به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو،پس از تلاطم قیمت دلار بود که مشکلات اقتصادی در بازارهای مختلف مانند سونامی بروز کرد. دلار به طور سرسام آور گران شد و آنچنان سر به فلک کشید که تا مرز 19 هزار تومان رسید. بعد از مدتی قیمتها فروکش کرد و امروز در کانال 11 هزار تومان به طور خفیفی دلار در نوسان است. اما صنایع و بازارهای دیگر بعد از این ماجرا هنوز با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می کند. از گرانی گوشت قرمز و مرغ که این روزها به شدت مردم را برای بازار شب عید نگران کرده است بگذریم به بازار خودرو می رسیم.
قیمت خودرو تا جایی تلاطم و نوسان داشته که هر روز یک مطلب درباره گرانی و عدم توانایی خودروسازان برای برآورده ساختن تقاضای مردم در این حوزه شنیده می شود.
خودرو تا حدی گران شد که حالا پراید قیمت 45 میلیون تومان را به راحتی رد کرده است. در حالی که از صبح روز شنبه قیمت خودرو روندی افزایشی را تجربه کرد اما در میانه روز برخی خودروها افزایش قیمتی برابر با ۳ تا ۱۰ میلیون تومان را شاهد بودند. همین امر سبب شد بازار خودرو به دلیل تغییرات شدید قیمتی با توقف معاملات روبرو شود.
افزایش قیمت خودرو در بازار در حالی رخ داد که پیش بینی خودروسازان، کاهش قیمت یا به عبارت دیگر تعدیل قیمتها در بازار با اجرای مصوبه عرضه خودرو به قیمت ۵ درصد کمتر از حاشیه بازار بود.
پراید۱۱۱ نیز با رسیدن به قیمت 45 میلیون و 500 هزار تومان، رکوردی تازه را به جا گذاشت.
ماجرای برکناری مدیرعامل سابق سایپا
در یک روز تعطیل بود که به یکباره خبر گرانی محصولات شرکت خودروسازی سایپا به در رسانهها منتشر شد. برخی از محصولات مانند خودروهای پر فروش و نسبت به بقیه محصولات ارزانتر سایپا گرانتر شد و موجی از انتقادات را در میان خریداران این خودروها بوجود آورد. از سوی دیگر نگرانی برای کسانی که محصولات سایپا را پیش خرید کرده بودند، بوجود آمد.
پس از این موضوع بود که وزیر صنعت معدن تجارت با مدیران خودروسازیها جلسهای برگزار و نسبت به تعدیل قیمتها به خودروسازان توصیه کرد.
اما پس از مدتی با تصمیم اعضای هیئت مدیره گروه خودروسازی سایپا، محمدرضا سروش از مدیر عاملی این شرکت برکنار شد و سید جواد سلیمانی مدیرعامل شرکت سایپا و جانشین سروش شد.
سروش هم پس از این برکناری توضیحانی درباره افزایش قیمت خودرو و تصمیم وزارت صنعت در این باره داد و ادعا کرد که وزیر صنعت طرفدار افزایش قیمت خودروهای داخلی است.
هیچ خودروسازی حق ندارد، خودروهای خود را در انبارها دپو کند
«فرشاد مقیمی» معاون وزیر صمت در راستای عرضه خودرو به بازار برای تعدیل قیمت گفت: خودروسازان باید تولیدات خود را به نحوی مدیریت کنند که در اسرع وقت خودروهای ثبت نام شده از سوی مشتریان در اختیارشان قرار گیرد. تولیدات خودرو باید به صورت روزانه ، مستمر و همزمان با تولید در اختیار مشتریان قرار گیرد و هیچ خودرویی نباید در پارکینگ خودروسازها و نمایندگی ها دپو شود.
وی افزود: خودروسازان مکلف هستند در وهله اول نسبت به تامین قطعات ، تولید و تحویل خودروهای ثبت نام شده به مشتریان اقدام کنند، اما درصورت عدم امکان اجرای این موضوع ، ارایه سبدی از کلیه محصولات تولیدی در قالب طرح جایگزین به متقاضیان از سوی خودروسازان الزامی است.
چند مشکل اساسی در صنعت خودروسازی کشور
چندمشکل اساسی در صنعت خودروسازی کشور به وضوح به چشم می خورد. اول اینکه خودروسازان مشتری مداران خوبی نیستند. در این عرصه نه در کیفیت آنچنان که باید خودروها را ارتقا می دهند و نه در تحویل و خدمات پس از فروش به مشتریان خود ارج می نهند. بسیاری از شکایات مردمی نسبت به برخورد بد مراکز فروش خودروسازیهای سایپا و ایران خودرو خبر دادهاند.
بر همین اساس نزدیک بازار عید که بازار خودرو نیز داغ تر می شود شاهد یک جهش قیمت قابل تامل در بازار هستیم. البته بالارفتن قیمت در این زمان تا حدودی عادی است اما اینکه قیمت یک خودرو تا حدود چندین میلیون تومان افزایش یابد دیگر نه عادی است و نه با افزایش قمیتی که پیشتر صورت گرفته قابل تحمل است.
درواقع بازار خودرو نیز مانند دیگر بازارها نیازمند ساماندهی است. البته بازار خودرو فقط به کلیت خودرو باز نمی گردد و قطعه سازان و فروش قطعات خودرو نیز در این چند وقته با گرانی ارز و دلار به طور چشمگیری افزایش یافته که تعمیر و نگهداری خودرو را نیز با افزایش قیمت خاصی روبرو کرده است.
آنچه از ماجرای وضعیت بازار خودرو دریافت می شود یک نوع نابه سامانی مانند برخی دیگر از بازارهای دیگر است که قطعا عدم تنظیم و مدیریت صحیح دولتی در بروز این مشکلات تاثیرگذار بوده است.
انتهای پیام
دیدگاه شما