مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 2. مرداد 1399 - 11:04   |   کد مطلب: 24084
نتیجه در پیش گرفتن سیاست های نادرست جمعیتی توسط دولتمردان طی سال‌های گذشته، به خصوص اجرای سیاست کنترل و تنظیم خانواده از سال ۶۷ به بعد دستاوردش چیزی جز کاهش محسوس نرخ رشد جمعیت کشور در سال‌های اخیر و رسیدن آن به نرخ ۱/۷ درصد نیست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو،به نقل از راه آرمان، کمی به عقب برگردیم، تقریبا دهه ۶۰، زمانی که در هر خانه ایرانی حداقل ۵ یا ۶ فرزند وجود داشت و گرمای خانه از وجود هر یک از اعضای خانواده دو چندان می شد.
اما در دهه هفتاد افکار و ذهن ها کم کم به سمت کنترل جمعیت سوق داده شد از این رو شعار “فرزند کمتر، زندگی بهتر” ضربی شد تا بر طبل کنترل جمعیت جامعه ایرانی بکوبد.

به واقع جمعیت ایرانی در طول سال ها سیاست های متعددی را تجربه کرده است از تشویق به فرزندآوری در دهه شصت و بعد از جنگ تحمیلی تا سیاست های کاهش جمعیتی در دهه هفتاد.

شیب تند جمعیت جامعه ایرانی به سوی پیری
به گفته کارشناسان نرخ باروری در سال ۱۳۶۵ حدود ۶٫۱ بود و این مسئله دلیلی شد تا دولت ها برای رساندن نرخ باروری به عدد ۴ بکوشند اما سرعت کاهش و شیب آن آنقدر زیاد بود که نرخ باروری تنها با گذشت ۱۰ سال و در سال ۱۳۷۵ چیزی حدود ۳٫۸ شد.
می دانیم که نیروی انسانی مهم‌ترین موتور محرکه رشد و تولید یک جامعه است و با پیر شدن جامعه این امتیاز از دست می رود اما آمارها حاکی از این است که جامعه ایرانی به سمت پیر شدن می رود و از طرفی با کاهش جمعیت چشمگیری روبرو است چرا که نرخ باروری در ایران اکنون به عدد یک نزدیک شده است، طبق آخرین آمار، نرخ باروری در ایران در سال‌های ١٣٩۶، ١٣٩٧ و ١٣٩٨ به ترتیب برابر۱/۲، ۰/۲ و ۱/۷است.

بی توجهی مسئولان کشوری به مسئله فرزند آوری
مینو اصلانی مسئول امور زنان و خانواده مرکز مطالعاتی و راهبردی ستاد کل نیروهای مسلح در گفتگو با خبرنگار ما در این رابطه گفت: یکی از بالندگی های کشورمان داشتن نیروهای جوان، خلاق، توانمند و با پشتکار است.
او ادامه داد: در طول ۴ دهه گذشته این جوانان ما بوده اند که باعث پیشرفت کشور در مهندسی صنایع، تکنولوژی نانو، پزشکی، موشکی و دفاعی شده اند و این میزان از رشد در مدت کوتاه با وجود جنگ تحمیلی و تحریم ها حیرت آور است.
اصلانی گفت: در حال حاضر موضوع جمعیت در کشور ما به بحران تبدیل شده است و آن گونه که باید مسئولان به آن توجه ندارند و علی رغم ابلاغ سیاست های جمعیتی اما راهبرد اساسی وجود ندارد.

این نکته را در دیدار ویدئو کنفرانسی مقام معظم رهبری با نمایندگان مجلس یازدهم به وضوح می توان دریافت.
ایشان در این دیدار به این موضوع اشاره کردند که ” مسئله‌ی فرزندآوری و مسئله‌ی نسل بسیار مهم است؛ این موضوعی است که بنده بارها در این چند سال اخیر تکیه کرده‌ام و تأکید کرده‌ام،ولی متأسّفانه حالا که انسان نتایج را نگاه می کند، معلوم میشود که خیلی این تأکیدها تأثیر زیادی نداشته است”

شکایت شورای فرهنگی اجتماعی زنان از بی توجهی مسئولان به دفتری رهبری

کبری خزعلی قائم مقام شورای اجتماعی زنان کشور و نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی در شورای زنان وخانواده است.
او در گفتگو با خبرنگار ما در رابطه با سیاست های فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی توضیح داد: بند ۳ و ۴ اجرای سیاست های فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی به خانواده و جمعیت مربوط است، سیاست هایی از جمله برنامه ریزی، تدوین برنامه های اجرایی، تصحیح و یا حذف قوانین کنترل جمعیت ، قوانین و برنامه های حمایتی و به طور کلی انواع حمایت هایی که بتواند برای خانواده ها فرصت هایی در جهت فرزندآوری فراهم کند.

خزعلی با اشاره به این که شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده به عنوان یک عضو ناظر و پی گیر این مصوبه است، می گوید: این شورا چندین زونکن از پی گیریها و نامه نگاریها به تک تک دستگاهها از جمله آموزش و پرورش، آموزش عالی، صنعت، معدن و تجارت و … بایگانی کرده است.
او بیان کرد: برخی از مسئولان دیر جواب داده اند و برخی هرگز جواب نداده اند از این رو این شورا زمانی که بعد از پی گیری ها به مقصد نرسید، سراغ قوه قضائیه و حتی بازرسی کل کشور رفت و برای شنیدن پاسخ مسئولان دست به دامان آنان شد اما در آن جا نیز بعد از یکی دوسال انتظار دست خالی برگشت و در نهایت شکایات به دفتر مقام معظم رهبری برده شد.
قائم مقام شورای اجتماعی زنان کشور تاکید کرد: به همان شدتی که در مسائل اقتصادی نظام دشمن نفوذ کرده در مسائل فرهنگی ده برابر توان خود را به کار گرفته است و در خصوص مسئله جمعیت بیش از پیش تلاش می کند تا سنگ اندازی کند.

عدم توجه مجلس و دولت به رهنمودهای جمعیتی مقام معظم رهبری
خلیل علی‌محمدزاده، عضو فرهنگستان علوم پزشکی، پژوهشگر حوزه اقتصاد سلامت، پزشک و رییس مرکز سیاست‌گذاری اقتصاد سلامت است.
او در میزگرد رسانه ای با عنوان “بحران کاهش جمعیت” که در سی ام اردیبهشت ماه امسال برگزار شده بود به این موضوع اشاره کرده که تازه توانسته‌ایم جریانی که به دنبال آمارسازی‌ها و شیطنت بود را شناسایی کرده و کمی کمرنگ کنیم اما هنوز عملیاتی اتفاق نیافتاده است گویا حوزه فرهنگی کاملا تعطیل است!
علی‌محمدزاده ضمن گلایه از مجلس و دولت در رابطه با عمل به رهنمودهای جمعیتی مقام معظم رهبری توضیح داد : در مجموع تلاش‌های این قوا نه تنها اثرگذاری خاصی نداشته بلکه گاهی دیده می‌شود که نگرش‌ها در این زمینه با سیاست‌های کلی نظام فاصله دارد و این خود چالشی در راه برنامه‌ریزی جامع و پشتیبانی بودجه‌ای از آن است.

یک اصلاح بی خاصیت در قانون تنظیم خانواده

کبری خزعلی قائم مقام شورای اجتماعی زنان کشور نیز معتقد است در حالی که در مهندسی سیاست های فرهنگی اولین وظیفه جهت بازنگری قوانین در راستای سیاست های جمعیتی به مجلس سپرده شده است اما مجلس تاکنون کاری نکرده است.او می گوید: مجلس قانون تنظیم خانواده را که قبل از انقلاب و در سال ۷۲ با شعار فرزند کمتر، زندگی بهتر تصویب شده بود را در سال۹۲ تنها یک اصلاح بی خاصیت کرد و دوباره آن را تصویب کرد.
خزعلی توضیح داد: در اصلاح انجام شده قانون تنظیم خانواده در سال ۹۲ تنها محدودیت فرزند آن هم برای زنان شاغل برداشته شد و سایر بندهای این مصوبه به قوت خود باقی ماند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در این مصوبه همچنین امتیاز مرخصی زایمان زنان شاغل را از ۶ ماه به ۹ ماه تغییر داده شد اما با جمله ی ” دستگاهها مجاز هستند” به واقع این امتیاز را از زنان سلب کردند چرا که بر اساس این مصوبه دستگاهها خود را مکلف به مرخصی ۹ ماه برای مادران شاغل نمی دانند.
دولت در راستای اجرای سیاست های جمعیتی هیچگاه پای کار نبوده است
او گفت: دولت در راستای اجرای سیاست های جمعیتی هیچگاه پای کار نبوده و در طول این سال ها رسما برنامه و بودجه ای در این باره نداشته است.

وقتی وزارت بهداشت همه کاره کاهش جمعیت ایران می شود
خزعلی وزارت بهداشت را همه کاره کاهش جمعیت ایران خطاب کرد و گفت: وزارت بهداشت بارها از سوی آژانس بین المللی و صندوق جمعیت در راستای کنترل و کاهش جمعیت جامعه ایرانی جایزه گرفته است و اکنون نیز با طرح هایی که در کمیسیون بهداشت مغایر سیاست های تنظیم خانواده است برخورد می کند.

مینو اصلانی مسئول سابق بسیج جامعه زنان کشور نیز می گوید: هیچ ارداه ای از سوی مسئولان کشوری در جهت اجرای سیاست های جمعیتی وجود ندارد.
او معتقد است: علاوه بر آن که اجرای برنامه های تنظیم خانواده در کشور همچنان پا بر جا است، غربالگری و انجام آزمایشات متعدد نیز به آن اضافه شده از این رو به نظر می آید مراکز بهداشتی درمانی که در خط مقدم جمعیت قرار دارند کارایی لازم را ندارند.

نفوذ لابی ضد جمعیت ایرانی این بار در وزارت بهداشت
خوب است بدانید که ماه گذشته کبری خزعلی قائم مقام شورای اجتماعی زنان کشور در یک میزگر رسانه ای از توقف فعالیت‌های محمداسماعیل اکبری به عنوان نماینده وزیر بهداشت در موضوع جمعیت خبر داده است.
او در این میزگرد اشاره کرده است که دفتر محمداسماعیل اکبری در وزارت‌خانه نیز از وی گرفته‌شده، بسیاری از نامه‌های اکبری و دستورات وی در مدیریت میانی وزارت بهداشت متوقف می‌شود و حتی به دفتر وزیر نیز نمی‌رسد وبرخی از نامه‌ها نیز به دفتر وزیر می‌رسد اما همان مدیریت میانی وزارت خانه، مانع از رسیدن نامه‌های اجرایی به شخص وزیر می‌شود.
خزعلی تمامی این اقدامات را در جهت ادامه اجرای طرح کنترل جمعیت و اجرای هدف ۳ در سند ۲۰۳۰ دانسته است.

مجلس یازدهم و سیاست های جمعیتی کشور
اکنون اما مجلس یازدهم در اولین ماههای کاری خود بر تشکیل کمیسیون ویژه جمعیت و خانواده سالم و اعلام وصول «طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده» قدم برداشته است.

فاطمه رحمانی نماینده مردم مشهد در گفتگویی این نوید را داده است که فراکسیون زنان مجلس یازدهم به طور ویژه به بررسی مشکلات مرتبط با حوزه زنان و خانواده می‌پردازد.

او همچنین گفته است: بررسی طرح‌ها و لوایح مهم حوزه زنان و خانواده که از گذشته باقی مانده همچون طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده که ۱۶ بار بین کمیسیون‌های مجلس دست به دست شده است باید در اولویت دستورکار فراکسیون زنان قرار گیرد و اشکالات آن برطرف شود.

انتهای پیام/

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار