مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 7. خرداد 1398 - 14:27   |   کد مطلب: 23835
اتفاقاتی که درباره تهدید نظامی ایران با شایعه سازی ماموریت ناو آبراهام لینکلن رخ داد به وضوح نشان داد که دولت آمریکا وحدت تصمیم گیری ندارد و یک دولت بهم ریخته و ناهماهنگ است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو،اخبار ضدونقیض از تهدید نظامی آمریکا زمانی از سوی مشاور امنیت ملی کاخ سفید و برخی از رسانه‌های غربی از جمله بی بی سی فارسی منتشر شد که هیچ کدام از کارشناسان نظامی جهان حتی ذره ای هم امکان نمی دادند که چالشی در این حوزه شکل بگیرد. 
اما پس از انتشار چنین اخباری بلافاصله شاهد عقب نشینی مقامات بلندپایه این کشور از این تهدیدات بودیم. پیشتر کارشناسان آمریکایی مطرح می کردند که اصلا چنین اراده‌ای در آمریکا وجود ندارد و اگر ناو آبراهام لینکلن به سمت خلیج فارس در حرکت است، برنامه ای از قبل طرح ریزی شده و اصلا موضوع تهدید مستقیم نظامی مطرح نیست.
 
پس از این موضوع بود که یک به یک مقامات بلندپایه آمریکایی از ترامپ تا وزیر خارجه آمریکا به صف شدند که اقدام نظامی علیه کشورمان وجود ندارد. 
 
تلاش بی وقفه آمریکایی‌ها برای تکذیب مواضع بولتون
 
سه مقام نظامی آمریکا که از اعضای فعال پنتاگون در برنامه‌ریزی و نظارت بر نیروهای آمریکایی در منطقه هستند به تایم گفته‌اند هیچ طرح واقعی و قابل اجرا یا چیزی مشابه آن برای اعزام گسترده نیرو به منطقه خلیج فارس وجود ندارد.
 
«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا نیز با عنوان این مساله که «جنجال‌ها درباره تنش‌ها با ایران اخبار جعلی است»، گفت: رسانه‌های اخبار جعلی با پوشش بسیار نادرست و متقبلانه خود درباره ایران، دارند به کشورمان آسیب می‌زنند. چنین پوششی، فریبکارانه، عمدتا بدون منبع (با منابع ساختگی) و خطرناک است. لااقل ایران نمی‌داند که به چه چیزی فکر بکند و این شاید یک موضوع خیلی خوبی باشد.
 
دولت بهم ریخته آمریکا 
 
اخیرا «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه کشورمان از این نوع سیاست دوپهلو به عنوان یک ناهماهنگی و بهم ریختگی در کاخ سفید صحبت کرده است. ظریف همواره در این چالش سیاسی دیپلماتیک بیان می کرد که تیم «ب» متشکل از بولتون، بنیامین نتانیاهو و ... برای رویارویی نظامی آمریکا علیه ایران دسیسه چینی می کنند اما کم کم مشخص شد که دودستگی و ناهماهنگی خاصی در کاخ سفید وجود دارد که از آن سیاست بهم ریخته و متناقضی بیرون آمده است. 
 
وزیر امور خارجه کشورمان در این خصوص مطرح کرد: «وقتی تیم بی یک حرف می‌زند و دونالد ترامپ حرف دیگری، کاملاً مشخص است که چه کسی نمی‌داند چه فکری باید بکند. ما در ایران چندین هزار سال است که می‌دانیم چه فکری باید بکنیم و در مورد آمریکا نیز از سال 1953 این را می‌دانیم. در برهه کنونی این حتماً اتفاق خوبی است.»
 
پیشتر مقام معظم رهبری درباره بهم ریختگی دولت آمریکا سخن گفتند و درباره وضعیت دولت ترامپ فرمودند: «آمریکا در درون، مشکلات اجتماعی و اقتصادی زیادی دارد، وضع دولتشان منسجم نیست؛ یک نفر یک حرفی می‌زند، فردایش یک نفر ضدّ آن را می‌گوید. این نشانه آشفتگی است، برخی دشمن را خیلی بزرگ نکنند... سیاست‌های اینها عموماً از لحاظ سیاسی و امنیتی به ضررشان تمام شده است... در سیاست مقابله با جمهوری اسلامی هم قطعاً آمریکا شکست خواهد خورد».
 
رسوایی بولتون دامن ترامپ را گرفت 
 
اما در خصوص ایران به نوعی دولت آمریکا شاهد یک رسوایی شده است. از این رو ترامپ سعی دارد این رسوایی را از دامن خود پاک کند. هر چند در این خصوص اقدامات ظریف در برجسته کردند جنگ طلبان آمریکایی با نامگذاری «گروه ب» خالی از تاثیرگذاری نبود اما اینکه بولتون سعی کرد که آمریکا را وارد یک جنگ کند که جز تخریب خاورمیانه و کشته شدن شمار زیادی از نیروهای این کشور چیزی عاید کسی نمی کرد، خود محل اتهام وی در آمریکا محسوب می شود. از سوی دیگر باید گفت که کشورهای عربی منطقه که خواهان جنگ آمریکا علیه ایران بودند نیز با موضوع امنیت در خاورمیانه یک قمار بزرگ را شروع کرده بودند که بسیاری از کارشناسان این حوزه این هشدار جدی را به آنها دادند و حوادث اخیر نشان داد که امنیت را نمی توان فدای قدرت کرد. 
 
نشریه نشنال‌اینترست به نقل از یک مقام ارشد سابق دولت آمریکا نوشته است که بولتون در تلاش برای تغییر حکومت در ایران، ونزوئلا و کره شمالی زیاده‌روی کرده و به همین دلیل ترامپ می‌خواهد او برود. هر چند که ترامپ این موضوع را کتمان کرده است و بیان کرده که کار او و بولتون و پمپئو عالی است. اما تکذیب سخنان بولتون توسط ترامپ خودن نشان دهنده این دودستگی است.
 
در همین رابطه، سناتور رند پال ضمن انتقاد از مواضع جنگ‌طلبانه مشاور امنیت ملی آمریکا، او را فردی دارای نفوذ مخرب در کاخ سفید دانست. دستکم اگر ترامپ هم این موضوع را کتمان کند نگرانی فزاینده از اقدامات و تفکرات وی در میان آمریکایی ها موضوع پنهان شدنی نیست. این موضوع بیش از پش جایگاه بولتون را در کاخ سفید متزلزل کرد. بر همین اساس نشریه انگلیسی گاردین، در توصیف جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا گفت که وی خطرناک‌ترین فرد در جهان است.
 
اینکه آمریکایی ها سعی کردند بی وقفه ادعای بولتون را تکذیب کنند هر چند که ترامپ به زبان بیاورد که کار بولتون برای وی ارزشمند است اما به وضوح نشان می دهد که مشاور جنگ طلب وی هرج و مرجی را بوجود آورد که در این حیطه تنها آمریکا رسوا و وجهه ترامپ پیش از پیش خدشه دار شد. 
 
انتهای پیام/

 

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار