مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 4. آبان 1396 - 16:52   |   کد مطلب: 22996
به دنبال تصمیم سازمان امور مالیاتی مبنی بر کنترل حسابهای بانکی فعالین اقتصادی، این امر به مذاق اهالی اتاق اصناف خوش نیامد و سیاهه ای را روانه این سازمان کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل از مرصادنیوز، نامه رئیس اتاق اصناف ایران به سازمان امور مالیاتی مبنی بر غیرقانونی بودن بررسی امورمالی اصناف جهت مبارزه با فرارهای مالیاتی واکنشهایی را از سوی مسئولین مالی به دنبال داشته است.

برخی از فعالین اقتصادی هنگام اخذ تسهیلات به راحتی از رانت استفاده اما به وقع محاسبات، راحت تر از اخذ وام از راهکارهای فرار مالیاتی استفاده می کنند؛ اگرچه اعداد و ارقام مربوط به فرار مالیاتی متفاوت است اما بر اساس آخرین آمار اعلامی این میزان به 30 هزار میلیارد تومان می رسد.

بخش قابل توجهی از علل فرارهای مالیاتی ریشه در توهمات فعالین اقتصادی است که آن را حریم شخصی تعبیر می کنند؛ توهمی که می گوید نباید اطلاعات حساب مودیان مالیات بررسی شود و هربار هم که قرار است سازمان امور مالیاتی می خواهد گامی را در راستای مبارزه با فرارهای مالیاتی بردارد از جوانب مختلف تحت فشار قرار می گیرد.

چالش فعلی این سازمان به دلیل عدم دستیابی به اطلاعات مودیان است

عسکری؛ رئیس اسبق سازمان امور مالیاتی گفت: اگر امروز این سازمان با چالش مواجه است به دلیل عدم دستیابی به اطلاعاتی است که نظام مالیاتی در اختیار نداشته است.

وی افزود: در حال حاضر سازمان امور مالیاتی به تعبیری دست در لانه زنبور برده است.

 

100 برابری کردن اظهارنامه مالیاتی پس از اصلاح

وکیلی؛ معاون اسبق سازمان امور مالیاتی گفت: در یکی از موارد موقع دسترسی به اطلاعات مودی با اینکه در فصل تسلیم اظهارنامه قرار داشتیم و هنوز فرصت تسلیم بود، در اظهارنامه اصلاحی درآمد ابراز شده 100 برابر درآمد قبلی ذکر شد.

با این وجود رئیس سازمان اتاق اصناف ایران در نامه ای به سازمان امور مالیاتی مبنی به کنترل اطلاعات مودیان شامل تراکنش نظام بانکی اعتراض کرده و اذعان داشته که این امر خلاف قانون است مگر اینکه کسی از موی شکایت کرده باشد یا ممیز از ارتکاب تخلف مودی اطمینان داشته باشد که البته آن نیز با رعایت پیش شرط هایی انجام شدنی است.

عده ای عامدانه با شفافیت مالیاتی مبارزه می کنند

 تقوی نژاد؛ رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: در این کشور عده ای عامدانه و با اطلاع با شفافیت مالیاتی مبارزه می کنند.

وی با اشاره به اینکه چه نگرانی از بررسی تراکنش های بانکی و اسناد مودیان می تواند وجود داشته باشد افزود: مسئولین نباید اجازه دهند برنامه ای که سازمان امور مالیاتی برای مبارزه با فرار مالیاتی تدوین کرده در همین ابتدای کار شکست بخورد.

تقوی نژاد گفت: هرکسی که در راستای تلاشهای سازمان امور مالیاتی جهت شفاف سازی مالیاتی فشار وارد کند این به معنای فرار مالیاتی قلمداد می شود.

اگرچه برخی از فعالین اقتصادی کماکان نمی خواهند از توهمات خود فاصله بگیرند اما استفاده از اطلاعات حساب بانکی برای اخذ مالیات در کشورهای دیگر قانونی بدیهی و ساده است.

 

شفافیت مالیاتی مهمترین مساله احصا درآمد مالیاتی است

ساسان شاه ویسی؛ اقتصاد دان گفت: مهمترین مساله برای احصا درآمد مالیاتی شفافیت مالیاتی است.

وی افزود: شفافیت مالیاتی با اجرای استفاده از فناوری های نوین که در دسته حمایتهای مالیاتی در راستای سیاستهای اقتصاد مقاومتی تدوین شده می تواند اثرگذار باشد چه اینکه کشف و شناسایی پنج هزار میلیارد تومان درآمد جدید بدون تغییر پایه مالیاتی نیز از این طریق حاصل شده است.

شاه ویسی بخشی از فرارهای مالیاتی را مربوط به شرکتهای خصولتی دانست و گفت: این شرکتها هنگامی که وارد بازرسی حسابرسی دولت قرار داده می شوند خود را دولتی قلمداد می کنند و زمانی که پاسخگوی نهادهای نظارتی نظیر دیوان محاسبات می شوند اصرا دارند خود را شرکتهای تجاری و خارج از مقررات دولتی قلمداد کنند؛ یعنی اصطلاح شتر، گاو، پلنگ در این باره مصداق می یابد.

۱۲ هزار میلیارد تومان طلب مالیاتی داریم

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت: این سازمان ۱۲ هزار میلیارد تومان طلب مالیاتی از بابت کارت‌های بازرگانی یک بار مصرف دارد.
 سید کامل تقوی نژاد با اشاره به طلب ۱۲ هزار میلیارد تومانی سازمان امور مالیاتی، افزود: این مالیات مربوط به کسانی است که در سال های گذشته از کارت بازرگانی یکبار مصرف استفاده و مالیات پرداخت نکرده‌اند.

وی ادامه داد: باید اطلاعات جامعی در ارتباط با فرار مالیاتی داشته باشیم، البته با توجه به اختیارات قانونی باشد

تقوی نژاد گفت: آنانی که به عنوان فراریان مالیاتی از آنها نام می بریم که فروشان در بحث مالیات بر ارزش افزوده قاچاقچیان و بهره مندان از اقتصاد سیاه، آنانی که در هنگام خرید و فروش فاکتور ارائه نمی‌دهند یا فاکتور نمی‌گیرند، از آن جمله اند.

او افزود: بسیارند کسانی که اقدام به پولشویی می‌کنند و در حین معامله مبالغ دریافتی را به حساب‌های نزدیکان خود واریز می‌کنند و یا از حساب‌های اجاره‌ای استفاده می‌کنند.

تقوی نژاد ادامه داد: آنانی که از حساب های اجاره ای استفاده می کنند باید بدانند سازمان امور مالیاتی اول سراغ اجاره دهندگان حساب های بانکی می رود و بعد با موجران برخورد خواهد کرد. در مورد استفاده از کارت بازرگانی اجاره ای هم داشته‌ایم، کسانی که اقدام به وارد کردن 700 دستگاه خودرو کرده‌اند.

او گفت: عده‌ای در کشور به دنبال مشوش کردن اقتصاد هستند و پس از بررسی و رسیدگی‌های مختلف عده ای فشار آوردند که دیگر باید دست از رسیدگی بردارید، به این خاطر ما سعی کردیم در هر کجا که ورود می کنیم عادلانه و منصفانه ورود کنیم.

او تصریح کرد: مالیات حق الناس و عدالت است و ما نمی خواهیم از راه بی عدالتی به عدالت برسیم.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور با ممانعت و نام نبردن نام فراریان مالیاتی گفت: مبارزه با فرار مالیاتی برای اجرای عدالت است. ما سال قبل از یک میلیون و هفتصد هزار واحد صنفی حدود 880 میلیارد تومان مالیات دریافت کرده ایم. تعداد کسانی که موانع ایجاد می کنند، اندک هستند.

 

سازمان های دولتی از ارائه آمار دقیق مالیات ها ابا دارند/شاهد اعمال سلیقه افراد در تدوین آیین نامه های اجرایی قوانین هستیم/اصلاح قوانین مالیاتی باید با نظر مجلس انجام شود

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید دارد که نداشتن شبکه اطلاعاتی و ابای سازمان های دولتی از ارائه آمارهای دقیقی در زمینه مالیات ها باعث عدم شفافیت اقتصادی و فرار مالیاتی می شود. 

معصومه آقاپور علیشاهی ، در خصوص فرار مالیاتی و عدم شفافیت در اقتصاد کشور اظهار داشت: این موضوع به چند متغییر درونی و بیرونی وابسته است اما از آنجایی که در کشور شبکه اطلاعاتی وجود ندارد نمی توانیم آمار دقیقی از فرار مالیاتی ارائه دهیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تاکنون شبکه اطلاعاتی در کشور برقرار نشده است، گفت: به واسطه نداشتن شکبه اطلاعاتی در کشور با آمارهای متفاوتی رو به رو هستیم و همین امر باعث می شود تصمیم گیری با هاله ای صورت گیرد.

نماینده مردم شبستر در مجلس دهم شورای اسلامی با تاکید براینکه چالش در تصمیم گیری شایسته نظام نیست، ادامه داد: از سوی دیگر متاسفانه سازمان های دولتی و اداری زیر بار ارائه واقعی اعداد و ارقام در پرداخت و فرار مالیاتی نمی روند و با ابا از اعلام دقیق وقایع اقتصادی نمی توانیم آسیب شناسی دقیق و منطبق بر واقعیت داشته باشیم.

وی با بیان اینکه قوانین به عنوان مولفه های بیرونی بر شفافیت اقتصادی تاثیرگذار هستند، بیان داشت: قوانین و مقررات متعدد می تواند تاثیر منفی بر شفافیت مالی داشته باشد به این جهت نمایندگان مجلس باید نسبت به اصلاح قوانین اقدام کنند و با حذف قوانین دست و پا گیر به صورت کامل قوانین موازی را از فضای اجرای کشور خارج کنند.

این نماینده مجلس تاکید دارد که برای دریافت مالیات ها در کشور قوانین شفاف و قاطعی نداریم و مجلس باید در گام نخست در این زمینه اقدام کند.
آقاپور علیشاهی در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه اصلاح قوانین مالیاتی و تدوین آیین نامه های آن باید با نظر مجلس انجام شود، گفت: متاسفانه شاهد اعمال سلیقه افراد در تدوین آیین نامه های اجرایی قوانین هستیم بنابراین آیین نامه ها باید با نظر مجلس انجام شود تا شفافیت اقتصادی در کشور شکل بگیرد.

وی با اشاره به راه اندازی سامانه مالیاتی در کشور تاکید کرد: باید قوای سه گانه در زمینه شفافیت مالی همسو با یکدیگر عمل و از سوی دیگر تسهیلات مناسبی دراختیار تولیدکنندگان قرار گیرد تا نسبت به پرداخت مالیات ها اقدام کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قانون برنامه ششم توسعه به تدوین قانون جامع نظام مالیاتی تاکید کرده است، اظهار داشت: تاکنون دولت نسبت به تدوین لایحه مرتبط عمل نکرده است به این جهت نمایندگان در کمیسیون اقتصادی به دنبال تدوین طرح مالیاتی هستند.

 

تا نظام جامع مالیاتی فراگیر نشود،اخذ مالیات منظم نمی شود/شاهد فرار ۳۰ درصدی مالیاتی در کشور هستیم/دولت لایحه جامع نظام مالیاتی را سریع‌تر ارائه کند

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه شاهد فرار ۳۰ درصدی مالیاتی در کشور هستیم، از دولت خواست هر چه زودتر لایحه جامع نظام مالیاتی را به مجلس ارسال کند. 

حمیدرضا حاجی بابایی، با اشاره به این موضوع که سالانه 14 تا 30 هزار میلیارد تومان فرارمالیاتی درکشور رخ می دهد، اظهار داشت: فرار مالیاتی به عدم قانون جامع نظام مالیاتی بر می گردد که انتظار می رود دولت طبق قانون برنامه ششم توسعه، این لایحه را به مجلس ارسال کند.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید اخذ مالیات عادلانه باشد، ادامه داد: با تدوین و تصویب لایحه جامع نظام مالیاتی اخذ مالیات های عادلانه، براساس نظم و نظام و نسخ محکمی انجام شود تا فرار مالیاتی به دلیل ظلم مالیاتی صورت نگیرد.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس دهم شورای اسلامی با بیان اینکه شاهد فرار 30 درصدی مالیات هستیم، گفت: ظلم مالیاتی، عدم نظم و عدالت مالیاتی از مهمترین عواملی است که شاهد فرار 30 درصدی مالیاتی در کشور هستیم، این رقم بسیار بالا و قابل توجه است.

وی اعتقاد دارد تا نظام جامع مالیاتی قانونی و فراگیر نشود اخذ مالیات منظم نمی شود، بیان داشت: متاسفانه در کشور دیدگاه غلطی از نسبت به اخذ مالیات وجود دارد، در واقع مدیری تشویق می شود که بیشترین مالیات را در استان حوزه فعالیت خود اخذ کند این درحالی است که باید مدیری تشویق شود که با انضباط بیشتر مالیات بگیرد.

حاجی بابایی در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت با تاکید بر اینکه باید نظم مالیاتی در کشور نهادینه شود، اظهار داشت: اخذ مالیات باید براساس قانون و رعایت عدالت صورت گیرد که با قانون جامع نظام مالیاتی این امر ممکن است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قانون برنامه ششم توسعه کل کشور دولت را ملزم به تدوین لایحه قانون جامع نظام مالیاتی کرده است، گفت: باید نظام جامع مالیاتی تدوین شود تا با تبدیل به قانون دائمی تحولی در نظام اقتصادی کشور ایجاد شود.

به واقع چگونه از کارمندان و بازنشستگان و کارگران پیش از دریافت درآمد، مالیات کسر می شود اما برخی از فعالین اقتصادی به راحتی از راهکارهای فرار مالیاتی استفاده می کنند؟ برای مبارزه با این امر باید سریال کارتهای بازرگانی یک بار مصرف، کاغذهای صوری وحسابهای اجاره ای نیز پایان داده شود.
 

 

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار