مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 25. مهر 1396 - 23:54   |   کد مطلب: 22874
اربعین حسینی روز ۲۰ صفر و چهلمین روز واقعه کربلا و شهادت امام حسین(ع) است. زیارت اربعین از اعمال خاص این روز است که بنابر روایتی از امام حسن عسکری(ع) یکی از پنج نشانه مومن دانسته شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، اربعین حسینی روز ۲۰ صفر و چهلمین روز واقعه کربلا و شهادت امام حسین(ع) است. مشهور است که اسیران کربلا روز ۲۰ ماه صفر سال ۶۱ ه‍.ق در بازگشت از شام، برای زیارت مدفن امام حسین(ع) به کربلا آمده‌اند. همچنین در این روز جابر بن عبدالله انصاری به زیارت قبر امام حسین(ع) آمده است. زیارت اربعین از اعمال خاص این روز است که بنابر روایتی از امام حسن عسکری(ع) یکی از پنج نشانه مومن دانسته شده است.

 

 

در حدیثی از امام حسن عسکری (ع) پنج نشانه برای مؤمن شمرده شده است. یکی از این پنج نشانه زیارت اربعین است.

هم چنین زیارت نامه‌ای برای روز اربعین از امام صادق(ع) نقل شده است. شیخ عباس قمی این زیارت نامه را در مفاتیح الجنان در باب سوم بعد از زیارت عاشورا غیر معروفه، با عنوان زیارت اربعین نقل کرده است.

به گفته قاضی طباطبایی زیارت روز اربعین در نزد شیعیان زیارت «‌مَرَدّ الرَّأس‌» نیز خوانده می‌شود. مَرَدُ الرأس یعنی بازگرداندن سر، و منظور آن است که در این روز که اسرای اهل بیت به کربلا بازگشتند سر امام حسین(ع) را نیز به کربلا آوردند و دفن کردند.

 

دانشجویان به سفر اربعین نگاه ویژه ای داند و هرساله تلاش میکنند که به هر نحوی که شده در ایام اربعین در کربلا حضور پیدا کنند. طبق روال سال های گذشته بسیج دانشجویی و ستاد اربعین تهسیلات ویژه ای را برای دانشجویان در نظر گرفته است که خوشبختانه این تسهیلات نسبت به سال گذشته افزایش چشم گیری داشته است.

 

بسیج دانشجویی پیگیر تسهیلات اربعین برای دانشجویان است

مرتضی اردلان مسئول فرهنگی ناحیه ی بسیج دانشجویی استان همدان گفت : در بحث اربعین حسینی ویژه ی دانشجویان جلسات ستادی کشوری از اواسط مرداد ماه آغاز شده و نتیجه به اینجا رسیده که نواحی بسیج دانشجویی با محوریت فرهنگی اجتماعی ستاد های استانی را تشکیل بدهند ، در هر دانشگاه بسیج دانشجویی نماینده ای داشته باشد که پیگیر بحث مجوز خروج دانشجویان از کشور باشد.

 

محمد راهی دبیرقرارگاه نور ستاد اربعین حسینی بسیج دانشجویی استان همدان گفت: ستاد اربعین حسینی بسیج دانشجویی استان زیر نظر ناحیه بسیج دانشجویی استان همدان فعالیت خود را از نیمه ی مرداد ماه سال 96 آغاز کرده و با قوت پیگیر تسهیل سفر اربعین برای دانشجویان سراسر استان می باشد؛ تا در هر چه باشکوه برگزار شدن این حرکت عظیم و منسجم که تجلی جاذبه حسینی و فرهنگ عاشورایی است سهم بسزایی داشته باشد.

 

فعالیت های ستاد اربعین در سطح دانشگاه ها بسیار مفید بوده

جواد عباسی دانشجوی رشته ی فقه و حقوق گفت : فعالیت ستاد های اربعین در دانشگاه بسیار خوب بوده و حضور ایشان در دانشگاه ها باعث پیشرفت سریع فرایند گررفتن مجوز خروج از کشور می شود و دانشجویان مانند سال های گذشته به زحمت نمی افتند و متحمل پرداخت هزینه نمی شوند.

 

سایر مشکلات حل بشود

رضایت دانشجویان از فعالیت های ستاد اربعین در دانشگاه ها بسیار مشهود بوده اما این تنها گوشه ای از مشکلات دانشجویان در سفر اربعین می باشد.

دانشجویان انتظار دارند مشکلاتی از قبیل غیبت های کلاسی در زمان سفر اربعین ، هزینه های رفت و برگشت که بنا به اظهارات معاون وزیر قرار شده که افزایش یابد و طولانی بودن زمان تایید مجوز خروج حل شوند.

 

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار