مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 20. مهر 1396 - 19:22   |   کد مطلب: 22798
دانشگاه یاسوج با انبوهی از مشکلات صنفی سال تحصیلی خود را آغاز کرده است؛ مسائلی مانند عدم تخصیص خوابگاه به ۱۵۰ دانشجو تا مشکلات سرویس حمل و نقل دانشگاه...

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل از خبرگزاری دانشجو‌-‌مجتبی به‌نشان‌؛ بوی ماه مهر در دانشگاه یاسوج خوشایند نیست. دانشجویانی که از سد کنکور گذشته اند و با امید هایی به دانشگاه مادر استان کهگیلویه بویراحمد آمدند اما متاسفانه در همان ابتدا با مانع هایی مواجه شدند. ترم تحصیلی جدید شروع شد و قریب 150نفر از دانشجویان متقاضی خوابگاه دانشگاه یاسوج به مشکل برخوردند و مسئولان نیز توجه خاصی به آنان نداشتند. در حالی که وظیفه اولیه دانشگاه فراهم کردن خوابگاه برای دانشجویان‌ است و مسئولین دانشگاه به بهانه‌ های واهی از زیر آن شانه خالی می کنند. دانشجوی این دانشگاه به رسانه ها اعلام کرد که مسئولین به‌آنها گفته اند که باید به همین وضع راضی باشند و کاری صورت نخواهد گرفت. در نتیجه تاکنون دانشجویان شب ها را در مکان‌های عمومی، مساجد ، پارک و .... اسکان دارند.

وقتی دانشگاه یاسوج ۱۵۰ دانشجو را سرگردان کوچه و خیابان می‌کند/ کمیته انظباطی عاقبت دانشجوی دلسوز دانشگاه است!

نکته دیگر این است که بخش اعظمی از این دانشجویان حتی اتاق‌های خود را تعیین کرده بودند ولی مسولین دانشگاه اقدام به حذف ثبت نام خوابگاهی آنها کرده اند. براساس اظهارات برخی از دانشجویان این دانشگاه از دیگر نکات بحران برانگیز این روزهای دانشگاه تخریب و ساخت ساز دانشکده کشاورزی است که با شروع سال تحصیلی هنوز اتمام نیافته و گویا برخی کلاس های درس تعطیل و طرح های آزمایشگاهی این دانشکده را با مشکل جدی مواجه کرده است.
دانشگاه یاسوج که بیشترین حجم دانشجویی غیر بومی و خوابگاهی را دارد با شروع سال تحصیلی هنوز هیچ‌گونه سرویس حمل نقل تامین نکرده است و ظاهرا ریاست دانشگاه به دلایل اختلافات همیشگی با شهرداری قصد دارد از چنین قراردادی شانه خالی کند و این روزها دانشجویان دانشگاه دولتی که حق استفاده از سرویس و خوابگاه و سایر امکانات دولتی را دارند از آنها محروم می باشند.
ماجرایی که درآن دانشگاه از تشکل ها خواست جلو بیافتند تا حق دانشجویان را از شهرداری بستانند. تشکل ها برای احقاق حق دانشجویان به استاندار نامه زدند و حتی به گفتگو با شهردار جدید و استاندار در پایان یکی از جلساتشان پرداختند. گفتگویی که حاصلش اعطا وعده رفع مشکل را به دانشجویان بود. این وعده ها رسانه ای شد و چندی از آن نگذشت که یکی از مسئولین شهرداری اقدام به فشاگری جالبی کرد.
سجاد بهرامی مدیر حمل و نقل و بار مسافر شهرداری یاسوج گفت: درخواست امسال دانشگاه برای جابجایی 6 هزار دانشجو 4 دستگاه اتوبوس بوده و این در صورتی است که در سال گذشته 8 دستگاه اتوبوس و در سال 94 نیز 12دستگاه اتوبوس بود و نمی توان با 4 دستگاه اتوبوس 6 هزار دانشجو را جابجا کرد.
مدیر حمل و نقل و بار مسافر شهرداری یاسوج با اشاره به این موضوع که این نهاد با دیگر دانشگاه های شهر یاسوج قرارداد دارد و فقط دانشگاه یاسوج از زیر این بار شانی خالی می کند، بیان داشت: اتوبوس ناوگان عمومی به واسطه خصوصی شدن مربوط به اشخاص است و نمی توان در آن دخل و خرجی داشت، پس نباید دانشگاه توپش را به زمین ناوگان شهرداری یاسوج بیندازد.

بهرامی به ناوگان عمومی شهرداری نیز اشاره داشت و گفت: ناوگان عمومی از فلکه جهاد در ورودی شهر تا منطقه سرآبتاوه و همچنین تا خود زیرتل ناوگان عمومی دارد و خود دانشگاه خواهان تعلق گرفتن اتوبوس به این دانشگاه شده است.

وی با بیان اینکه جابجایی دانشجو بر عهده خود مسئولان حمل و نقل دانشجویی است و باید آنها پاسخگو باشند نه ما، ابراز کرد: این موضوع اصلاً وظیفه ما نیست و وظیفه حمل و بار و مسافر شهرداری ناوگان درون شهری است و کمیته رفاه دانشجویی موظف به تامین سرویس برای دانشجویان است و باید این کار را انجام دهد.

بهرامی ادامه داد: به عنوان مثال در دو سال گذشته یعنی سال 94 بر اساس سند هزینه با همین آمار (6هزار دانشجو) ما 12 اتوبوس برای این دانشگاه فرستادیم ولی در سال 95 و با آمدن رحیمی رئیس جدید دانشگاه یاسوج و به دلیل برخی مسائل بودجه ای این تعداد اتوبوس به 8 دستگاه رسید و در سال جاری و با توجه به همکاری های شهرداری با دانشگاه برای حل این موضوع تعداد اتوبوس درخواستی به 4 دستگاه رسیده است.

مدیر حمل و نقل و بار گفت: بر اساس همین دلایل در سال گذشته که ما 8 دستگاه اتوبوس را تحویل دانشگاه یاسوج دادیم چیزی حدود 240 میلیون تومان خسارت به دستگاه های اتوبوسی و حمل و نقل ما وارد شد که به معنی زیان برای ما بود ،چون 8دستگاه اتوبوس توان جابجایی 6 هزار دانشجو را ندارد.
وی با انتشار نامه ای که متعلق به دانشگاه یاسوج است، نوک پیکان اعتراضات دانشجویی را به سمت دانشگاه برگرداند.

برخی شنیدها هم حکایت از این دارد که مسئول صنفی دانشجویان دانشگاه یاسوج به دلیل حمایت از دانشجویان و اعتراض به مسئولان دانشگاه به کمیته انضباطی دانشگاه معرفی شده است.
جالب اینجاست که با وجود مشکلات مختلف رحیمی رئیس دانشگاه یاسوج در مصاحبه‌ای با رسانه‌ها اعلام کرد: از ابتدای امسال در زمینه خدمات رفاهی و دانشجویی تحولاتی آغاز شده که بخش‌هایی در حال انجام و بخش‌های نیز به بهره برداری رسید.

رحیمی از راه اندازی درمانگاه دانشگاه یاسوج خبرداد و افزود: درمانگاه این دانشگاه در حال ایجاد و راه اندازی بوده که به دانشجویان، اعضای هیئت علمی، اساتید و کاکنان خدمات ارائه می‌دهد.
وعده بزرگتری که او به همه دانشجویان اهدا کرده است خبر احداث یک خوابگاه 10 هزار متری برای دانشجویان متأهل دانشگاه یاسوج است. باید دید آیا مسئولان وزارت علوم فکری به حال دانشگاه یاسوج که در سالهای اخیر تاکنون حاشیه های زیادی را به خود به همراه داشته و دارد خواهند کرد یا نه!؟

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار