مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 11. مهر 1396 - 17:24   |   کد مطلب: 22661
نخستین دانش‌آموخته رشته مهندسی ساختمان‌های هوشمند در دانشگاه تربیت مدرس از پایان‌نامه خود در مقطع کارشناسی ارشد با درجه عالی دفاع کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل از خبرگزاری دانشجو، سمانه کاظمی به عنوان نخستین دانش آموخته رشته مهندسی ساختمان‌های هوشمند از پایان نامه کارشناسی ارشد خود با موضوع «ارزیابی فنی و اقتصادی ساختمان‌های هوشمند از جنبه‌های مصالح و سیستم مدیریت ساختمان با رویکرد کاهش مصرف انرژی به کمک BIM» دفاع کرد.

این تحقیقات با راهنمایی دکتر فرهاد دانشجو و دکتر محسنعلی شایانفر اجرایی شد.

کاظمی که مقطع کارشناسی خود را در رشته مهندسی عمران گذرانده است، در توضیح موضوع پایان‌نامه کارشناسی ارشد خود گفت: موضوع این پژوهش در ارتباط با ارزیابی تأثیر هوشمندسازی ساختمان‌ها و عایق‌سازی آن‌ها بر کاهش مصرف انرژی است.

وی اضافه کرد: حدود ۴۰ درصد از تقاضای انرژی در ساختمان‌های مسکونی مورد استفاده قرار می‌گیرد، از این رو ارائه گزینه‌هایی برای کاهش انرژی مصرفی این ساختمان‌ها بسیار حائز اهمیت است و تصمیم گیری در مورد بکارگیری فناوری‌های جدید در این راستا نیاز به تحلیل اقتصادی دارد که در این پژوهش مورد توجه قرار گرفته است.

کاظمی با بیان اینکه این پژوهش ماهیت بین رشته‌ای دارد، یادآور شد: از آنجایی که موضوعات بکار رفته در آن در کشور نوظهور و در حال گسترش است، بسیاری از تلفیق‌ها و تحلیل‌ها در این مطالعه، در ایران یا مورد بررسی نبوده‌اند یا به ندرت به آن‌ها توجه شده است.

دکتر صادق دردایی، مدیر گروه فناوری‌های نوین در مهندسی عمران و معماری دانشگاه در خصوص راه‌اندازی دوره کارشناسی ارشد مهندسی ساختمان‌های هوشمند گفت: دوره کارشناسی ارشد مهندسی ساختمان‌های هوشمند دوره‌ای میان رشته‌ای است که در قالب نظام آموزش عالی با استفاده از فناوری‌های نوین حوزه علوم پایه و مهندسی طراحی شده است.

به گفته وی، این رشته برای اولین بار در ایران توسط دانشگاه تربیت مدرس برنامه‌ریزی و اجرا شد و در سال ۱۳۹۴ در مقطع کارشناسی ارشد و در دانشکده فناوری‌های برتر دانشجو پذیرفت.

دردایی مخاطب این رشته را دانش‌آموختگان دوره کارشناسی رشته‌های مهندسی عمران، مهندسی مکانیک، مهندسی پلیمر و مهندسی مواد دانست و ادامه داد: در حال حاضر این رشته در کشورهای پیشرفته دنیا وجود دارد و پژوهش‌های بسیاری در دانشگاه‌های معتبر جهان در زمینه این رشته و در راستای کاربردی کردن فناوری‌های هوشمند در صنعت ساختمان در حال انجام است.
انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار