مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 7. مرداد 1398 - 8:16   |   کد مطلب: 23902
فرمانده مرزبانی ناجا، با تاکید بر اینکه مفهوم کولبر باید برای مردم تبیین شود، گفت: متاسفانه شاهد بی‌مهری برخی مسئولان و افراد خاص نسبت به مرزبانی هستیم که سکوت دستگاه‌های نظارتی در قبال این موضوع جای سوال دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو،به نقل از اروم‌نیوز، سردار قاسم رضایی عصر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که پس از انجام بازدیدهای میدانی از پاسگاه‌های صفر مرزی در محل فرماندهی مرزبانی آذربایجان‌غربی برگزار شد، با اشاره به جایگاه رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی از اقدامات مرزی، اظهار داشت: رسانه ها رابطین مطئن میان مردم و مسئولان هستند. مرز هم موضوعی ملی است و تمام مردم در قبال این مساله مهم هم حق دارند و هم وظیفه، به تعبیر بهتر حق مردم را می‌توان اطلاع از آنچه در مرزها می‌گذرد و وظیفه عموم نیز پرداختن به آنچه باید در این حوزه رعایت شود، دانست.

وی، افزود: خوشبختانه باید این‌گونه گفته شود که ایران اسلامی امروز بیش از ۸۰ میلیون مرزبان دارد چراکه هم ایرانیان داخل و هم هموطنان خارج از مرز به عنوان مرزنشین هستند. البته در این میان استان‌های مرزی نقش بسزایی دارند و هموطنان در این استان‌ها بدون توجه به قومیت، دین و نژاد و جنسیت به خاطر عرق ملی در حال مرزبانی از کیان کشور هستند.

فرمانده مرزبانی ناجا، عنوان کرد: مرزبانی مفهوم مقدسی است آن‌هم نه صرفا در گفتمان و مباحثه بلکه ذاتی و فطری است که تمام مردم خود را موظف به این امر می‌دانند. وابستگی ذاتی ایرانیان به مرزبانی نماد عینی وحدت ملی است. متاسفانه در گذشته‌های نه چندان دور شاهد بودیم که برخی همسایگان گرفتار فتنه و استکبار شده‌اند که بزودی پشیمان و نادم باز خواهند گشت.

وی، ادامه داد: موضوع تبیین مرز و مرزبانی در برخی محافل از جمله رسانه‌ها مغفول مانده است. باید به این نکته توجه ویژه شود و در رسانه‌های عمومی و نیز در منابر و سخنرانی‌ها به آن پر داخته شود.

سردار رضایی، در تبیین نگاه مرزی جمهوری اسلامی ایران در قبال کشورهای همسایه، بیان داشت: نگاه ما به مرزها نگاهی همراه با مودت است و با کشورهای همسایه نظیر ترکیه، عراق و آذربایجان روابط عمیق داریم. برگزاری مراسم تحویل سال نو در نقطه صفر مرزی و در کنار همسایگان نمادی از وحدت در منطقه است که در مقابله با استکبار و خصم است.

وی، گفت: اشتراکات موجود میان ایران اسلامی با تمام کشورهای همسایه بیانگر اقتدار و عزت در امورات مرزی است. از مهم‌ترین نمودهای این مورد می‌توان به برگزاری ۵ نشست مشترک با ترکیه اشاره کرد که البته این موضوع تنها گوشه‌ای از اقدامات مرزبانی ماست.

فرمانده مرزبانی ناجا، افزود: در برهه‌ای از تاریخ شاهد نفوذ بعث در عراق بوپیم اما امروز شاهد مردمی بودن دولت این کشور و در نتیجه عمیق بودن روابط میان دو کشور هستیم.

وی، تاکید کرد: موضوع پیاده‌روی اربعین را نباید دست کم بگیریم. یکی از بالاترین سطح روابط دیپلماسی را در این حوزه شاهد هستیم که در خصوص امنیت مرزی و تردد طرفین بدون هیچ مشکلی رخ می‌دهد.

سردار رضایی، همچنین در خصوص امنیت مرزی در نقاط مختلف کشور، اظهار داشت: در مرزهای شرقی در ۴ ماه گذشته از ورود بیش از ۳۰ تن مواد مخدر به کشور جلوگیری شده که این امر مهمی در ایجاد امنیت مرزی و نیز جلوگیری از ورود اقلام قاچاق به‌ویژه در حوزه مواد مخدر محسوب می‌شود.

وی، تصریح کرد: برخلاف تمام رخدادهای درون مرزی در کشورهای همسایه و حضور گروهک‌ها یا عوامل موثر قاچاق در این کشورها، شاهد امنیت پایدار مرزی هستیم که در نتیجه تعاملات مرزی ایجاد شده است.

فرمانده مرزبانی ناجا، با اشاره به بیان رهبر انقلاب در خصوص مرزبانان، اذعان داشت: ایشان در فرمایشات خویش فرموده‌اند که رشادت‌های مرزداران را کسی نمی‌داند و مظلومیت شهدای این عزیزان هم بر همین اساس است. این واقعیتی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز به آن تاکید داشته‌اند چراکه باید جایگاه واقعی مرزبانی و مرزبانان برای عموم مردم و توسط رسانه‌ها تبیین و روشن شود.

وی، خدمت در مرزبانی در نقاط مختلف مرزی را بسیار سخت و طاقت‌فرسا نامید و گفت: بخش اعظمی از پاسگاه‌های مرزی ما در همین آذربایجان‌غربی حدود ۸ ماه زیر برف هستند و فرزندان همین سرزمین آماده دفاع از مرزها در این نقاط هستند.

سرد ار رضایی، در خصوص روحیه مرزبانان و آمادگی این نیروها، خاطرنشان کرد: دنیایی از روحیه و عشق به کشور را در مرزها و در میان مرزبانان می‌بینیم که این عشق و ارادت به میهن تنها با دوران دفاع مقدس قابل قیاس است. تنها درخواست مرزداران دعا برای سلامی امام خامنه‌ای و مطالبه آن‌ها هم رساندن سلامشان به رهبری انقلاب است.

وی، اضافه کرد: فرمانده پاسگاه هم امام جماعت است، هم موذن، هم حافظ قرآن و هم راس دفاع از مرز و کیان ایران اسلامی. امروز به همین دلیل امن‌ترین کشور در جهان هستیم. مرزها به عنوان قلب انقلاب اسلامی هستند که برخلاف گذشته که توسط شرق و غرب هدایت می‌شدند، امروز شاهد حضور مقتدرانه نیروهای انقلابی در این مناطق هستیم.

وی، در خصوص اقدامات انجام شده در خصوص استقرار امنیت پایدار مرزی، ابراز داشت: در دهه گذشته توجه نسبی به بحث مرزبانی شده البته همچنان شاهد خلاهایی هستیم. به عنوان مثال طی سال گذشته با همکاری مرکز پژوهش‌های مجلس طرحی آماده شده و در اختیار مراجع مختلف قرار داده‌ایم که یکی از حرکت‌های این طرح ورود رییس جمهور به بحث امنیت مرزی و دستور به وزرا و سازمان برنامه و بودجه برای تقویت مرزبانی است.

فرمانده مرزبانی ناجا، ادامه داد: در این حوزه و پیگیری مطالبات مدنظر مرزبانی، دستور باید به نتیجه برسد و در این خصوص نیازمند ورود جدی رسانه‌ها هستیم.

وی، در زمینه برخی تعابیر به‌کار برده شده مبنی بر کولبر نامیدن قاچاقچیان در نقاط مرزی، عنوان کرد: کسی که نصف شب با اقلام غیرقانونی و ضدفرهنگی تردد دارد کولبر نیست بلکه مخل امنیت و مخل قانون است.

وی، گفت: سوال ما از برخی افراد که در این زمینه ادعای دفاع از کولبران را دارند این است، چرا دستگاه‌های نظارتی در برابر الفاظ نامربوط غیرقانونی برخی افراد نسبت به مرزبانان سکوت کرده‌اند؟ چرا در برابر تیراندازی قاچاقچیان به مرزبانان سکوت می‌کنند اما در صورت مقابله با وارد کنندگان سلاح و اقلام غیرمجاز فرهنگی متهم می‌شویم؟ باید افرادی که چنین نظراتی دارند توضیح دهند و رسانه‌ها باید از آن‌ها توضیح بخواهند.

سردار رضایی، تاکید کرد: برخی با عنوان کولبری در حال خلاف و به تعبیر یاغی و دزد هستند. باید مفهوم کولبر را ترسیم و تبیین کنیم.

وی، با اشاره به اقدامات موثر فرماندهی مرزبانی آذربایجان‌غربی در سال‌جاری، تصریح کرد: خوشبختانه جرایم مرزی در مرزهای استان کاهش بسیار دارند که در این خصوص قدردان مزنشینان و مرزداران استان هستیم. آذربایجان‌غربی از اول انقلاب مقاومت دارد و مدیریت منطقه با خود مردم بود. سنی، شیعه، کرد، ترک و همه مردم در استان پاسداری از امنیت مرزها را وظیفه خود می‌دانند و به همین دلیل امروز شاهد موفقیت  در حوزه‌های مختلف امنیتی و مرزی هستیم.

وی، از قطع کامل ورود اقلام ضدفرهنگی به کشور از مرزهای شمالغرب نیز خبر داد و ابراز داشت: امروز شاهدیم که ورود اقلام ضدفرهنگی از ترکیه به کشور قطع شده و این نقطه عطفی در همکاری مرزی محسوب می‌شود اما متاسفانه در بحث ورود سلاح شکاری مشکل داریم. البته با تلاش مرزبانان در این استان کشفیات گسترده‌ای در این زمینه انجام شده که باید راه‌های مناسبی از سوی طرف مقابل برای جلوگیری از این اقدام انجام شود.

فرمانده مرزبانی ناجا، افزایش ۳ و نیم برابری کشفیات سلاح شکاری را یادآور شد و گفت: در این خصوص  به همتایان ترک خود گوشزد شدیم که باید جلوگیری کنند و وعده‌ای مناسبی نیز داده شده که امیدواریم جامه عمل بپوشانند.

وی، با تاکید دوباره بر لزوم همت مسئولان برای بهبود وضعیت مرزی، خاطرنشان کرد: با کمک دولت در بحث ابنیه‌ها و جاده‌های مرزی می‌توانیم شاهد ارتقای امنیت هم باشیم. استقرار پهپاد در مرزها برای کنترل این مناطق بسیار مهم است که در حال انجام است. همچنین با تجهیز خودرویی توانسته‌ایم استقرار مناسب نیروها در نقاط مختلف مرزی را شاهد باشیم.

سردار رضایی، در خصوص جلوگیری از قاچاق سوخت و احشام در نقاط مختلف مرزی به‌ویژه در آذربایجان‌غربی، گفت: در بحث قاچاق کالاهای مورد نیاز نظیر سوخت و احشام برخورد شدت گرفته، در نتیجه همین برخوردها شاهد بهبود وضعیت از لحاظ قیمت این اقلام در داخل هستیم.

وی، در زمینه وضعیت امنیتی مرزها در سال انتخابات، بیان داشت: دغدغه امنیتی برای دوران انتخابات نداریم. در حوزه مرزی اشرافیت کامل و انسجام کامل میان دستگاه‌های امنیتی و قضایی داریم. البته این با نگاه واحد مدیریت مرزی است.

فرمانده مرزبانی ناجا، همچنین در زمینه دیپلماسی مرزی هم خاطرنشان کرد: انجام دیپلماسی مرزی در دستور کارمان است. روابط دیپلماسی کامل است و وظیفه ذاتی دفاع از حقوق ملت و دولت را داریم.

وی، همچنین در خصوص ایجاد پایانه‌ها و گذرگاه‌های مرزی، گفت: هرگونه ایجاد بازاراچه، دروازه و پایانه در مرز مشترک باید با هماهنگی و توافق طرفین باشد.

سردار رضایی، افزایش حقوق و نیز ارتقای سطح خدمات برای کارکنان و سربازان در نقاط مرزی را یکی از دلایل موفقیت‌های اخیر در این نیرو دانست و تاکید کرد: خوشبختانه در این زمینه‌ها شاهد همکاری مناسبی هستیم و امیدواریم حضور مسئولان برای کمک به مرزبانی در زمینه تجهیزات نیز این‌گونه باشد.

وی، در پایان سخنان خود، با اشاره به اینکه در سال جاری شهید رزمی نداشتیم، بیان داشت: این موضوع در حالی اتفاق افتاده که توفیقات چشمگیری داشته‌ایم. به همین دلیل باید قدردان از خود گذشتگی و رشادت نیروها در کنار حمایت‌های خاص مسئولان باشیم.

انتهای پیام/

 

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار