به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، قائم پناه، معاون گفتمان سازی و مطالبه گری بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، گفت: ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان یک استثنا است که تاکید دارد: «تأمین بخشی از نیازهای خاص آموزش و پرورش در رشتههایی که امکان توسعه آن ازطریق «دانشگاه» وجود ندارد، مطابق ضوابط و مقررات وزارت آموزش و پرورش از میان دانش آموختگان سایر دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی کشور و حوزههای علمیه، مشروط به گذراندن دوره یکساله مهارت آموزی در «دانشگاه» بلامانع میباشد.» نه اینکه یک راه اضطراری در زمان کمبود معلم باشد و متاسفانه در حال حاضرآنچه جذب نیروی انسانی برای آموزش و پرورش با عنوان جذب از طریق ماده ۲۸ در آزمون استخدامی انجام میشود کاملا مغایر با اساسنامه دانشگاه فرهنگیان است و مسئولین مربوطه از این ماده، به اشتباه تفسیر کرده و ادعا میکنند ما طبق ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان میتوانیم در موقع اضطرار از میان دانش آموختگان سایر دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی کشور در رشتههای که در دانشگاه عیناً آنها را داریم، نیرو استخدام کنیم و بعد از یک دوره کوتاه در دانشگاه فرهنگیان که اکثرا هم برگزار نمیشود، آنها را راهی کلاس درس کنیم.
وی افزود: سوال این است که این نوع جذب در کجای ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان ذکر شده است؟ معتقدم یا آقایان این ماده را به خوبی نخوانده و فهم نکرده اند و یا اینکه واقعا اعتقادی به دانشگاه فرهنگیان، برنامه ششم توسعه، اسناد بالادستی و منویات و بیانات رهبر معظم انقلاب ندارند و کمر همت بر نابودی آموزش و پرورش بسته اند؛ چرا که در بند ب ماده ۶۳ برنامه ششم توسعه تاکید شده است که: «سازمان اداری و استخدامی کشور و سازمان موظفند به منظور ارتقای کیفیت نظام تعلیم و تربیت با جذب معلم از طریق دانشگاههای فرهنگیان و شهید رجایی، در طول اجرای قانون برنامه، ردیفهای استخدامی و تأمین اعتبار مورد نیاز آموزش و پرورش را با رعایت قوانین و ضوابط مربوطه و ظرفیت جذب دانشجو در دانشگاههای یادشده برای جذب دانشجو معلمها در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار دهند.»
معاون گفتمان سازی و مطالبه گری بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان گفت: از همه مهمتر بیانات و تاکیدات مقام معظم رهبری است که هر ساله تذکر میدهند: «دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی یکی از آن بهترین مراکزی است که در کشور برای مسائل فرهنگ و مانند اینها به وجود آمده. باید این جور باشد که حتی یک معلم از غیر این مسیر وارد آموزش و پرورش نشود. ما دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی را جوری ظرفیتسازی و جوری سازماندهی کنیم که همه معلمین به قدر کفایت بیایند از اینجا عبور کنند و وارد آموزش و پرورش بشوند. خب، پس یک نکته این شد که مسیر عبور معلم و ورودش به آموزش و پرورش صرفا از اینجا باشد. حالا من اینجا به عزیزان مجلس هم سفارش کنم اینطور نباشد که یک جوری تصویب کنند که مثلا یک جمعی، یک وقت بیحساب به شکل برفانباری، همین جوری وارد آموزش و پرورش بشوند؛ این جوری مصلحت نیست. هر کاری انجام میگیرد، ورودی معلمین باید]ز طریق این دو دانشگاه باشد.» به هر روی باز هم تعدادی از حضرات مخصوصا نمایندگان مجلس شورای اسلامی از این بند تفسیر اشتباهی کرده و میگویند: «مطابق این بند ما میتوانیم افراد دیگر را نیز جذب کنیم و یک سال در دانشگاه فرهنگیان دوره ببیند و آن چه جذب میشود در قالب دانشگاه فرهنگیان است»
قائم پناه با بیان اینکه سوال بنده این است که در کجای ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان جذب از طریق دانشگاه فرهنگیان یعنی برگزاری دوره کوتاه یک ساله، به میان آمده است؟ افزود: متاسفانه مجلس شورای اسلامی نیز برخلاف دغدغه و منویات رهبری در رابطه با دانشگاه فرهنگیان تصمیمگیری میکند به گونهای که طرحی که اخیرا تعدادی از نمایندگان با عنوان طرح اصلاح قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حقالتدریسی و آموزشیاران نهضت و حذف آزمون داخلی از شرایط استخدام به مجلس ارائه دادند و رای را از مجلس گرفتند، کاملا در تضاد با توصیههای رهبری، قانون، اسناد بالادستی و جذب از طریق دانشگاه فرهنگیان است.
وی اظهار کرد: متاسفانه برخی از نمایندگان تحتتاثیر مسائل احساسی حوزه انتخابیه خود هستند و بدون توجه به آینده کشور و آینده تعلیم و تربیت، صرفا با توجه به آوردهای که این نوع جذب برای آنها در حوزه انتخابیه هایشان دارد، در تلاش هستند تا به هر نحوی شده دانشگاه فرهنگیان را دور بزنند و نیروها را بدون آزمون و بدون ارزیابی صلاحیت آنها، در آموزش و پرورش تزریق کنند.
دیدگاه شما