مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 16. مهر 1399 - 13:03   |   کد مطلب: 24188
رئیس دانشگاه استاد فرشچیان گفت: متاسفانه شورای گسترش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعلام کرده که موافق شیوه استاد - شاگردی نیست و مجوز آن را صادر نمی‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، بهمن نامور مطلق، رئیس دانشگاه استاد فرشچیان در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، گفت: اساسنامه دانشگاه هنر‌های اسلامی ـ ایرانی استاد فرشچیان مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است و بر جذب دانشجو به شیوه استاد - شاگردی تأکید دارد. 
وی ادامه داد: متاسفانه شورای گسترش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعلام کرده است که موافق شیوه استاد - شاگردی نیست و مجوز آن را صادر نمی‌کند که این موضوع بر خلاف اساسنامه دانشگاه هنر‌های اسلامی ـ ایرانی استاد فرشچیان است.
 
نامورمطلق تصریح کرد: ما کماکان این مشکل را داریم، اتفاقا هفته گذشته جلسه‌ای با شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی براینکه چرا مجوز دانشگاه استاد فرشچیان داده نمی‌شود؛ برگزار کردیم. امیدواریم با دخالت شورای عالی انقلاب فرهنگی مسئله حل شود.
 
وی با بیان اینکه مشکل ما همین نظرات کارشناسان شورای گسترش است که این شیوه را قبول ندارند؛ اظهار کرد: متاسفانه همین مسائل باعث شده است تا هنر ما روز به روز وضعیت بدتری پیدا کند و ما نتوانیم هنرمندان خودمان را تربیت کنیم.
 
نامورمطلق با اشاره به اینکه هنر باید به شیوه خاص خود تدریس شود، بیان کرد: با یک روش آموزشی نمی‌توانیم تمام به تمام رشته‌ها آموزش دهیم. به عنوان نمونه شکل آموزشی سینما با آموزش نگارگری و آموزش طراحی فرش متفاوت است.
 
رئیس دانشگاه استاد فرشچیان اظهار کرد: استاد شاگردی نظام جدیدی نیست، به طوری که ما در گذشته این کار را انجام داده‌ایم و هنرمندان بزرگ ما براساس این نظام استاد شاگردی رشد کرده‌اند و صاحب سبک شده‌اند. همچنین این شیوه در خود دانشگاه‌ها نیز رعایت می‌شود به طور مثال وقتی قرار است یک پایان‌‍نامه با یک استاد برداشته شود، همین شیوه استاد شاگردی برقرار است تنها تفاوتی که وجود دارد این است که ما میخواهیم همین شیوه‌‍ای را که در مقطع تحصیلات تکمیلی انجام می‌شود را به مقطع پایین‌تر یعنی کارشناسی بیاوریم.
 
نامورمطلق اظهار کرد: بر اساس نظام استاد شاگردی، یک استاد باید چند دانشجو را زیر پوشش خود قرار دهد، و مشخص خواهد کرد دانشجو در طول ترم به چه چیزی نیازدارد. البته این به این معنا نخواهد بود که کاملا از روش فعلی جدا شویم بلکه واحد‌ها را تا حدود زیادی خواهیم داشت، اما ترجیح می‌دهیم این موضوع نیز ترمی باشد.
وی با بیان اینکه از طریق شیوه استاد شاگردی دست استاد باز خواهد شد؛ اظهار کرد: این باز شدن دست استاد دانشگاه در مقاطع دکتری و تا حدودی نیز در مقطع کارشناسی ارشد وجود دارد، اما در دوره کارشناسی نیست یعنی یک استاد به بررسی نمی‌پردازد تا بداند از اول تا آخر دوره باید با این دانشجو چه کند و او چه نیاز‌هایی دارد تا به حل آن‌ها بپردازد. به همین دلیل ۴ سال عمر این دانشجو می‌تواند با واحد‌های عمومی و واحد‌های از پیش تعیین شده هدر برود در حالی که نیاز‌های اساس آن هنوز باقی مانده است.
رئیس دانشگاه استاد فرشچیان تصریح کرد: بنابراین یک استاد باید در جریان کامل کار دانشجو باشد و آن را هدایت کند، موضوع استاد شاگردی در حقیقت این است که دانشجو و استاد یک رابطه نزدیک‌تری با هم پیدا می‌کنند؛ به طوری که استاد می‌تواند راز‌های هنری خودش را در اختیار دانشجو بگذارد. هنر با باقی رشته‌ها متفاوت است رابطه انسانی و عاطفی بیشتری را می‌طلبد، به قول خود اساتید باید سینه به سینه مطالب انتقال داده شوند.

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار