به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
مطبوعات همدان
تاریخ : 8. آبان 1396 - 23:16   |   کد مطلب: 23043
معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به این‌که زمان فعالیت برخی از موکب‌ها ۲۰ و برخی دیگر نیز حداقل ۱۰ روز است که این عدد به اندازه ظرفیت موکب‌های ما بستگی دارد، گفت: تمام موکب‌ها تجهیز شده‌اند و سعی کرده‌ایم که برنامه‌ریزی دقیقی در این راستا انجام دهیم، در روزهای خاص وعده‌های غذایی افزایش پیدا می‌کنند و در همه این موارد نذورات و کمک‌های نقدی و کمک‌هایی از قبیل آشپزی و حمل و نقل نیز منبع تامین بودجه ماست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به‌نقل از شبکه خبری تهران نیوز ، حجت الاسلام شرفخانی، معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه لحظاتی پیش در نشست خبری این سازمان با بیان اینکه امروز در عراق کسانی که زیر خط فقر هستند، به خاطر عشق امام حسین (ع) هرچه دارند در طبق اخلاص می‌گذارند و ورود می‌کنند اظهار داشت: امروز همه مردم می‌خواهند سهمی در این کنگره عظیم داشته باشند، ما به موقوفات که رجوع می‌کنیم، شاهد این هستیم که برخی‌ها ۱۲۰ یا ۱۰۰ سال قبل اموالشان را برای اربعین وقف کرده‌اند‌. سازمان اوقاف نیز با توجه به موضوعاتی که در این ایام مطرح است، تمام اموال موقوفه را جمع‌آوری کرده تا بتواند به زائران پیاده‌روی کمک کند.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: در همین راستا حدود ۵ ماه پیش سازمان مرکزی اربعین تشکیل شد و این امر در استان‌ها هم صورت گرفت و تمام موقوفات لازم را برای اربعین، احصاء کردیم و در این راستا از ظرفیت بقاع متبرکه نیز استفاده شد.

وی با اشاره به اینکه محوربندی خدمت‌رسانی سازمان اوقاف در ۱۱ محور شلمچه، چذابه، خسروی، مهران، میرجاوه، نومانیه، کربلا، نجف، کاظمین، سامرا و طریق‌الحسین(ع) است گفت: ۱۵ موکب شامل ۵ موکب مرزی و ۱۰ موکب در کشور عراق تشکیل دادیم و از ظرفیت ۵۰ بقاع مرزی نیز استفاده شده است، تعداد ۹ عدد از امامزادگان ما که توان بالایی داشتند، قرار شد تا در کشور عراق موکب برگزار کنند‌ و در مجموع ۷۴ موکب در کشور ایران و عراق برای زائران امام حسین(ع) پیش‌بینی شده است.

شرفخانی با بیان اینکه برای برخی از موکب‌هایمان، از یک ماه قبل برنامه‌ریزی کرده‌ایم اظهار داشت: جمع وعده‌های پذیرایی ما ۸ میلیون و ۲۷۰ هزار وعده است که بیش از ۴ میلیون و ۱۲۵ هزار غذای گرم در نظر گرفته شده است، بحث آب و سایر موارد هم مجزا از این بحث است.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه زمان فعالیت برخی از موکب‌ها ۲۰ و برخی دیگر نیز حداقل ۱۰ روز است که این عدد به اندازه ظرفیت موکب‌های ما بستگی دارد گفت: تمام موکب‌ها تجهیز شده‌اند و سعی کرده‌ایم که برنامه‌ریزی دقیقی در این راستا انجام دهیم، در روزهای خاص وعده‌های غذایی افزایش پیدا می‌کنند و در همه این موارد نذورات و کمک‌های نقدی و کمک‌هایی از قبیل آشپزی و حمل و نقل نیز منبع تامین بودجه ماست.

وی درباره اسکان زائران نیز تصریح کرد: ما هر شب ۴۱ هزار و ۲۰۰ نفر را جا می‌دهیم، این اسکان در داخل و خارج از کشور صورت می‌گیرد. زائرسرای زاهدان ما هر شب ۳ هزار نفر را اسکان می‌دهد. ما تا همین الان ۳۴ هزار نفر را اسکان داده‌ایم. در مرز پاکستان، اتوبوس‌های قابل توجهی به مشکل خورده‌اند و اجازه ورود آن‌ها به ایران داده نمی‌شود.

شرفخانی درباره خدمات فرهنگی سازمان اوقاف به زائرین خاطرنشان کرد: ۲۰ خیمه معرفت را با حضور روحانیون تشکیل داده‌ایم که پاسخگویی به سوالات، پرده‌خوانی نوین، برنامه‌های ویژه کودکان و نوجوان، نمایش آیینی، اهدای جوایز و زیارت مجازی از بخش‌های آن است.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه ۲۰۳ نفر از روحانیون قم در خیمه‌های معرفت حضور پیدا می‌کنند تا به انجام برنامه‌ بپردازند، اظهار داشت: توزیع محصولات فرهنگی را هم داریم که در عمود ۶۹ خروجی نجف، موکبی ویژه توزیع سربند و پرچم را داریم و ۲۲۰ هزار محصول فرهنگی در اختیار مردم قرار خواهد گرفت، این موکب‌ها بین تمام استان‌ها تقسیم‌بندی شده است و به عنوان مثال، موکب همدان و کردستان ما در کربلا و زنجان در سامرا و سایر استان‌ها نیز به همین منوال است.

وی افزود: در ۲۹۰۰ بقعه در ایام اربعین در داخل کشور برنامه عزاداری اربعین حسینی را با حضور حدود ۳ هزار نفر از مبلغان اعزامی و مستقر داریم که زیارت اربعین حسینی هم در این برنامه‌ها خوانده می‌شود.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه بیشترین کمک‌های مردمی در قالب وقف در ایام محرم و صفر است‌ تاکید کرد: بهترین راهکار تبدیل نذورات و احسان‌های روزمره به یک مقوله ماندگار، وقف است‌ که ما باید در ترویج این امر بکوشیم.

انتهای متن/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار