مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 22. شهريور 1399 - 19:46   |   کد مطلب: 24130
روستای سولان، یکی از روستا‌های توابع مرکزی استان همدان است که ساکنین آن سال‌هاست که برای رفع تشنه کامی، مجبور به برداشت آب از چشمه هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو،داستان تشنگی و بی آبی در شهر‌های مختلف ایران، سوژه جدیدی نیست. بسیاری از روستا‌های استان‌های محرومی مثل سیستان و بلوچستان نه تنها از لوله کشی آب، بلکه از آبرسانی سقایی و تانکری نیز محروم اند. استان همدان هم در قصه بی آبی از قافله عقب نمانده و ید طولایی در این زمینه دارد. سولان، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان همدان در استان همدان بوده که پیشه اصلی مردم روستا کاشت و برداشت سیر است. این روستا در دهستان البرز غربی واقع شده و جمعیت آن طبق آخرین سرشماری ۳۲۳۶ نفر می‌باشد.

روستای سولان با وجود فاصله کمی که از شهرستان همدان دارد، اما از نعمت آب آشامیدنی بی بهره است و ساکنین آن برای رفع حاجت  مجبور به طی کردن مسافت طولانی و مسیری صعب العبور برای برداشت آب از دل کوه هستند. آب آشامیدنی در سولان تنها در یک ساعت برای مردم در دسترس است که آن هم کفاف زندگی شان را نمی‌دهد؛ بنابراین روستائیان چاره‌ای جز به دل کوه زدن، ندارند.

به یقین نمود واقعی مایه حیات بودن آب را می‌توان در اشتیاق مردمانی که در آستانه قرن پانزدهم از آب آشامیدنی بی بهره اند، دید؛ زنان و دخترانی که کوزه به دست و با تحمل مشقات فراوان برای برداشت آب به سمت چشمه‌های نزدیک روستا روانه و یا پدرانی که برای سیراب کردن اهل و عیال خود مجبور به خارج شدن از روستا و رفتن به شهر برای خرید آب می‌شوند.
 
طبق برآورد‌ها، استان‌های شرقی و مرکزی ایران بیشتر با خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کنند، با این حال بی آبی، روستا‌های استانی پر بارش مثل همدان را بی نصیب نگذاشته است.

یوسفیان یکی از اعضای شورای روستای سولان است. به گفته او سولان در ۱۰ کیلومتری همدان قرار دارد، اما این فاصله زمانی اندک، تاثیری بر شرایط زندگی آن‌ها نداشته است. آب این روستا روزی نیم ساعت در صبح و نیم ساعت در عصر باز می‌شود که کیفیت آن هم برای آشامیدن مناسب نیست. از سال‌ها پیش وعده پیگیری این مشکل توسط مسئولان استانی و کشوری و نمایندگان مجلس داده شده، اما تا به امروز چاره عملی برای رفع این دغدغه اندیشیده نشده است.
 
[بماند//نوای العطش از روستا‌های پایتخت تمدن ایران / شرکت آب و فاضلاب همدان نوید حل مشکل بی آبی را داد]
یوسفیان می‌گوید: ساکنان این روستا برای تامین آب آشامیدنی باید هر روز کوهپیمایی کرده و یا به شهر و روستا‌های مجاور برای رفع دغدغه آب مراجعه کنند. چندین نوبت نمایندگان و مسئولان، تنها با نزدیک شدن به انتخابات در این روستا حضور پیدا کردند و برای جلب اعتماد آن‌ها خبر رفع این مشکل بزرگ را می‌دهند، اما پس از انتخابات همچنان مشکل بر قوت خود باقی می‌ماند. آب و فاضلاب روستایی همدان باید نسبت به رفع نشدن مشکل آب آشامیدنی اهالی روستای سولان پاسخگو باشد چرا که آب یک نیاز اساسی و بنیادی برای هر خانواده و منطقه است.
روستای سولان با وجود فاصله کمی که از شهرستان همدان دارد، اما از نعمت آب آشامیدنی بی بهره بوده و ساکنین آن برای رفع حاجت مجبور به طی کردن مسافت طولانی و مسیری صعب العبور برای برداشت آب از دل کوه هستند.

امیر حسین طالبی، مسئول مطالبه گری بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور همدان در گفتگو با خبرنگار دانشجو از ورود تیم مطالبه‌گری بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور همدان از پاییز ۹۸ به این ماجرا خبر داده و می گوید در چندین مرتبه از روستا بازدید کرده و به دغدغه‌های مردم نظارت و به شنیدن مشکلاتشان پرداخته است.

مسئول مطالبه‌گری بسیج دانشجویی پیام نور همدان ادامه می‌دهد: با پیگیری‌هایی که از سمت دانشجویان صورت گرفت، اکنون بعد از حدود ۱۰ ماه شرکت آب و فاضلاب استان برای حل این معضل وعده داده است. دانشجویان مطالبه گر بسیج دانشجویی در تلاش هستند که با رصد مشکلات مردمی صدای آن‌ها بوده و با انعکاس معضلات از مسئولین مطالبه گری کنند. به گفته طالبی با پیگیری بسیج دانشجویی پیام نور همدان مشکل رودخانه خضر با اختصاص ۲.۵ میلیارد تومان رفع شده و این تشکل دانشجویی همچنین پیگیر مشکلات ساکنان منطقه زمین شهری نیز می‌باشد.

طالبی می گوید: مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور همدان با شرکت نماز جمعه شهرستان همدان، به ایراد خطبه در خصوص معضل بی آبی پرداخته و به مشکلات مردم در خصوص نبود لوله کشی آب اشاره کرده است. دانشجویان با حضور مداوم نه تنها در منطقه سولان بلکه در سایر نقاط استان همدان درصدد رفع محرومیت و کمک به بهبود شرایط هستند.
 
[بماند//نوای العطش از روستا‌های پایتخت تمدن ایران / شرکت آب و فاضلاب همدان نوید حل مشکل بی آبی را داد]
با این حال خبر خوشحال کننده‌ای که این هفته منتشر شد، ورود شرکت آب و فاضلاب استان همدان به این موضوع و وعده لوله کشی به روستای سولان بود. هرچند که فاصله قول تا عمل ممکن است به اندازه پایان جوانی مادران و پدرانی تمام بشود که برای رفع حاجت خانواده وادار به ترک روستا و روانه شدن به سمت چشمه هستند. بهای عملی شدن وعده وعید‌های این بار مسئولین، امیدواریم رضایت روستائیان سولان و آسودگی خاطرشان از بهره مندی از این نیاز حیاتی باشد.

خبرگزاری دانشجو در تلاش است که با پیگیری‌های مداوم از مسئولان شهری و استانی همدان به جزئیات طی شدن کشیدن خطوط لوله کشی آب آشامیدنی به روستای سولان پرداخته و با کمک دانشجویان مطالبه گر به تشریح وقایع در سولان بپردازد.
 

منبع : خبرگزاری دانشجو

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار