مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 17. دى 1397 - 14:02   |   کد مطلب: 23610
طرح رتبه بندی معلمان که سابقه ابلاغ آن به سال 92 برمی گردد و واکنش های متعددی را به همراه داشته است در روزهای گذشته به بحث داغ کمیسیون آموزش تبدیل شده است و حتی وزیر را تا چند قدمی استیضاح برد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو،

به نقل از صاحب نیوز؛ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که تدوین آن مدت ها زمان برده بود آذر سال ۱۳۹۰به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و توسط رییس جمهوری وقت ابلاغ شد. فصل ششم از این سند به ارتقای منزلت اجتماعی و جایگاه حرفه ‌ای منابع انسانی با تأکید بر نقش الگویی و جایگاه معلم می پردازد و به طور مشخص هدف ۱۰ و راهکار عملیاتی مقرر می کند:

استقرار نظام سنجش صلاحیت‌ های عمومی، تخصصی و حرفه ‌ای، تعیین ملاک‌ های ارزیابی و ارتقای مرتبه (نظام رتبه‌بندی) علمی و تربیتی معلمان و تقویت انگیزه ارتقای شغلی در آنان براساس نظام معیار اسلامی.

بنابراین آموزش و پرورش از همان سال به تدوین طرح رتبه بندی معلمان همت گذاشت و لایحه ای اوایل تابستان سال ۹۲ توسط دولت به مجلس ارائه شد که بر اساس آن معلمان با در نظر گرفتن معیارهایی در چهار گروه طبقه بندی و دستمزد آنها بر همین اساس تعیین می شد.

این طرح پس از بررسی به دلیل برخی اشکالات توسط مجلس به دولت بازگردانده شد و نمایندگان مشخص شدن منابع مالی برای اجرای آن را خواستار شدند. در ادامه بررسی طرح، مسئولان آموزش و پرورش اعلام کردند طرح رتبه بندی معلمان نیاز به مصوبه مجلس شورای اسلامی ندارد؛ از این رو پس از کش و قوس ها درباره این لایحه، با هدف افزایش انگیزه همکاران فرهنگی و ارتقای شایستگی های حرفه ای معلمان در آخرین جلسه سال 93 هیات دولت در قالب قانون مدیریت خدمات کشوری به تصویب رسید. اما دست اندازهای اجرای این طرح تا امروز ادامه دارد و هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.

وزیر آموزش و پرورش روز گذشته به دلیل همین عدم اجرای طرح رتبه بندی با سوال کامران، نماینده اصفهان راهی مجلس شد و پشت تریبون مجلس در مورد این طرح این گونه سخن گفت: نظام رتبه بندی فقط ارتقاء حقوق نیست، بلکه ارتقای شایستگی است؛ ممکن است یک فرد به علت شایستگی بیشتر، دو برابر فرد دیگری که وضعیت مشابه سنواتی دارد، دریافتی داشته باشد.

سید محمد بطحایی ادامه داد: چیزی که خیال دولت را راحت می کرد این بود که در لایجه بودجه و در یک ردیف مستقل حداقل اعتبار پیش بینی شده بود و با این استدلال دوستان می گفتند حتی اگر لایجه را الآن به مجلس بفرستیم، چون مجلس در دو ماه آینده درگیر بودجه خواهد بود، به تأخیر می افتد و بهتر است در دولت چکش کاری شود و به مجلس ارسال شود.

وی معتقد بود که به آغاز مرحله رتبه بندی نزدیک می شویم و یکی از آثار رتبه بندی، ارتقاء کیفیت است.

امابرخلاف صحبت های وزیر، نماینده اصفهان پاسخ خود را نگرفت و رو به اعضای پارلمان کشور این گونه بیان کرد: در کمیسیون آموزش بنده عرض کردم که نمی خواهیم این سؤال وقت مجلس را بگیرد، زمان گذاشتند که اگر چیزی دارید بیاورید و چیزی به دست ما نرسید.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: در بودجه امسال حد و حدود معلوم نیست و مشخص است که حساب و کتابی نیست؛ دو هزار میلیارد تومان را که در بودجه گذاشتند و معلوم نیست چه می شود.

حسن کامران سخن از مشکلات برخی معلمان به میان آورد و تصریح کرد: معلم داریم که مسافر کشی می کند و دو شغله است و این کارآیی را پائین می آورد؛ ما باید بیکاری پنهان را باید از بین ببریم که این فرآیند در این وزارت خانه نیست و متأسفانه دولت قبلی هم اراده نداشت.

اگرچه بطحایی این بار با اختلافی بسیار اندک و جذب 51 درصد آرای نمایندگان توانست از اسنیضاح عبور کند؛ اما همین عدم رضایت 49 درصدی نمایندگان و کارت زرد مجلس به وزیر تازه وارد به کابینه دولت، خود نشان از مشکلات طرح رتبه بندی دارد.

سید محمدجواد ابطحی در این رابطه در گفت‌وگو با صاحب نیوز بابیان اینکه چند سالی صحبت از رتبه‌بندی معلمان در کشور استو در سال ۹۴ قسمتی از آن در برخی مدارس اجرا شد که به آن نمی‌شود رتبه‌بندی گفت، اظهار کرد: این لایحه به دلیل اینکه بار مالی برای دولت دارد و شامل حرف‌وحدیث‌های زیادی بوده بالاخره در کمیسیون اجتماعی دولت تصویب‌شده است اما باید در صحن هیئت‌وزیران تصویب شود و به‌صورت لایحه به صحن علنی مجلس بیاید.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: متأسفانه هرچقدر تلاش کردیم موفق نشدیم که دولت را مکلف کنیم این طرح را در بودجه ۹۸ بیاورد و دولت شاید به بهانه اینکه اعتباری ندارد بودجه این طرح را عقب انداخت.
وی افزود: فکر نمی‌کنم اگر این لایحه در هیئت‌وزیران تصویب شود بتوان آن را در سال ۹۸ به‌طور کامل اجرا کرد و این طرح باید به مجلس بیایید و در بودجه سال ۹۸ در مجلس تصویب‌ شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بیان کرد: وزیر آموزش‌وپرورش مبلغی را برای رده‌بندی معلمان در بودجه آورده است که برای اجرا کافی نیست، حداقل پیش‌بینی دولت برای اجرای این رتبه‌بندی ازنظر من، هزار میلیارد تومان است.

وی با اشاره به عدم اختصاص این بودجه در لایحه بودجه ۹۸، تأکید کرد: دولت قصدی برای اجرای این رتبه‌بندی معلمان ندارد.

ابطحی بابیان اینکه از پاسخ‌های وزیر آموزش‌وپرورش قانع نشدم و وزیر برای گرفتن کارت زرد فقط دو رأی کم داشت، اظهار کرد: تعداد متعددی از نمایندگان مجلس قانع نشده بودند، صحبت‌های وزیر در ابهامات متعددی بود که البته در کمیسیون آموزش و تحقیقات تلاش‌های زیادی می‌کنیم که این رتبه‌بندی‌ها را به سرانجامی برسانیم.
نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس گفت: معلمان، کارکنان خوب و نجیبی هستند و افتخار من است که روزی معلم بودم، اما باید این قشر زحمت‌کش مواظب حرکات دشمنان و نفوذی‌ها باشند و تلاش می‌کنیم که این مطالبات به‌حق معلمان پرداخت شود.

وی افزود: معلمان قشری که هستند که صبر دارند و می‌فهمند که اگر تبعیض نباشد و صداقت با مردم باشد، سعی می‌کنند که با دولت همکاری داشته باشند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تأکید بر اینکه چند سالی است کشور رهاشده و مشکلات کشور را با برجام و کنوانسیون‌ها گره‌زده‌اند، خاطرنشان کرد: مسئولان دولتی جای استفاده از ظرفیت‌های کشور عظیم برای حل مشکلات اقتصادی کشور به خارج از کشور چشم دوخته‌اند.

حال باید دید سرانجام این مناقشات به کجا خواهد رسیدو این طرح در نهایت تاثیری بر زندگی معلمان خواهد گذاشت و یا همانند 5 سال گذشته در حد طرح باقی خواهد ماند.

گزارش از جمال احمدی

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار