مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 1. آبان 1396 - 17:14   |   کد مطلب: 22944
کارشناس مسائل هسته‌ای با تحلیل شرایط پیش آمده در برجام گفت: کنگره در نهایت توپ برجام را به زمین کاخ سفید می‌اندازد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، پیروز مجتهد زاده در گفت‌وگو با خبرنگار عصر زنجان، به مواضع خصمانه دونالد ترامپ علیه ایران و برجام اشاره و اظهار داشت: ترامپ وضعیتی را به وجود آروده است که از مدت‌ها قبل قابل پیش بینی بود و به همین دلیل در گذشته هر کجا درباره مذاکرات هسته‌ای و به خصوص برجام سخنی می‌گفتم، از "برجام بدفرجام" حرف می‌زدم.

وی با بیان اینکه اوباما می‌خواست مسئله هسته‌ای ایران را به طور صلح آمیز حل کند و لاجرم در مدت ریاست جمهوری خود شرایطی پیش آورد که در تاریخ این اقدام را به نام خود ثبت کند، ابراز کرد: آنچه که امروز اتفاق می‌افتد عملی شدن اتفاقاتی بود که من از مدتها قبل در توافق برجام اخطار می‌دادم و از برجام به عنوان "برجام بدفرجام" و یا "بی‌فرجام" سخن به میان می‌آوردم، چون می دیدم که مذاکره کنندگان ما در حالی که همه تعهد های خواسته شده امریکا از ما را پذیرفته و بلافاصله به اجرا گذاشتند بدون حضول توافق با 5+1 بر سر زمانبندی اجرای تعهدهای متقابل و بدون رسیدن به توافق هایی بر سر تضمین های اجرایی و تنبیهات در صورت عدم اجرای تعهد ها از سوی هر یک از طرف های آن برجام.

کارشناس مسائل هسته‌ای با اشاره به اینکه من از اول توافق برجام پیش بینی موقتی بودن این توافق و غیرقابل اعتماد بودن آمریکایی‌ها را  می‌کردم، تصریح کرد: آنچه که اوباما می‌گفت و در عمل هم در مذاکرات پیگیری کرد در حقیقت با طبیعت واقعیت سیاست خارجی آمریکا هماهنگی واقعی نداشت.

استاد دانشگاه با بیان اینکه سیاسیت خارجی آمریکا در منطقه خاورمیانه و در رابطه با ایران سیاسیت خصومت و دشمنی است، عنوان کرد: این دشمنی به دلیل امیال صهیونیستی اسرائیل و آل سعود است: سیاسیت دائمی آمریکا در خاورمیانه که بعد از انقلاب اسلامی به این  صورت در آمده است که همه حق برای اسرائیل است و ایران هیچ حقی ندارد.

مجتهد زاده  با اشاره به اینکه این توافق اوباما با طبیعت سیاسیت خارجی آمریکا که از طرف جمهوری خواهان تندرو زمینه سازی شده بود جور در نمی‌آمد، افزود: ترامپ نمی‌خواهد برجام را لغو کند و توپ را به دروازه کنگره می‌اندازد و کنگره نیز به ترامپ بر می‌گرداند.

وی با بیان اینکه منظور ترامپ نقض کردن برجام نیست بلکه ایجاد فشارهای بیشتری بر روی ایران برای رسیدن به توافق بر سر برجام‌های بعدی است که از قبل پیش بینی شده بود، ادامه داد: آمریکایی‌ها در مذاکرات برجام اول پیش‌بینی برجام‌های بعدی را کرده بودند.

کارشناس مسائل هسته ای با اشاره به اینکه ترامپ می‌خواهد با اقدامات خود فشار های بیشتری به ملت ایران وارد کند تا مجداداً زیر بار یک تفاهم و مذاکره و نتایج مشابه برود، اضافه کرد: ایالات متحده امریکا در برجام دوم می‌خواهد برنامه موشکی ایران را حذف کرده و دامنه فعالیت‌های امنیتی سپاه پاسداران را محدود کند.

مجتهد زاده با بیان اینکه ظاهراً طرف‌های اروپایی، روسی وچینی احترام لازم را به این تفاهم دارند و از آن حمایت می‌کنند، تاکید کرد: در کمال تعجب روسیه و چین در برخورد جدید آمریکایی ها سکوت اختیار کرده‌اند که قابل قبول نیست چون متعهد هستند که از برجام دفاع کنند.

استاد دانشگاه با اشاره به اینکه ترامپ بداند اگر برجام را لغو کند کاملاً به نفع ایران است، خاطرنشان کرد: برجام به زیان منافع ملی ایران است و در این برجام تعهدهایی داده‌ایم که در طیف گسترده‌ای منافع ملی ایران را خدشه‌دار می‌کند در حالی که طرف اصلی ما در این برجام هیچ یک از تعهدهای خود را اجرا نکرده است و حتی در باره لغو تحریم ها از جمله تحریم های بانکی به ما و به همه دنیا دروغ بزرگی گفته است.

مجتهد زاده با بیان اینکه اگر الان بخواهیم برجام را لغو کنیم صدمات بزرگی به ما وارد می شود و اگر ترامپ برجام را لغو کند برای همیشه قدردان رئیس جمهور آمریکا خواهیم بود، گفت: اگر رئیس جمهور محیر العقول کنونی ایالات متحده امریکا برجام را لغو کند به تعهد های ایران پایان می دهد و ایران می تواند غنی سازی اورانیوم تا سقف 20 درصد را ادامه دهد.

وی با اشاره به اینکه ما هیچ نگرانی از نقض برجام نداریم، اظهار کرد: ترامپ می‌خواهد با تصویب تحریم‌های جدید و سنگین علیه ایران فشارهای بیشتری به ایران وارد کند تا ایران به پای میز مذاکره برگردد و امتیازهای بیشتری مانند محدود کردن برنامه‌های موشکی و نقش امنیتی سپاه پاسداران و دیگر مسائل را  در برجام بیاورد.

کارشناس مسائل هسته‌ای با ابراز اینکه ملت ایران اجازه نمی دهد دولت حسن روحانی مجداداً زیر بار چنین زورگویی ها و زیاده خواهی‌ها برود و دولت نیز این کار را نخواهد کرد، اظهار کرد: رئیس جمهور ایران اعلام کرده است که ما هیچ مذاکره‌ ای نخواهیم کرد.

استاد دانشگاه با اشاره به اینکه ما هنگامی مذاکره خواهیم کرد که آمریکا به تمام تعهدهای خود در برجام کنونی عمل کرده باشند، تصریح کرد: آمریکا نمی‌خواهد به تعهدهای خود عمل کند و به این دلیل این صحنه سازی‌ها را درست می‌کند.

کارشناس مسائل هسته‌ای تاکید کرد: آغار مذاکرات برجام به این شرط قابل قبول است که ایالات متحده آمریکا به همه تعهدات خود عمل کند، تحریمهای بانکی را لغو کرده و اقتصاد ایران را آزاد کند.

مجتهد زاده خاطرنشان کرد: بوش گفته است که اسرائیل حق دارد بمب اتم داشته باشد به دلیل اینکه دمکراسی در اسرائیل حاکم است اما در ایران چون دموکراسی نیست کشور ما حق داشتن صنعت هسته‌ای را ندارد در پاسخ باید گفت که حقیقت مطلق این است که چون اسرائیل نور جشم لابی یهودی است و لابی یهودی تعیین کننده تکلیف سیاست های خارجی امریکا است، پس حق دارد بمب اتم داشته باشد و در جنگ های دائمی که با همسایگان از جمله ایران دارد، می‌تواند از بمب اتم هم استفاده کند.

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار