مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 18. مهر 1396 - 22:38   |   کد مطلب: 22761
عضو شورای مرکزی دانشگاه جامع علمی‌ کاربردی، اهمیت و ضرورت توجه به آموزش‌های مهارتی و برنامه‌ها و رویکردهای این دانشگاه را در بیست و پنجمین سال‌روز تاسیس تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل ازخبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، محمدرضا مردانی عضو هیأت علمی و دانشیار گروه مدیریت و عضو شورای مرکزی دانشگاه جامع علمی‌ کاربردی و رئیس سابق مؤسسه آموزش عالی علمی کاربردی مدیریت شهری و روستایی وزارت کشور است که به مناسبت بیست و پنجمین سال‌روز تاسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی از وی دعوت کردیم به عنوان کارشناس در زمینه ابعاد گوناگون آموزش‌های مهارتی صحبت کند.

وی علاوه بر سوابق اجرایی در آموزش عالی کشور صاحب تالیفاتی در زمینه الگوی توسعه آموزش عالی ایران است و از 2 ماه گذشته تاکنون به عنوان مشاور رئیس دانشگاه آزاد منصوب شده و مسئولیت گزینش مرکزی دانشگاه آزاد را هم دارد.

فارس: جنابعالی در وزارت علوم به عنوان رئیس مرکز جذب و عضو شوراها و کمیسیون‌های متعدد بوده‌اید و در زمینه الگوی توسعه آموزش عالی ایران هم تحقیقاتی داشته‌اید که شنیده‌ایم به تازگی در زمینه نیازسنجی و تدوین نقشه آمایش سرزمینی اعضای هیأت علمی مبتنی بر نقشه جامع علمی کشور مشغول پژوهش هستید. با اشاره به تاریخچه تاسیس دانشگاه بفرمایید چه مدت رئیس مؤسسه آموزش عالی علمی کاربردی مدیریت شهری و روستایی وزارت کشور بودید و سابقه این مؤسسه به چه زمانی برمی‌‌گردد؟

مردانی: تاسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی(تکنولوژی) به 25 سال پیش برمی‌گردد یعنی بعد از تصویب آن در نخستین جلسه شورای عالی آموزش‌های علمی کاربردی شورای عالی انقلاب فرهنگی در آبان ماه سال1370، اساسنامه دانشگاه نیز در 18 مهرماه سال 71 توسط شورای گسترش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصویب شد و در این مدت این دانشگاه در دوره‌های مختلف مراحل نهادینگی و توسعه یافتگی خود را طی کرده است و بیش از هزار مرکز علمی کاربردی با مشارکت بخش دولتی و غیر دولتی برای اجرای دوره های اموزشی مهارتی ایجاد کرده است.

در سال 1390دولت با پیشنهاد مشترک وزارت علوم، تحقیقات وفناوری و معاونت توسعه منابع انسانی ریاست جمهوری برای ایجاد انسجام تشکیلاتی و استفاده از ظرفیت دستگاه‌های اجرایی و جلوگیری از فعالیت‌های موازی و معطوف ساختن این هزینه‌ها به اجرای ماموریت‌های قانونی هر دستگاه در راستای ارتقاء سطح علمی مؤسسات آموزشی و پژوهشی تصمیم گرفت از ظرفیت دستگاه‌های اجرایی کشور در جهت توسعه آموزش‌های مهارتی برای تامین نیازهای آموزشی دستگاه‌ها استفاده کند.
به این منظور، براساس مصوبه 154 جلسه شورای عالی اداری در 10 دی ماه سال 90 که بر اساس مصوبه هیأت وزیران به تاریخ اول آبان سال 90 (در ارتباط با آئین‌نامه نظام آموزش مهارت و فناوری به استناد ماده 138 قانون اساسی بخشی از ماموریت آموزش عالی که دستگاه‌های اداری انجام می‌دادند به وزارت علوم یا بهداشت یا بخش خصوصی واگذار شد) و دستگاه‌ها مکلف شدند با تجمیع تمامی ظرفیت های خود برای تامین نیاز آموزشی مرتبط یک مؤسسه آموزش عالی علمی کاربردی تحت نظارت دانشگاه جامع علمی کاربردی ایجاد کنند که بر این اساس تعدادی از دستگاه‌های اجرایی پس از دریافت مجوز از شورای گسترش آموزش عالی اقدام به راه اندازی این مؤسسات کردند.

اساسنامه مؤسسه آموزش عالی علمی کاربردی وزارت کشور هم در روز 12 بهمن سال 92 در شورای گسترش تصویب و در 4 اسفند سال 92 ابلاغ شد و از اول خرداد سال 93 اینجانب مسئولیت تاسیس و راه‌اندازی آن را عهده دار شدم و قبل از آن هم 11 مؤسسه از سوی دستگاه‌های دیگر راه‌اندازی شده بود.

با توجه به راه اندازی موسسات از سوی دستگاه‌ها دانشگاه جامع مدیریت مراکز علمی کاربردی را که قبل از تاسیس موسسات در حوزه دستگاه مربوطه ایجاد شده بود به مؤسسه مربوطه واگذار کرد، در این رابطه اداره تعداد 64 مرکز علمی کاربردی تشکیل شده توسط استانداری ها و شهرداری‌ها سایر واحدهای تابعه این وزارتخانه به موسسه تازه تاسیس مدیریت شهری و روستایی واگذار شد.

قبل از این تصمیم در رشته‌های زیادی این مراکز دانشجو می پذیرفت ولی به مرور زمان و بر اساس ماموریت‌های وزارت کشور رشته‌ها ساماندهی شد و در حال حاضر 69 مرکز زیرمجموعه این مؤسسه است که 72 کدرشته دارد و 60 درصد آن مرتبط با وظایف وزارت کشور و واحدهای تابعه است و تعدادی نیز در مناطق محروم برای آموزش نیازهای بومی مجوز گرفته شده است. که البته در طول برنامه ششم باید کاملا ماموریت گرا و مهارت محور شوند.

فارس: وظیفه این موسسه، اجرای چه نوع آموزش‌هایی بود؟

مردانی: وظیفه اصلی مؤسسه نیازسنجی و تعریف آموزش‌های مورد نیاز مشاغل و حرفه های شغلی دستگاه‌ حاکمیتی وزارت کشور و دیگر سازمان‌ها و واحدهای تابعه آن مانند شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و... است.

در برهه‌ای از زمان بر اساس نیاز کشور و وجود تقاضا و جاذبه برای بخشی از داوطلبان در رشته های غیر مرتبط و پر تقاضا نیز دوره هایی هم برگزار کرده است. اما در دو سال گذشته جهت‌گیری به سمت ماموریت‌گرایی با رویکرد مهارت‌محوری بود که به سمت نیازهای اساسی دستگاه سوق داده شد.

فارس: رویکردهای این مؤسسه چیست؟

مردانی: آنچه در ارتباط با وظایف موسسه براساس اساسنامه و جهت گیری‌های وزارت کشور مد نظر بوده توجه به نیازهای دستگاه‌ اجرایی است که آموزش با نیازسنجی مستمر پیش بینی و انجام شود ولی یک دوگانگی وجود دارد و آن هم اینکه اگر بخواهیم آموزش را مهارتی و ماموریت گرا اجرا کنیم درآمد هزینه بودن این مراکز یک مانع بزرگی ایجاد می‌کند و ماموریت‌گرایی را با مشکل مواجه می کند که حمایت دستگاه‌های اجرایی در این زمینه لازم است.

اخیرا در مؤسسه به ایجاد مراکز رشد و خوشه‌های فناور توجه شده و در راستای ایجاد ارتباط با مراکز صنعتی و محیط کار، برنامه‌ریزی شده است.

شناسایی حوزه‌های جدید شغلی نیز یکی از برنامه‌‌ها بود. به طوری که در سال گذشته 30 رشته جدید برای وزارت کشور تعریف شد که پس از تصویب در دانشگاه جامع قابل اجرا خواهد بود.

تقویت جنبه‌های فرهنگی و فرهنگسازی برای رشته‌های جدید ماموریت‌گرا، ایجاد وحدت رویه و یکپارچگی در مراکز تابعه، جهت‌گیری برای استفاده از بستر دستگاه‌ها در اجرای پژوهش های کاربردی مورد نیاز از سوی مدرسان مراکز برای کمک به دستگاه، حضور در عرصه پژوهش مورد نیاز سایر بخش‌ها. تقویت گفتمان انقلاب اسلامی و گفتمان امام و رهبری در عرصه فرهنگی در مراکز و همچنین تلاش برای تحقق نظام تربیتی مبتنی بر مبانی و ارزش‌های انقلاب اسلامی از برنامه‌های دیگر موسسه بوده است.
ادامه دارد...
انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار