مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 27. مهر 1396 - 19:18   |   کد مطلب: 22905
طوفان، ریزگرد و آلودگی هوا واژه های کاملا آشنایی است که دیگر گوش مردم سیستان به شنیدن آن کاملا عادت کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل از پایگاه خبری اوشیدا؛ در گذشته وجود باد برای مردم سیستان نعمت ارزشمندی به شمار می رفت چرا که با خود خیر و برکت را به همراه داشت.

خشکی تالاب هامون سبب بروز پدیده ریزگردها در سیستان و نسبت گرفتن عنوان آلوده ترین شهر جهان شده است.

طوفان های شن و ریزگردها سبب بروز انواع بیماری ها در منطقه سیستان شده به طوری که در هر خانواده ای یک نفر که به بیماری چشمی، قلبی، ریوی و یا پوستی مبتلا باشد شده است.

ریزگردهای موجود در هوا صدمات جبران ناپذیری را بر جسم و روان مردم منطقه گذاشته به طوری که انواع بیماری های جسمی و روحی را با خود به ارمغان آورده است.

سرعت وزش طوفان به ۷۰ کیلومتر رسیده است

کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان عنوان کرد: طوفان همراه با گردو غبار غلیظ در حال حاضر شمال سیستان و بلوچستان را دربرگرفته و سرعت آن به حدود 70 کیلومتر بر ساعت رسیده است.

علی ملاشاهی افزود: غلظت ذرات معلق در هوا دید افقی را در شهرستان زهک تا ۱۰۰ متر و در زابل تا هزار متر کاهش داده است.

وی با بیان اینکه وزش طوفان سبب کاهش دما در منطقه بین ۶ تا ۱۰ درجه شده است، تصریح کرد: در حالی که حد مجاز ذرات معلق در هوا ۱۵۰ میکرو گرم بر متر مکعب است اما در حال حاضر غلظت ذرات معلق در هوای سیستان به هزار و ۳۸۹ میکرو گرم بر متر مکعب رسیده است.

ملاشاهی با عنوان اینکه غلظت ذرات معلق در هوا ۱۰برابر حد مجاز و سه برابر حد بحرانی است، خاطرنشان کرد: وزش طوفان در منطقه سیستان تا پایان هفته ادامه خواهد داشت.

افراد از تردد غیرضروری خودداری کنند

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زابل عنوان کرد: در هنگام طوفان افراد از ماسک استفاده کنند و از تردد به جز موارد ضروری در هوای آزاد خودداری کنند.

جواد اکبری زاده به خبرنگار اوشیدا گفت: نوزادان، کودکان، نوجوانان، سالخوردگان، افراد مبتلا به بیماریهای قلبی و تنفسی از گروه های پر خطر و آسیب پذیر در مواجه با پدیده ریزگرد هستند.

وی افزود: افراد حتما از ماسک های مخصوص گرد و غبار که در داروخانه های سطح شهر موجود می باشند استفاده کنند و در صورتی که به این نوع ماسک ها دسترسی ندارند یک قطعه دستمال مرطوب را جلوی دهان و بینی خود قرار دهند.

مایعات و لبنیات در هنگام طوفان استفاده شود

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زابل خاطرنشان کرد: توصیه می شود افرادی که دارای بیماریهای قلبی، تنفسی و آسم یا دارای علایمی مانند تنگی نفس، سرفه، خس خس و درد قفسه سینه هستند، ضمن مصرف به موقع داروهای خود، اقدامات احتیاطی و پیشگیری کننده را جدی گرفته و در صورت تداوم یا تشدید علایم به پزشک و یا نزدیک ترین مرکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند.

اکبری زاده ادامه داد: پرهیز از مصرف غذاهای چرب، استفاده زیاد از مایعات و لبنیات کم چرب و شستشوی مکرر بینی و دهان و همچنین پوشش مناسب مواد غذایی آماده مصرف جهت جلوگیری و کاهش بروز عوارض ناشی از ریزگردها موثر هستند.

وی تاکید کرد: با توجه به کاهش میزان دید در هنگام بروز ریزگردها، لازم است از سفرهای غیر ضروری در این مواقع اجتناب شود و چنانچه بنا به ضرورت در جاده بوده و در حال رانندگی هستید، ضمن رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی با دقت و با سرعت مناسب رانندگی نموده و در صورت لزوم تا برطرف شدن شرایط حاد، اتومبیل را در نقطه امن متوقف کنند.

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار