مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 8. مهر 1399 - 12:53   |   کد مطلب: 24170
رئیس دانشگاه خوارزمی گفت: در بخش پژوهشی آیین نامه ارتقای اساتید لازم است شاخص‌ها به فراخور توانمندی منطقه‌ای و محلی هر دانشگاه و در چهارچوب سیاست کلی نظام تنظیم شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، عزیزاله حبیبی، رئیس دانشگاه خوارزمی در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، درباره آیین‌نامه ارتقای اساتید گفت: این موضوع سهل ممتنع است، زیرا از طرفی دانشگاه‌ها باید حداقلی از امتیازات و شاخص‌‎ها را رعایت کنند؛ به همین منظور وجود کفی برای همه دانشگاه‌ها ضروری است. از طرفی نیز لازم است آیین نامه ارتقای اساتید بر اساس شاخص‌های دانشگاه‌ها تدوین شود.

رئیس دانشگاه خوارزمی با بیان اینکه وزارت علوم باید به نمایندگی از دولت و مجلس سیاست‌های کلان دانشگاه‌ها را راهبری کند؛ ادامه داد: در این خصوص از سوی وزارت علوم به دانشگاه‌ها ابلاغ شد تا بر اساس شاخص‌ها و ملاک‌های خود، آنچه را که برای ارزیابی ارتقاء اعضای هیئت علمی نیاز است را به وزارت علوم برای تصویب پیشنهاد کنند.

چالش جدی در حوزه آموزشی آیین نامه ارتقای اساتید وجود ندارد

وی درباره چالش ایجاد شده برای اساتید در بخش آموزشی آیین‌نامه ارتقاء اساتید، گفت: به نظر بنده در بخش آموزش، چالش جدی وجود ندارد. به طوری که اگر ملاک‌‎های موجود آن خوب رعایت شود ما به هدف خود خواهیم رسید، که از جمله آن‌ها می‌توانیم به متون درسی، روش درسی، تدریس، نوآوری و به روزرسانی اشاره کنیم. بنده معتقد هستم اگر این مسائل رعایت شوند در این زمینه چالشی به وجود نخواهد آمد.
 
[حبیبی: آیین نامه ارتقاء اساتید به فراخور توانمندی منطقه‌ای دانشگاه‌ها تدوین شود / ضرورت تغییر دیدگاه در ارائه مقالات بی شمار]

 
مسئله اصلی در آیین‌نامه ارتقای اساتید بخش پژوهش و فناوری است

حبیبی با اشاره به اینکه مسئله اصلی در آیین‌نامه ارتقای اساتید بخش پژوهش و فناوری است، اظهار کرد: این بخش گستره جهان امروزی را با موضوع روش و متد برای پیشرفت و توسعه در حوزه‌‎های گوناگون همچون علوم مهندسی، علوم پایه، فنی و فناوری داراست؛ بنابراین لازم است در این بخش شاخص‌ها به فراخور توانمندی منطقه‌ای و محلی هر دانشگاه و در چهارچوب سیاست کلی تنظیم شود.

وی ادامه داد: چالش آینده و موضوعی که دانشگاه‌ها باید به آن بپردازند مربوط به پژوهش و فناوری ارتباطات بین‌الملل و کاربردی کردن موضوعات پژوهشی برای پاسخ گویی به نیاز‌های جامعه است. این‌ها شاخص‌های بسیار مهمی هستند.

حبیبی با بیان اینکه از این رویکرد یعنی تغییر بند پژوهشی آیین‌نامه ارتقاء زمان زیادی نمی‌گذرد؛ تصریح کرد: خیلی از دانشگاه‌ها فاصله دارند تا بتوانند این موضوع را به صورت مطلوب پیاده کنند بنابراین فکر میکنم اگر با این چار چوب حرکت کنند ان شاء الله هر کدام به فراخور نیاز خود و صلاح دید، تغییرات مورد نیاز را می‌توانند انجام دهند و پس از آن تاییدیه آن را از وزارت علوم دریافت کنند. ما نیز در دانشگاه خوارزمی پیشنهادات خود را به وزارت علوم ارسال و تاییدیه آن را دریافت کرده‌ایم.

 
ضرورت تغییر دیدگاه در ارائه مقالات بی شمار

رئیس دانشگاه خوارزمی درباره ارتقاء از طریق ارائه مقالات بی‌‍شمار گفت: این موضوع نیاز به فرهنگ سازی و تغییر دیدگاه، روند‌ها و عادات کاری دارد. همچنین نیاز است در این حوزه تجدید نظری در ارائه امتیاز‌ها مخصوصا در بخش‌های تحقیقات کاربردی رخ دهد؛ و مشوقانه اعمال شود تا عضو هیئت علمی ترغیب شود در این قسمت وقت بگذارد.

وی افزود: والا طبق روال وعادات قبلی که در حوزه خود خوب هم جواب داده است. شخص تحقیقات در حد علوم محض را انجام می‌دهد، و ما شاهد هستیم که در این حوزه مشکلی نداریم. اما در حوزه تحقیقات کاربردی رویکرد‌ها باید تغییر کند و زیرسلاخت‌ها محیا شود و همچنین مشوق‌ها افزایش یابند. متاسفانه در اکثر دانشگاه‌ها هنوز جای کار زیاد است.
 
[حبیبی: آیین نامه ارتقاء اساتید به فراخور توانمندی منطقه‌ای دانشگاه‌ها تدوین شود / ضرورت تغییر دیدگاه در ارائه مقالات بی شمار]

 
آیین نامه ارتقای اساتید دانشگاه خوارزمی تدوین شد

حبیبی درباره عدم تفکیک رشته‌ها در آیین‌نامه ارتقاء اساتید وزارت علوم گفت: در آیین‌نامه جدیدی که دانشگاه خوارزمی تدوین کرده است این مسئله مورد بازنگری قرار گرفت، مهم‌ترین بخش این اصلاح تاخیر یک ساله برای اجرای این آیین‌نامه است. طی این بازه اشخاص می‌توانند خود را محیا کنند یعنی اگر امسال فرد به دریافت دکتری و انجام پروژه بپردازد، ارزیابی از سال دیگر آغاز خواهد شد، بنابراین شخص یک سال زمان دارد.

 
حوزه علوم انسانی نسبت به علوم پایه چالش بیشتری دارد

رئیس دانشگاه خوارزمی اظهار کرد: ما در حوزه علوم انسانی نسبت به علوم پایه و فنی چالش‌های بیشتری داریم. در حقیقت به میزانی که در این حوزه حق مطلب است، سیاست گذاری و حمایت دولت وجود ندارد و از سوی دیگر دانشگاه‌ها نیز توجه کافی به حوزه علوم انسانی ندارند، در خیلی موارد همکاران به یک حداقل رضایت داده‌اند.

 
تحقیقات علوم انسانی به صورت فارسی چاپ شوند

وی با بیان اینکه اکنون زمان آن رسیده است تا تجدید نظر صورت گیرد؛ اظهار کرد: سطح حداقل‌ها بالا بیاید منتهی نه به صورت یک‌باره بلکه به نحو پلکانی و رو به جلو. زمانی در دانشگاه‌ها بحثی وجود داشت مبنی بر این که ما نمی‌توانیم تربیت دانشجوی ارشد و دکتری داشته باشیم. اکنون اگر کسی این مسئله را بازگو کند همه به آن خواهند خندید، زیرا یک فرایند ۲۰ ساله از آن می‌گذرد، و این مسئله دیگر اصلا وجود ندارد. در علوم انسانی نیز بنده فکر می‌کنم که چه اشکالی وجود دارد تحقیقات جان دار و اساسی انجام شود و به صورت فارسی چاپ شوند و بعد در اختیار خارجی‌ها قرار گیرد و اگر آن‌ها این موضوع خوب را دریافت کردند به سراغ مجلات فارسی بیایند.

حبیبی در پایان خاطرنشان کرد: از طرفی هم داوری‌ها باید بهبود یابد وقتی تحقیقی برای اولین بار رد می‌شود مسلما در بازگشت دوباره بسیار موثر‌تر و کامل‌تر خواهد بود؛ و اگر ایراداتی وجود دارد لازم است آن‌ها را تصحیح کنیم. همچنین می‌توانیم مجلات دوزبانه به چاپ برسانیم تا تحقیقات در این حوزه اگر در داخل کشور مشتری داشتند، اما در خارج از کشور مشتری ندارد، در مجلات داخلی به چاپ برسد. به طوری که برای خارجی‌ها هم مورد استفاده واقع شود. بنده فکر میکنم در این حوزه جای کار بسیاری وجود دارد.

 

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار