مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 17. بهمن 1397 - 22:13   |   کد مطلب: 23762
مدیرکل استاندارد استان همدان با بیان اینکه دغدغه ما این است که استاندارد و استانداردسازی به مطالبه ملی تبدیل شود، خاطرنشان کرد: به کالاهایی باید توجه کنیم که با کیفیت باشند، از بین ۳۲ هزار تولید ملی در کشور، خیلی از این تولیدات به استاندارد ملی نرسیده‌اند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو،محمد مددی عصر امروز در نشست خبری با خبرنگاران با بیان اینکه بیش از ۹ دهه از عمر نهاد استاندارد می‌گذرد، اظهار کرد: سازمان استاندارد در پوشش حوزه‌های مختلف در کشور فعالیت دارد، استاندارد و استانداردسازی در جامعه بین المللی و در جامعه امروز که خود را نشان می‌دهد به نوعی مولود انقلاب اسلامی است.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های استاندارد در دهه ۶۰ در استان شکل گرفته، افزود: اداره استاندارد در اوایل دهه ۸۰ با ایجاد زیرساخت‌هایی برای استقرار و احداث آزمایشگاه‌هایی مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

مدیر کل استاندارد استان همدان با اشاره به اینکه در استان همدان ۲۵ آزمایشگاه در حوزه‌های فلزی و غیرفلزی در حال استانداردسازی و خدمات آزمایشگاهی هستند، بیان کرد: هشت شرکت با امکانات نرم‌افزاری، سخت‌افزاری، دامنه کاری ملی و هفت شرکت به عنوان شرکت‌های ملی در مجموعه استان سرمایه‌گذاری کردند و خدمات می‌دهند.

وی افزود: پنج مرکز آموزشی در بحث توانمندسازی مدیران و کنترل کیفی و آزمایش در حوزه استانداردسازی داریم که در همدان و غرب کشور در حال فعالیت هستند.

استاندارد کالا بعد از 5 سال باید به روز شود

مددی با بیان اینکه اولین سند استاندارد ملی در سال ۱۳۸۱ در همدان انجام شده و امروز به ۴۲۰ سند استاندارد رسیده است، عنوان کرد:  هر کالایی که دارای استاندارد است به معنی این نیست که تا آخر استاندارد باشد، باید در چارچوب‌های استاندارد قرار بگیرد و  بعد از پنج سال باید به روز شود.

وی اضافه کرد: ۴۰۰ مدیر کنترل کیفیت در واحدهای تولیدی و خدماتی استان به کار گرفته شده‌اند.

 گفت: قانون برنامه ششم توسعه (در ماده ۶ ) یک الزام قدرتمندی تحت عنوان طرح نظام استانداردسازی برای سازمان استاندارد تنظیم کرده که تا پایان برنامه ششم باید اجرا شود.

وی یادآور شد: سه بند از سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی مستقیماً به پوشش استاندارد برای کلیه تولیدات داخلی و ترویج آن اشاره دارد که برای سازمان یک مسئولیت و  فصل‌الخطاب است.

مددی در ادامه نشست خبری خود با رسانه‌ها با بیان اینکه رتبه کشورمان در بین ۱۶۳ کشور عضو سازمان بین‌المللی استاندارد (ایزو) از ۲۹ به ۲۱ ارتقا یافته است بیان کرد: مشکلاتی در  این حوزه وجود دارد و هنوز از نقطه مطلوب فاصله داریم اما روند رو به رشد و مثبت است چرا که داده‌ها نشان می‌دهد کار پیش می‌رود.

وی با بیان اینکه دغدغه ما این است که استاندارد و استانداردسازی به مطالبه ملی تبدیل شود، خاطرنشان کرد: به کالاهایی باید توجه کنیم که با کیفیت باشند. از بین ۳۲ هزار تولید ملی در کشور، خیلی از این تولیدات به استاندارد ملی نرسیده‌اند.

مدیر کل استاندارد استان همدان با بیان اینکه برای اولین بار در کشور  در یکی دو سال اخیر در استان همدان، برای تولید بخاری، شلنگ، شیر و... پنج پروانه کاربرد نشان استاندارد صادر شده است، عنوان کرد: ۳۵ سند استاندارد ملی تدوین شده که به عنوان سند بالادستی بوده و در طول یکسال ۷۸ پروانه نشان استاندارد صادر شده است.

وی ادامه داد:  هزار و 402 فرآورده در استان تولید می‌شود که مشمول استاندارد اجباری هستند و از این تعداد ۹۰۰ کالا و فرآورده دارای پروانه کاربرد نشانه استاندارد بوده و ۶۰۰ فرآورده در پروسه تمدید تعلیق یا متقاضی پروانه هستند.

استقرار دولت الکترونیک را با موفقیت انجام داده‌ایم

مددی با بیان اینکه  سازمان استاندارد جزو دستگاه‌هایی است که استقرار دولت الکترونیک را با موفقیت انجام داده و هشت سامانه تخصصی  دارد، ادامه داد:  سامانه نیما، نظارت، صادرات و واردات و سامانه تایید صلاحیت برخی از سامانه‌های ما است.

این مقام مسئول استان با اشاره به اینکه سازمان استاندارد فقط بر تولید نظارت ندارد، عنوان کرد: 9 هزارو ۲۵۴ فقره بازرسی از شبکه توزیع استان انجام شده که ۳۴۰ نمونه مشکل کم کیفیتی داشتند و غیر از تولیدات استان همدان سایر تولیدات استان‌های کشور هم در را اختیار داریم و آنها را در شبکه توزیع استان رصد می‌کنیم.

وی با اشاره به مأموریت و برنامه استاندارد، گفت: از صنایع انرژی‌بر، ۲۶ مورد بازرسی فنی انجام شده و بر ۲۰ واحد مشمول در صنایع انرژی‌بر، باید نظارت داشته باشیم تا به پروانه معیار مصرف انرژی برسند.

مددی ادامه داد: ۳۸ سند استاندارد ملی در کشور تدوین شده که ۳۱ سند در حال اجرا است.

وی با بیان اینکه ۲۰ واحد تولیدی استان باید به پروانه استاندارد برسند اظهار داشت: از هزار و 561  مورد از  واحدهای استان نمونه‌برداری داشتیم و 2 هزار و 181 مورد جایگاه نازل‌های عرضه سوخت مورد بازرسی قرار گرفتند.

مدیر کل استاندارد افزود: هر ترازویی که در واحدهای صنفی فاقد صحت برچسب عملکرد باشد غیر استاندارد و فاقد صلاحیت است.

وی با بیان اینکه در حوزه شاخص اختصاصی دستگاه اول و در حوزه عمومی دستگاه دوم استان شناخته شدیم، یادآور شد: در جشنواره خوارزمی دستگاه اول شناخته شدیم و جز سه دستگاه برتر در حوزه اقتصاد مقاومتی بودیم.

۴۰ آسانسور از دستگاه‌های دولتی را بسته‌ایم

مددی با اشاره به تاییدیه‌های آسانسور عنوان کرد: از اول سال تا پایان آذرماه، ۴۹۰ تاییدیه آسانسور صادر کردیم  و ۴۰ آسانسور از دستگاه‌های دولتی را بسته‌ایم که در حال توقف و اصلاح هستند و در حوزه بخش خصوصی مسئولیت خاصی نداریم.

وی با اشاره به تجهیزات شهربازی و مسئله استاندارد این تجهیزات خاطر نشان کرد: از ۴۷۰ مورد از تجهیزات شهربازی‌ها بازرسی انجام شده است.

مددی افزود: ۷۰۰ زمین بازی در همدان داریم که در این حوزه برای برخی از آنها  که مشکلاتی داشتند اقدامات قضایی انجام دادیم.

وی بیان کرد: شهرداری همه شهرها در حال اقدامات اصلاحی هستند و برخی از تجهیزات باید جمع‌آوری شوند.

مدیر کل استاندارد گفت: ۲۹۲ مورد تجهیز بازی در سامانه شهربازی سازمان ثبت شده و ۲۴۱ تجهیز دارای تاییدیه استاندارد هستند و ۵۱ تجهیز پلمپ و در حال فک پلمپ برای اقدام اصلاحی هستند. در این حوزه از متوسط کشوری ۱۸ درصد بالاتر هستیم.

کارگاه‌های ساخت طلا که باید کد استانداردسازی بگیرند 

وی اضافه کرد: در حوزه طلا ما دو مأموریت داریم ، کارگاه‌های ساخت طلا که باید کد استانداردسازی بگیرند  و در شبکه توزیع، ۶۰ مورد را بازرسی کردیم که دو مورد عدم انطباق بحرانی داشتیم و اعمال قانون کردیم.

مددی خاطرنشان کرد: در طول یک سال ۶۹ پرونده ابطال داشتیم که ۱۰ مورد مربوط به پرونده‌هایی بود که استاندارد تشویقی داشتند و بیشترین ابطال پروانه در حوزه صنایع غذایی بود.
انتهای پیام/

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار