مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 10. مهر 1396 - 20:21   |   کد مطلب: 22640
پیشوای چهارم شیعیان در طول امامت خویش و به ویژه پس از حضور در حماسه افتخار آفرین و عزت بخش عاشورای حسینی از شیوه های مختلفی برای مبارزه با طاغوت ،تبلیغ معارف و استقرار احکام اسلامی استفاده نمود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل از نافع، امام سجاد(ع)به دنبال غروب عاشورا و با شهادت سیدالشهدا،رسالت خطیری را در راستای رساندن پیام عاشورا به جهانیان آغاز کرد.
در آستانه سالروز شهادت امام سجاد(ع) و در راستای آشکارسازی هرچه بیشتر شیوه های مبارزاتی حضرت زین العابدین(ع)، گفتگویی ترتیب دادیم با یکی از اساتید حوزه و دانشگاه که در ادامه به آن اشاره شده است؛
*امامت امام سجاد(ع) مصادف با محدودیت های شدید حکومتی بود
به گزارش نافع،حجت الاسلام حبیب الله شعبانی از اساتید حوزه و دانشگاه در گفتگو با خبرنگار ما، پیرامون شخصیت والای امام سجاد(ع)و شیوه های مبارزاتی ایشان پس از واقعه کربلا گفت:حضرت زین العابدین در دوران امامت خویش با محدودیت های شدیدی مواجه شد چراکه حاکمان مستبد اموی سایه شوم خود را بر شهرهای اسلامی گسترده بودند.
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه ،اصل مبارزه با ظلم و حکومت های طاغوتی و تلاش برای اقامه حاکمیت اسلامی یک اصل مهم است که در زندگی حضرات معصومین(ع)دیده میشود،گفت: از آنجا که به سادگی نمیتوان از اصل مذکور گذشت لذا ائمه معصومین همواره در این راستا تلاش کردند.
حجت الاسلام والمسلمین شعبانی با بیان اینکه شرایط و شیوه های تلاش برای اقامه حکومت اسلامی با توجه به شرایط اجتماعی و فرهنگی هر جامعه متفاوت است، اظهار کرد:به صورت طبیعی، شرایط اجتماعی و فرهنگی آن زمان موجب شد تا حضرت سید الشهدا در کربلا وارد جهاد شوند.
*خطبه های امام سجاد (ع)منجر به روشنگری و جریان سازی شد
وی ادامه داد:اما از آنجا که شرایط در زمان امام سجاد متفاوت بود، حضرت تلاس کردند بعد از واقعه کربلا و درسفر به کوفه و شام و مدینه هدف والای اباعبدالله را در هویدا ساختن جایگاه اهل بیت(ع) وفسادهای حاکم بر جامعه ،آشکار نمودن بطلان دستگاه خلافت بنی امیه وانحرافات به وجود آمده در دین مبین اسلام را در خطبه های خود دنبال نمایند.
استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد:در حقیقت خطبه های امام سجاد(ع) در آن زمان توانست به روشنگری و جریان سازی منجرشود.
وی با اشاره به اینکه رهبری کاروان اسرا پس از شهادت امام حسین(ع)برعهده سید الساجدین بود،خاطرنشان کرد:حضرت موظف بودند پس از جریان عاشورا،پیام سید الشهدا را مکرر فریاد نمایند.
*گریه های مستمر امام سجاد(ع)از دیگر شیوه های مبارزاتی حضرت بود
حجت الاسلام و المسلمین شعبانی همچنین بیان کرد:گریه های مستمر امام سجاد(ع) پس از جریان کربلا یکی دیگر از شیوه های مبارزاتی حضرت بود تااز این رهگذر نهضت کربلا احیا شود چرا در این صورت هدف اباعبدالله که رفع جهالت و برقراری عقلانیت در جامعه بود احیا می شد.
*امام سجاد(ع)به شیوه غیر مستقیم،وارد مبارزه با دستگاه طاغوتی زمان شدند
وی در ادامه سخنان خود،با بیان اینکه حضرت سجاد(ع)فعالیت هایی را در طول مدت ۳۵تا ۴۰ساله امامت داشتند ،عنوان کرد:اگرچه این نوع مبارزات نیز مبارزه با ظلم و دستگاه طاغوتی بود اما با اوجه به شرایط حاکم بر آن زمان،حضرت به صورت مستقیم وارد مبارزه نشدند.
استاد حوزه و دانشگاه توضیح داد:در حقیقت مبارزه حضرت در آن زمان نوعی از مبارزه ای غیر مستقیم بود به گونه ای که در برخی مواقع، حضرت با مبارزه فرهنگی،گاه با مبارزه از طریق برگزاری جلسات اخلاق،معارف و تبیین دین و اصول اسلامی، گاه با تکیه بر فعالیت های اجتماعی مثل خرید بردگان،تربیت و سپس آزاد کردن آنها و رسیدگی به فقرا و ایتام وارد عمل می شدند.
*صحیفه سجادیه، در برگیرنده دعاهایی با رویکرد سیاسی،اجتماعی و فرهنگی است/حضرت در طول ادعیه جایگاه محمد و آل محمد را متذکر میشدند
حجت الاسلام و المسلمین شعبانی ‌با اشاره به فعالیت های روشنگرانه حضرت در عرصه عبادی،بیان کرد:عبادتهای پی در پی حضرت موجب شد تا ایشان با عنوان زین العابدین ملقب شوندو البته دعاهای حضرت درصحیفه سجادیه با نگرشهای سیاسی،فرهنگی و اجتماعی بیان شده است‌.
وی ادامه داد:یکی از مهمترین مسائلی که حضرت در صحیفه سجادیه مورد توجه قرار داده اند،مسئله محبت و جایگاه آل الله است به طوری که ادعیه های مختلف صحیفه سجادیه با سلام و صلوات بر محمد و آل ایشان آغاز و پی گرفته میشود.
استاد حوزه و دانشگاه توضیح داد:صلوات های مکرر در طول ادعیه صحیفه سجادیه،به نوعی تذکر به جایگاه خاندان عصمت و طهارت است چراکه اساس تشکیل حکومت اسلامی و احیا تفکر اصیل دینی مبتنی بر ولایت می باشد و حضرت از این رهگذر تلاش کرد تامسئله جایگاه محمد و آل ایشان را در بین مسلمانان روشن کند.
*مبارزات غیرمستقیم امام سجاد(ع)،زمینه برای فعالیتهای امام باقر و امام صادق(ع) را فراهم کرد
وی با بیان اینکه شرایط سیاسی آن زمان اجازه ورود مستقیم حضرت به جهاد را نمیداد،گفت:بر اساس روایتی حضرت فرمودند که «من حاضرم سختی بسیار بکشم اما صبر و راز داری در جامعه مسلمین»ترویج شود و این به این معنا بود که در آن زمان حضرت تشخیص داده بودند نمیتوان به صورت مستقیم وارد مبارزه شد‌.
وی عنوان کرد:به بیان دیگر،حضرت در آن شرایط به دنبال زمینه چینی،کادر سازی،ارتباط گیری با مردم زمان و تربیت انسانها بودند تا زمینه برای فعالیت های امام باقر و امام صادق(ع) آماده شود.
وی توضیح داد: در حقیقت امام سجاد(ع) در طول حیات خود، با مجموعه فعالیت هایشان در راستای احیا حکومت اسلامی و مبارزه با طاغوت تلاش نمودند.
وی با بیان اینکه گاه مبارزه با طاغوت با صلح امام حسن(ع)،گاه با جهاد اباعبدالله و گاه با ادعیه،مبارزات منفی و فعالیت های غیر مستقیم امام سجاد(ع) عملیاتی میشود،گفت: حضرت گاه در برخی جلسات خصوصی به تبین اصول اسلامی میپرداختند اما فضای عمومی جامعه در آن زمان قابیلت ورود مستقیم امام را نداشت و از همین حیث ایشان به مبارزات فرهنگی،سیاسی،اجتماعی و عبادی بسنده کردند.
وی در نهایت خاطر نشان کرد:امام سجاد به منظور زنده نگه داشتن فرهنگ عاشورا و مبارزه با نقشه های شیطانی دشمن از شیوه های اثر بخشی چون خطابه گویی،یادآوری مظلویت اهل بیت در حادثه کربلا،بهره گیری از زبان ادعیه،برگزاری جلسات تربیتی غیر علنی و ...استفاده کردند که امروز اثرات این نوع فعالیت ها در راستای تقویت بنیان های دین مبین اسلام به روشنی هویدا است.
انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار