی شهید همدانی درباره انتخاب شهردار همدان بیانیه‌ای به شرح زیر را صادر کرد:

بسم الله الرحمن الرحیم
خطاب به اعضای شورای اسلامی شهر همدان
با توجه به اینکه شورای شهر همدان به روزهای حساس، مهم و سرونوشت‌ساز انتخاب شهردار همدان نزدیک شده است و از طرف دیگر با توجه به اهمیت و جایگاه بسیار والای شهرداری‌ها به خصوص در حوزه فرهنگی و اجتماعی، تشکل‌های دانشجویی دانشگاه‌های شهر همدان وظیفه خود داشنتد تا در طی بیانیه‌ای شاخص‌های انتخاب شهردار کاردان و انقلابی را به اعضای محترم شورای شهر یادآوری کنند.

فهرست شاخص‌ها به ترتیب زیر است:

شهردار باید امانتدار رأی، محیط زندگی و اخلاق و فرهنگ مردم باشد

سلامت بافت مدیران شهری بسیار مهم است زیرا بی توجهی به این بافت، موجب بروز مشکلات عدیده و تأثیرگذاری آنها بر زندگی روزمره مردم می شود، لذا باید در انتخاب مدیران در سطوح مختلف دقت و اهتمام لازم برای رعایت معیارها انجام گیرد.

شهردار باید امانتدار «رأی‌، اعتماد، محیط زندگی‌ و اخلاق‌ و فرهنگ‌ مردم‌» باشند که‌ یکی‌ از مصداقهای‌ مهم‌ امانتداری‌ رأی‌ مردم‌، انتخاب‌ شهرداران‌ «امین‌، قابل‌ اعتماد، با کفایت‌، پاکدامن‌، متدین‌، شجاع‌، ساده‌ زیست‌، مردمدار و مقید به‌ انضباط مالی‌» است‌.

در مبارزه با فساد، از هیچ چیز نترسد و ملاحظه تهدیدها و اخم‌ها را نکند‌

شهردار منتخب در داخل تشکیلات شهرداری با فساد نباید مماشات کند؛ چه فسادی که مربوط به بیرون شهرداری است و می‌خواهد از ابزار شهرداری استفاده کند، چه فسادی که احیانا در درون هسته‌ای از هسته‌های شهرداری رخنه کرده باشد و در آن‌جا بخواهد گسترش پیدا کند و فضا و محیط امنی برای خود درست کند
شهردار منتخب نباید بگذارد در هیچ جای شهرداری فساد رخنه کند. البته کارِ دشواری است. شهرداری جایی است که انسان در آن با پول، با مردم، با مراجعان و با کسانی که حاضرند برای بعضی از مقاصد خود ولخرجی کنند، مواجه می‌شود.
شهردار باید روح خدمتگزاری و اخلاص را بیشتر از جاهای دیگر داشته باشد

شهردار منتخب باید جزو کسی باشد که خدمت به مردم را سرلوحه کار خود قرار دهد. مردم همواره در انتخابات مختلف نشان داده‌اند به دنبال خدمت‌رسانی در پرتو شاخص‌های اصلی انقلاب و اسلام هستند و شورای اسلامی شهر و مجموعه شهرداری باید با برادری و همکاری مبتنی بر منطق و قانون، برای خدمت رسانی بیش از پیش به مردم تلاش کنند.

باید با روحیه‌ای‌ بسیجی‌ یعنی‌ با «احساس‌ تکلیف‌، بدون‌ توقع‌، فداکارانه‌، بدون‌ خودنمایی‌ و برای‌ رضای‌ خدا» کار کرد و حتی‌ یک‌ روز را برای‌ خدمت‌ به‌ مردم‌ از دست‌ نداد. در این راه ثابت‌قدم باشد و آن را ادامه دهد. ‌

نباید انگیزه‌های حزبی و سیاسی مطرح باشد

شهردار منتخب باید بداند که دخالت ها و انگیزه های سیاسی، حزبی، گروهی و شخصی در این وظیفه مهم، زهر مهلکی است که شهرداری را از کار می اندازد و آن را کم سود و گاه زیانبخش می سازد.

باید استفاده از روش‌های غیراخلاقی در برخورد با مردم حل شود

در مراجعات مردمی باید تسهیل و تسریع کار مردم، تکریم آنان و اعتماد سازی به عنوان چهار شاخص مهم مورد توجه جدی باشد. سخت‌گیریهای‌ بی‌جا، معطل‌ کردن‌ و سر دوانیدن‌ مردم‌، و استفاده‌ از برخی‌ روشهای‌ غیراخلاقی‌ در قبال‌ مردم‌ از جمله‌ مشکلاتی‌ است‌ که‌ باید به موازات‌ مبارزه‌ قاطع‌ و پیگیر با فساد، حل‌ شود. شهرداری‌ها همواره در معرض افراد فرصت طلب و سودجو قرار دارند اما ارتباط با مردم و دسترسی آسان آنان به مدیران شهرداری‌ها، موجب می‌شود زمینه بسیاری از فرصت‌طلبی‌ها از بین برود.

رسیدگی به محیط زیست جزو مسائل اصلی شهر است

شهردار منتخب باید بداند که مسئله‌ گیاه و بوستان و درخت و این چیزها جزو مسائل اصلی است؛ اینها را جزو مسائل فرعی نباید به حساب آورد. درست است که در شمارش مسائل اساسی شهر، چشم‌ها و نگاه‌ها به سمت اقتصاد، کسب درآمدهای پایدار شهرداری، به سمت فرهنگ، به سمت مسائل پولی کشانده می‌شود - معمولاً اینجور است - لیکن اگر با دقت نگاه کنیم، مسائلی که مربوط به زیست انسانی است، بیشتر از آنها اهمیت دارد. سیاست برای چیست؟ اقتصاد برای چیست؟ خدمات گوناگون شهری برای چیست؟ اصلاً پیشرفت شهر همدان برای چیست؟ پیشرفت برای این است که انسان‌ها زندگی سالم و مطلوبی داشته باشند. اگر محیط زیست تخریب شد، همه‌ اینها باطل خواهد شد.اهمیت محیط زیست اینجاست. واقعاً اگر ما به مسئله‌ آب، خاک، هوا و آن چیزهایی که منتهی می‌شود به این چیزها - مثل مراتع، مثل منابع طبیعی، مثل جنگلها، مثل وضع شهرسازی - نپردازیم، زندگی مردم شیرین نخواهد شد. صنعت و پیشرفت صنعتی و درآمدهای فزاینده‌ی کشور و افتخارات گوناگون علمی، متن زندگی و واقعیت زندگی را شیرین نمیکند؛ همه‌ی اینها باید مقدمه باشد برای اینکه مردم زندگی سالم و شیرین و مطلوب داشته باشند. از جمله‌ی چیزهائی که مساس مستقیم دارد، مسئله‌ی محیط زیست است، محیط زندگی انسانهاست، مسئله‌ آب و هواست. آن وقت ریشه‌های آن، بنیان‌های آن، که خاک است و جنگل است و درخت است و بقیه‌ی چیزها، اهمیت درجه‌ی یک پیدا می‌کند.

خواهش ما از مسئولانی که در بخش‌های مختلف هستند، به این نکته توجه کنند که نگاه به مسئله‌ آب و هوا، نگاه به مسئله‌ هوای سالم، نگاه به مسئله‌ آب سالم، نگاه به محیط زیست سالم، نگاه به مسئله‌ مراتع، نگاه‌های اصلی است؛ اینها را در متن برنامه‌ها، در مجاری همه‌ی برنامه‌های زندگی بگنجانند.

در اداره شهر از علم و فکر و برنامه و اشخاص عالِم استفاده کند

باید در اداره شهر از روش‌های علمی و محققان برجسته دانشگاهها نیز استفاده شود. این بسیار ضروری و لازم است؛ من هم روی این موضوع تکیه می‌کنم. از علم و فکر و برنامه و اشخاص عالِم استفاده کنید. هرچه می‌توانید، عقول صاحبان عقل را بر عقل خودتان بیفزایید و ذخیره عقلانی خود را تقویت کنید تا بتوانید کارها را انجام دهید. ‌

بدون شک در فهرست برنامه‌هایی که باید جزو مطالبات اعضای شورای شهر از کاندیداهای شهرداری باشد، مطالبه برنامه های حفظ هویت و اصالت شهر، پایبندی به معماری یرانی ـ اسلامی، رعایت زیبایی و استحکام بناها، ترویج فرهنگ قانون و نظم، گسترش نمادهای اخلاق، توجه به نیازهای جانبازان و مصدومان جسمی، نگه عدالت گستر به محله ها و مناطق محروم و توجه ویژه به بانوان و جوانان باید باشد و همواره مدنظر باشد.
امید است خدای متعال از تلاش‌های اعضای شورای شهر خشنود شود.

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار