مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 28. تير 1399 - 13:49   |   کد مطلب: 24077
یک کارشناس انرژی گفت: جذابیت طرح های پتروپالایشگاهی از دو منظر بالا است که یکی صادرات محور بودن این طرح ها و دیگری تنفس یک ساله برای قیمت خوراک به همین دلیل به نظر می رسد از این طرح ها در بازار سرمایه استقبال خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو،شیوع کرونا و همچنین تحریم های ظالمانه علیه ایران در ماه های گذشته اقتصاد وابسته به نفت ایران را دچار مشکل کرده است؛ سال‌هاست که شعار اصلاح ساختار بودجه ورد مجالس و دولت ها در کشور شده اما این امر تا کنون اجرایی نشده و امروز شاهد هستیم کوچکترین نوسان در قیمت نفت کشور را با چالش های بودجه ای مواجه کرده است.

از سال های گذشته احداث پتروپالایشگاه ها یکی از راه های موثر برای مقابله با خام فروشی و بی اثر کردن تحریم ها به شما می رفت؛ تا جایی که مجلس شورای اسلامی این طرح را به تصویب رساند و در نهایت توضیح و تشریح روند حضور برای سرمایه گذاری، تأمین و تجهیز این طرح روزهای پایانی سال ٩٨ از سوی وزارت نفت انجام شد.

یکی از ایراداتی که به این طرح گرفته می شد، تأمین سرمایه اولیه برای ساخت پتروپالایشگاه هاست؛ به گفته کارشناسان برای احداث پترو پالایشگاه‌ها حدود ۳۰۰ تا۵۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه لازم است. از طرف دیگر حاشیه سود یک مجتمع پالایشگاهی ۷ درصد، مجتمع پتروشیمی۸۷ درصد و یک پتروپالایشگاه ۱۸۷ درصد است یعنی سود واقعی ان بیشتر از بسیاری ازسهم‌های موجود در بورس است.

طبیعی است که در این روزها که استقبال مردم از بازار سرمایه رشد چشمگیری پیدا کرده، عرضه سهام این پتروپالایشگاه ها با اقبال زیادی روبرو خواهد شد. برای احداث طرح‌های پتروپالایشگاهی هم می‌توان از طریق بورس تامین مالی کرد و هم اینکه ارز اوری زیادی در شرایط فعلی داشت.

در همین راستا ابراهیم مالکی، کارشناس حوزه انرژی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با اشاره به طرح احداث پتروپالایشگاه‌ها که هم اکنون در دست دولت است و به زودی اجرایی خواهد شد گفت: یکی از طرح هایی که در چند سال اخیر مطرح شده که می تواند نقدینگی را به جای انکه به سمت سفته بازی و بازارهای اربعه هدایت کند به سمت تولید جهت می دهد همین طرح است که به نظر می رسد با توجه به شرایط امروز بورس می‌توان امیدوار بود که استقبال خوبی از این طرح ها در بازار سرمایه صورت گیرد.

وی ادامه داد: امروز کشور در تولید بنزین و گازوئیل و دیگر فراورده های نفتی به خودکفایی رسیده است به همین دلیل به نظر می رسد با احداث این واحدها دیگر نیازی نباشد که فراورده های تولیدی با قیمت تکلیفی در بازار داخل عرضه شود بلکه می‌توان از این فرصت پیش امده برای صادرات فراورده های نفتی قدم برداشت و حجم صادرات را بالا برد.

 این کارشناس انرژی گفت: در حال حاضر نیز مجلس با اجرای این طرح موافق است بنابراین می توان ابراز امیدواری کرد که این طرح همین امسال اجرایی شود و نهایتا در دولت سیزدهم شاهد جلوگیری از خام فروشی نفت باشیم و ایران دیگر به عنوان یک کشور صادر کننده نفت خام شناخته نشود.

مالکی ادامه داد: مقام معظم رهبری بارها از جلوگیری از خام فروشی نفت تاکید کرده اند اما متاسفانه در طول سال‌های گذشته کمترین اقدامی در این باره انجام شده است بنابراین بهتر است از فرصتی که تحریم نفت خام در اختیار مان گذاشته استفاده کنیم تا دیگر مجبور نباشیم به دنبال مشتری برای نفت خام خود در شرایط تحریم بگردیم.

وی ادامه داد: اگر در سال های گذشته مسئولان امر به دنبال رهایی از خام فروشی بودند و نهضت پالایشگاه سازی را راه می انداختند امروز نیازمند این نبودیم که به دنبال راه کار برای دریافت پول های بلوکه شده خود باشیم زیرا می توانستیم پول فراورده های صادراتی را به راحتی در یافت کنیم.

این کارشناس انرژی خاطرنشان کرد: یکی از نکات مثبت این طرح امکان دادن تنفس یک ساله برای قیمت خوراک است که جذابیت این طرح‌های پترو پالایشگاهی را بالا می برد بر این اساس به نظر می رسد سرمایه گذاران از این طرح استقبال خواهند کرد.

انتهای پیام

دیدگاه شما

آخرین اخبار