به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
مطبوعات همدان
تاریخ : 28. دى 1397 - 19:15   |   کد مطلب: 23669
جمهوری آذربایجان مکانیزم قانونی و مشخصی برای شناسایی گروه‌های تروریستی ندارد و تا امروز حتی گروه تروریستی پ.ک.ک را نیز رسما به عنوان گروه تروریستی شناسایی نکرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو،به نقل از آناج، روزهای گذشته اخباری مبنی بر تحویل مدارس منتسب به گروه گولن در پاکستان به دنبال شناسایی "گولن چی ها" به عنوان سازمان تروریستی توسط اسلام آباد منتشر شده است.اردوغان به دنبال تحویل این مدارس آموزشی تحت نظارت فتح الله گولن در پاکستان به آنکارا گفته است: پاکستان گروه گولن را به عنوان یک گروه تروریستی شناخته و در ادامه آن، مدارس تحت نظارت آنها را در اختیار دولت ترکیه قرار داده است. در جمهوری آذربایجان نیز شاهد برخی پیشرفت‌های مثبت هستیم و ممکن است که اقدامات مشابه آنها را نیز به زودی اعلام کنیم.

برخی کارشناسان معتقدند به احتمال زیاد اردوغان مذاکرات با باکو را در مورد شناسایی گولن چی ها به عنوان سازمان تروریستی تا مرز نتیجه پیش برده و زودتر از موعد،خبر را اعلام کرده است در حالی که در جمهوری آذربایجان، مکانیزم قانونی برای به رسمیت شناختن گروههای تروریستی وجود ندارد.این خلاء قانونی تا امروز انتقادهایی در پی داشته است چرا که با وجود نزدیکی روابط آنکارا و باکو ، گروه تروریستی پ.ک.ک تا امروز توسط باکو به عنوان گروه تروریستی اعلام نشده است.

 فرج قلی اف رئیس حزب جنبش رستاخیز ملی و نماینده مجلس جمهوری آذربایجان در این خصوص می‌گوید: ممکن است که دولت آذربایجان به فراخوان رئیس جمهور ترکیه جواب مثبت بدهد. جمهوری آذربایجان همواره در کنار ترکیه قرار گرفته، دشمن ترکیه را دشمن خود و دوست آن را نیز دوست خود دانسته است.

این نماینده مجلس با اذعان به عدم وجود مکانیزم مشخص در باره شناسایی گروه های تروریستی می گوید: من نیازی به وجود مکانیزم قانونی در این خصوص نمی‌بینم. اما با وجود این، ممکن است این مسئله در مجلس ملی آذربایجان مطرح شود تا این مشکل برطرف شود.

فاضل مصطفی رئیس حزب رهائی بزرگ و نماینده مجلس جمهوری آذربایجان نیز در این خصوص گفته است: در جمهوری آذربایجان، مکانیزم قانونی برای این موضوع وجود ندارد.

این نماینده مجلس گفته است فعلا راه کار مناسب و عملیاتی برای شناسایی گروه‌های تروریستی توسط آذربایجان،اعلام این موضوع به طور رسمی توسط وزارت خارجه‌ی این کشور می‌باشد.

البته ایشان اشاره نکرده‌اند که تا زمانی که قانون مناسبی برای برخورد با گروه‌های تروریستی وجود ندارد،اعلام رسمی قبول یک کشور برای تروریستی دانستن یک گروه،خروجی مشخصی نخواهد داشت.

گولن به دلیل تمکن مالی شخصی اقدام به راه‌اندازی  یک سری مجموعه‌های آموزشی کرد و هدف آن را هم خدمت عمومی و آموزشی به همه مردم اعلام کرد و از دهه ۷۰ میلادی کار خود را شروع کرد. افراد بسیاری برای خدمت در این سرویس به تدریج جذب شده‌اند و در طی سال‌ها با کمک مالی و پشتیبانی خود بنیادی عظیم برای این تشکل فراهم نمودند. امروزه این مجموعه بسیار بزرگ که به "جنبش گولن" معروف است، با همکاری افراد بسیار زیادی از مسلمانان دنیا - عمدتاً ترکیه‌ای- اداره می‌شود.

برخی از منابع دولتی ترکیه به نقل از رجب طیب اردوغان اعلام کرده‌اند که کودتای جولای ۲۰۱۶ در ترکیه توسط نیروهای طرفدار فتح‌الله گولن انجام گرفته‌است.شخص گولن به داشتن افکار شدید ضد ایرانی مشهور است.

 

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار