مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 19. مرداد 1398 - 9:39   |   کد مطلب: 23941
دولت در حالی که ملت هیچ گونه دستاوردی از برجام ندیده است، باز هم با بزرگنمایی از آن حرف می زند، آنان روزی ظریف را امیرکبیر و روزی دیگر مصدق می دانند، اما این روزها این ظریف است که با تکیه بر دیپلماسی خنده خود نیز تحریم شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو،محمدجواد ظریف در مذاکرات هسته ای ایران از زمان مذاکرات با سه کشور اروپایی در تهران و توافق سعدآباد، در زمان ریاست حسن روحانی بر دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی حضور داشت، اما با روی کار آمدن دولت حسن روحانی، وی مسئول تیم مذاکره کننده ایران با کشورهای موسوم به 5+1 شد.

*چگونه ظریف را امیرکبیر و مصدق خواندند!

پس از امضای تفاهم نامه برجام، رسانه های حامی دولت ظریف را امیرکبیر زمان خواندند و برجام را با ملی شدن صنعت نفت و ظریف را با مصدق قیاس کردند؛ ظریف در طی مذاکرات بیش ترین دیدارها و گفت و گوهای دوجانبه را با «جان کری» وزیر خارجه دولت اوباما داشت.

او حتی با اوباما نیز در سازمان ملل دست داد که همراه با مکالمه تلفنی روحانی و اوباما، بازتاب بسیاری در رسانه های داخلی و بین المللی داشت.

اما با روی کار آمدن ترامپ ورق روابط و تعامل ایران و آمریکا و دولت اعتدالی با دموکرات ها برگشت؛ ترامپ برجام را پاره کرد و همه آنچه دولت روحانی در پنج سال بر روی آن سرمایه گذاری کرده بود، بر باد رفت و تمام تحریم های تعلیق شده در چارچوب برجام، بروز رسانی و مجدد اعمال شد.

*گل به خودی ظریف یا همان آب به آسیاب دشمن ریختن

ظریف در مدت زمان تصدی گری وزارتخانه خود اظهارات جنجالی زیادی داشت؛ وی سال گذشته نیز در مصاحبه با خبر آنلاین مدعی شد که "پولشویی یک واقعیت در کشور ماست و خیلی‌ها از پولشویی منفعت می‌برند".

وزارت امور خارجه کشورمان در رابطه با اخراج دیپلمات های جمهوری اسلامی ایران از برخی از کشورهای اروپایی نیز واکنش قابل توجهی نداشت و به نوعی منفعل عمل کرد؛ متاسفانه دستگاه دیپلماسی کشور همه هم و غم خود را روی مسئله برجام و مذاکره با اروپا متمرکز کرده است.

نکته تأسف بار دیگر آنکه دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران به این گونه مسائل که عزت ملی ما در آن است و نشان دهنده اقتدار ملت ماست، هیچ توجهی ندارد و این عدم توجه موجب شده تا کشورهای خارجی به راحتی بتوانند عزت ملت ما را خدشه دار کنند و آسیب بزنند و برخوردهای تحقیر آمیزی با دیپلمات های ما داشته باشند.

*وزارت امور خارجه فاجعه منا را ندید!

 در خصوص فاجعه منا که می توانست یک چالش بین المللی برای محکومیت رژیم سعودی در جهان باشد با عدم پیگیری وزارت امور خارجه ایران و شخص وزیر امور خارجه به دست فراموشی سپرده شد.

*وقتی که قهرمان دپیلماسی هم تحریم می شود

در هفته اخیر نیز خبر تحریم ظریف نقل محافل رسانه های داخلی و خارجی شده است؛ خزانه‌داری آمریکا بامداد پنج‌شنبه دهم مرداد ماه نام ظریف را در فهرست افراد تحریم ‌شده قرار داد.

این در حالی است که دولت و وزارت خارجه تمام توان خود را برای معرفی ظریف به عنوان یک قهرمان در عرصه دیپلماسی به خط کرده است.

*تحریم ظریف منطبق با هیچ کدام از پروتکل ها و قوانین بین المللی نیست

«حجت الاسلام سیدناصر موسوی لارگانی» عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در همین رابطه به خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا گفت: حرکت آمریکا در تحریم ظریف محکوم است و این حرکت با هیچ کدام از پروتکل ها و قوانین بین المللی مطابقت ندارد.

وی اظهار کرد: از سوی دیگر پرداختن بیش از حد به مسئله تحریم ظریف، این زمینه را فراهم می سازد تا آمریکا تصویر کند که اقدام بزرگ و شاقی انجام داده است.

*مردم نتیجه برجام را ندیدند؛ دولت بزرگنمایی می کند

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به صحبت های حسن روحانی در نشست با مسئولان وزارت خارجه کشور هم اشاره کرد و افزود: متاسفانه بزرگنمایی هایی که روحانی در ارتباط با برجام داشت به هیچ عنوان قابل قبول نیست آن هم در حالی که که مردم نتایج برجام را مشاهده کردند. 

*رفتارمنفعلانه دولت درباره برجام

حجت الاسلام موسوی لارگانی تصریح کرد: نکته دیگر آن است، هر جا برجام با مشکل روبرو می شود-همچون خروج آمریکا از برجام- دولت خودش را از برجام مبرا می داند و می گوید اصلا ما کاره ای نبودیم و تصمیم نظام بود و ما تنها اجرا کننده بودیم.

وی ادامه داد: گاهی می گویند نشست های برجام هشت سال قبل از دولت ما انجام شده و ما خیلی در آن دخیل نبودیم و گاهی دیگر عنوان می کنند که ما بودیم که توانستیم کوه ابو اویس را فتح کنیم و توانستیم سایه جنگ را از کشور دور کنیم.

*تحریم ظریف؛ یکی از دستاوردهای برجام بود

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه دولت یک روز هم مطرح می کند که برجام برای ما دستاوردهایی داشته که به هیچ عنوان انکار ناپذیر است، اظهار کرد: ما در حقیقت نمی دانیم این دستاوردها چیست؟! تحریم ها نه تنها همچنان ادامه دارد، بلکه شدت هم پیدا کرده است و هر روز هم اشخاص حقیقی و هم اشخاص حقوقی کشورمان را تحریم می کنند.

حجت الاسلام موسوی لارگانی به اهانت های آمریکا به ملت ایرن هم پرداخت و عنوان کرد: ممنوعیت ورود ایرانیان به آمریکا یکی از اقدامات ترامپ در نخستین روزهایی بود که بر سر کار آمد، او ملت شریف ما را ترویست خواند و امروز پرداختن به مسئله تحریم ظریف نشان می دهد که دشمن گستاخ تر شده است.

*منطق مقاومت؛ پهباد امریکایی را ساقط کرد نه مذاکره

وی همچنین گفت: یک دانش آموز دبستانی هم می داند که اگر آمریکایی ها هرجا از زیاده خواهی های خودشان عقب نیشینی کردند و کوتاه آمدند پای مقاومت ملت ایران در میان بوده است و آن رفتارهای بازدارنده همچون موشک های میانبردی که مقر فرماندهان داعش را مورد هدف قرار داد و پهپاد پیشرفته آمریکایی که توسط سپاه ساقط شد، همگی از منطق مقاومت برخاسته است.

حجت الاسلام موسوی لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: در مقابل مشاهده کردیم این جمهوری اسلامی بود که به تعهدات خود عمل کرد، طرف مقابل ناقض تعهدات خود شد، این بدان معنا است مذاکره نتیجه ای نداشت.

وی افزود: دشمن اگر امروز از زیاده خواهی های خود عقب نشینی کرده، به دلیل آن است که ما تصمیم داریم غنی سازی خود را به جایگاه قبل از برجام بازگردانیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تأکید بر اینکه ما هزینه سنگینی را در رابطه با برجام دادیم، اظهار کرد: رهبر انقلاب هم هشدار داده بود که اگر یک قدم به عقب برویم آن ها صد قدم به جلو می آیند.

*دیپلماسی خنده چه منفعتی برای ملت داشت؟

در اینجا چند سوال مطرح می شود که آیا دستگاه دیپلماسی نقشی در کوتاه آمدن آمریکا از سیاست های جنگ طلبانه داشته است؟ آیا دیپلماسی لبخند توانسته است منافع برجامی ایران را تامین کند؟ آیا وزارت خارجه توانسته است عزت ملی را حفظ کند؟ آیا دولت می تواند هم دم از سازش و مذاکره بزند هم نوای مقاومت سر دهد؟ و این که آقای روحانی با چه دلیل و منطقی از آقای ظریف به عنوان مجتهد سیاسی یاد می کند؟

با این وجود انتظار می رود دستگاه دیپلماسی و در راس آن دولت با تغییر خط فکری و مشی سیاسی خود در راستای حفظ منافع جمهوری اسلامی ایران و همچنین عزت ملی تلاش کند و با پرهیز از گره زدن حل مشکلات داخل به مذاکره، دچار خطای محاسباتی نشود. 

انتهای پیام/

 

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار