مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 17. دى 1397 - 14:05   |   کد مطلب: 23612
مجوزهای ۱۲۰ هزار تومانی برای شکار چهار پرنده عملا چراغ سبز به شکارچیان برای شکار پرنده‌ها و گونه‌های نادر است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو،به نقل از  مرصاد، حفاظت از محیط زیست به عنوان یکی از هشت هدف توسعه هزاره و یکی از سه پایه توسعه پایدار در قرن بیست و یکم شناخته شده و این موضوع تاییدی بر اهمیت توجه به این حوزه است.

با توجه به پیوستگی حلقه زنجیره‌های مختلف محیط‌زیست که شامل انسان و زندگی انسان نیز می‌شود، انسان‌ها همواره یکی از اصلی‌ترین مخربان محیط زیست در طول تاریخ بوده‌اند و اغلب برای دست یابی و رفع نیازهای خود از منابع موجود در محیط زیست، آن را تخریب و یا دستکاری کرده اند.

یکی از دست‌اندازی های انسان ها به محیط زیست شکار جانوران بوده است؛ چند سالی است که سازمان حفاظت از محیط زیست برای حفظ و پیشگیری از انقراض گونه‌های نادر طبیعی، اقدام به وضع قوانینی مبتنی بر ممنوعیت شکار بدون مجوز کرده است اما در برخی موارد مجوز های شکاری نیز صادر می شود تا علاوه بر اینکه محدوده های شکار مشخص شوند، شکارچیان نیز طبق مجوز صادره اقدام کرده و تخلفی در این زمینه صورت نگیرد.

استان کرمانشاه که در منطقه ای کوهستانی و معتدل واقع شده است از دیرباز نخجیرگاه شاهان بوده است و این مهم در بسیاری از آثار تاریخی این استان به چشم می‌خورد.

با توجه به انقراض برخی از گونه های زیست محیطی شکار جانوران کار درستی به نظر نمی‌رسد و صدور پروانه شکار در چنین شرایطی بیش از اینکه به قانونمندکردن پروسه شکار و پیشگیری از شکار بی رویه کمک کرده باشد نوعی برگ سبز برای شکارچیان است.

از جمله مواردی که باید در زمان صدور پروانه های شکار به آن توجه کرد وضعیت زیستگاه های جانوری و گونه های موجود در آن است و اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه در حالی طی ۲۷ آذر امسال فراخوان نام نویسی صدور مجوز شکار پرنده را صادر کرد که بسیاری از فعالان محیط زیستی استان معتقدند که پروانه های صادر شده خارج از ظرفیت زیستگاه های استان است.

 

 

صدور ۴۸۵ پروانه شکار توسط محیط زیست استان کرمانشاه

آذر ولی زاده، معاون پایش و نظارت اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه در پاسخ به خبرنگار مرصاد در خصوص اینکه چه تعداد مجوز شکار و برای چه جانورانی در استان کرمانشاه صادر شده است، گفت: ما امسال تنها صدور پروانه شکار پرندگان خشک زی شامل کبک و تیهو و انواع کبوتر سان را صادر می کنیم.

ولی زاده تصریح کرد: با توجه به محدودیتی که در مجوزها داشتیم و نمی توانستیم تعداد بالایی مجوز را صادر کنیم، در مجموع ۴۸۵ مجوز برای کل استان صادر کردیم که ۲۰۰ مجوز آن مربوط به شهر کرمانشاه است.

معاون پایش و نظارت اداره‌کل محیط زیست استان کرمانشاه تاکید کرد: این مجوز تنها مجوزی است که برای شکار در استان صادر شده و ما برای هیچ گونه دیگری در استان کرمانشاه مجوز شکار صادر نکرده ایم.

۱۲۰ هزینه مجوز چهار پرنده!

وی قیمت مجوز های صادر شده را ۱۲۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: فرد دارای مجوز در هر مسافرت تنها می تواند ۴ قطعه از پرندگان مذکور را شکار کند.

ولی زاده تصریح کرد: طبق مجوزهای صادر شده این افراد تنها اجازه دارند که در روزهای پنجشنبه و جمعه از اول دی تا ۱۵ بهمن ماه اقدام به شکار در موارد ذکر شده کنند.

معاون پایش و نظارت اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه تأکید کرد: این شکارچیان حق شکاری هیچ پرنده یا گونه دیگری را ندارند.

وی ادامه داد: چنانچه در بحث آنفولانزای پرندگان موردی مشاهده و از نظر دامپزشکی و محیط زیست تایید شود، قاعدتا ما به همه اعلام خواهیم کرد که حق شکار هیچ پرنده‌ای را نخواهند داشت.

ولی زاده در پاسخ به اینکه چه برخوردی با متخلفین در این زمینه می شود، گفت: همچنین افرادی که طی سه سال گذشته دارای تخلفات بودند، نتوانستند پروانه شکار دریافت کنند و اجازه این کار را ندارند.

 

ممنوعیت شکار در مناطق ۴ گانه و برخی شهرستان‌های کرمانشاه

وی افزود: همچنین شکارچیان در مناطق تحت حفاظت ما که مناطق چهارگانه می‌شود، به هیچ وجه حق شکار ندارند. همچنین امسال نیز مناطقی مشخص شده است که شکارچیان در این مناطق حق شکار ندارند و از آن جمله می‌توان به شهرستان های سرپل ذهاب، پاوه و سنقر اشاره کرد. 

معاون پایش و نظارت اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه کاهش تعداد پرنده های مذکور در این شهرستان ها را یکی از مهم ترین علل عدم صدور مجوز شکار در این شهرستان ها عنوان کرد.

وی خاطرنشان کرد: مجوزها مذکور برای شکار در یک منطقه مشخص صادر می‌شود و برای مثال شکارچی چنانچه مجوز شکار در گیلانغرب را داشته باشد، اجازه شکار در نقطه دیگری را نخواهد داشت.

ولی زاده مناطق چهارگانه ممنوع برای شکار در استان کرمانشاه را شامل مناطق حفاظت شده استان، پناهگاه های حیات وحش، آثار ملی و پارک های طبیعی دانست و تصریح کرد: به علت محدودیت در تعداد پرندگان، ما شکار در شهرستان های مذکور را نیز علاوه بر مناطق چهارگانه ممنوع اعلام کرده ایم.

به هیچ وجه مجوز شکار گونه های نادر صادر نمی‌شود

مسئول معاونت پایش و نظارت اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه تاکید کرد: ما به هیچ عنوان مجوز شکار پرندگان نادر را صادر نمی‌کنیم و امسال تنها مجوز شکار پرندگان خشک زی شامل کبک، تیهو و کبوترسانان را صادر کرده ایم.

وی در خصوص محدودیت های صدور مجوز شکار در استان نیز گفت: ما در استان کرمانشاه مجوز شکار پرندگان آبزی و کنار آبزی را چون مرغابی که البته  نادر هم نیستند، نداریم.

ولی زاده افزود: ما همچنین مجوز شکار انواع پرنده گان مهاجر و انواع پرندگان زینتی چون سهره را نداریم و در این زمینه نیز مجوزی صادر نمی کنیم.

وی علت عدم صدور مجوز شکار پرندگان زینتی چون سهره را نادر بودن این گونه ها و بالا بودن میزان شکار بی رویه این نوع از پرندگان طی سال‌های گذشته عنوان کرد.

این مسئول تصریح کرد: تعداد این پرندگان طی سالهای گذشته در طبیعت کاهش پیدا کرده است و ما برای اینکه یک ترمیم و بازسازی در این زمینه در طبیعت داشته باشیم به هیچ وجه مجوز شکار یا زنده گیری این پرندگان را صادر نکردیم.

 

 

برای حفظ محیط زیست نباید اصلا پروانه شکار صادر شود

کاوه جوانشیر، یک فعال محیط زیستی در استان کرمانشاه نیز ضمن انتقاد به صدور مجوز شکار طی یکی دو هفته گذشته به خبرنگار مرصاد گفت: ما در هر شرایطی با صدور پروانه شکار در محیط زیست استان مخالف هستیم.

این فعال محیط‌زیستی در استان کرمانشاه تاکید کرد: برای حفظ محیط زیست و گونه‌های موجود در آن در هر شرایطی نباید مجوز و پروانه شکار صادر شود.

وی تصریح کرد: حتی اگر این گونه ها هم اکنون رو به انقراض نباشد،  صدور پروانه شکار می تواند آنها را در معرض خطر و شرایط انقراض قرار دهد، بنابراین ما در هر شرایطی مخالف صدور پروانه برای شکار هستیم.

جوانشیر گفت: علی رغم مخالفت ما اداره‌کل محیط زیست برخی توجیهات واهی - که از نظر ما چندان قابل قبول نیست - دارد و با تکیه بر این توضیحات مجوزهای فوق را صادر می کند.

وی افزود: از جمله این توجیهات واهی می‌توان به موضوع قوچ های پیر اشاره کرد که با ادعای اینکه این روزها آب زیادی می‌خورند، دادن مجوز شکار در این حوزه را توجیه کردند.

این فعال محیط زیستی تاکید کرد: ما با این موضوع ۱۰۰ درصد مخالف هستیم اما در توان فعالان محیط زیست نیست که بتوانند مانع از این کار شوند و تأثیری در این زمینه داشته باشند.

جوانشیر خاطرنشان کرد: تلاش زیادی کردیم که امسال نیز برای شکارچیان در استان مجوزی صادر نشود اما به نظر می‌رسد که این مجوزها به دلایلی چون فشار شکارچیان به سازمان محیط زیست صادر شده است.

این فعال محیط زیستی در استان کرمانشاه، برگزاری کلاس های آموزشی برای شکارچیان را یکی از راهکارهای جلوگیری از این موضوع دانست.

وی با بیان اینکه برخی از شکارچیان تنها برای این که استعداد تیراندازی خود را بسنجند اقدام به گرفتن مجوز شکار می‌کنند، گفت: ما به سازمان محیط زیست پیشنهاد دادیم که کلاس‌های تیراندازی برای این افراد برگزار شود تا بتوانند در آنجا این استعداد خود را پیگیری و اقدام به گرفتن مجوز شکار نکنند.

 

 

ممکن است شکارچیان دارای مجوز گونه‌های دیگری را هم شکار کنند

جوانشیر تصریح کرد: چون برخی از این افراد تنها به قصد تیراندازی مجوز شکار می گیرند، ممکن است حتی به اشتباه گونه های دیگر موجود در محیط زیست استان را به جای گونه های دارای مجوز، شکار کنند.

وی خاطرنشان کرد: تا زمانی که به شکارچی آموزش لازم در این زمینه داده نشود، نمی داند که چه خطری محیط زیست استان را در نتیجه این شکارها تهدید می کند.

این فعال محیط زیستی ادامه داد: همانطور که می‌دانید صدور مجوز به منزله دادن اجازه برای شکار است و این به معنای خنجر زدن به طبیعت و محیط زیست خواهد بود.

جوانشیر دادن مجوز در این زمینه را چراغ سبز به شکارچیان برای تهدید محیط زیست دانست و تأکید کرد: این موضوع یعنی دادن مجوز در اصل باید نهی شود.

وی تصریح کرد: یک واقعیت وجود دارد و آن این است که عده‌ای از افراد در اصل شکارچی هستند و شغل آنها این است لذا چنانچه به آنها مجوز داده شود یا نشود این ها اقدام به شکارخواهند کرد.

این فعال محیط زیستی افزود: اداره کل محیط زیست باید در وهله اول افرادی که در این زمینه اشتغال دارند و با مجوز یا بدون مجوز اقدام به شکار می کنند را شناسایی کرده و آنها را به مراجع قانونی معرفی و اسلحه آنها را ضبط کند. همچنین باید افراد متخلف در این زمینه نیز شناسایی و به مراجع قانونی معرفی شوند.

وی خاطرنشان کرد: مجوز شکار قدری با اهداف محیط زیستی منافات دارد و به نوعی به این افراد چراغ سبز نشان داده می شود.

 

 

شکار ۴ قطعه پرنده در هر مسافرت رقم بالایی است

جوانشیرشکار ۴ قطعه پرنده در هر مسافرت را نیز رقم بالایی دانست و گفت: می توانستند این مجوز را قدری محدودتر و برای تعداد قطعات کمتری صادر کنند تا علاوه بر تامین نظر شکارچیان، محیط زیست نیز کمتر لطمه ببیند.

وی افزود: در مواردی نیز ممکن است حتی شکارچیان اقدام به شکار قطعاتی بیش از چهار قطعه اعلام شده کنند، لذا باید از این نظر اقداماتی صورت گیرد و گشت و بازرسی های بگذارند تا بررسی کند که شکارچیان که از منطقه خارج می‌شود بیش از چهار قطعه مذکور را شکار نکرده باشند.

جوانشیر خاطرنشان کرد: دادن مجوز به منزله همان چراغ سبز است که دست شکارچیان را برای این موضوع بازتر می‌کند چرا که همانطور که قبلا گفته شد اینها که به این شغل اشتغال دارند، حتی اگر مجوز نیز دریافت نکنند از طرق مختلف اقدام به شکار خواهند کرد و پیش از این نیز بارها رخ داده است.

با این تفاسیر اولا در شرایط فعلی صدور پروانه شکار چندان کار درست و سنجیده ای به نظر نمی رسد و ثانیا سازمان محیط زیست می تواند با راهکارهای ذکر شده چون آموزش شکارچیان در خصوص تهدیدات شکار جانوران قدری این مسئله را کنترل و مانع از ازدست رفتن گونه های نادر و کمیاب جانوری شود؛ ثانیا می توان در صدور مجوزها نیز قدری اعمال محدودیت داشته باشد تا به جای شکار ۴ قطعه پرنده در هر سفر، تعداد کمتری شکار و محیط زیست و گونه های نیز کمتر در معرض خطر انقراض قرار گیرند.

 

انتهای پیام/

 

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار