مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 23. مهر 1399 - 10:23   |   کد مطلب: 24199
رئیس دانشگاه استاد فرشچیان گفت: وزارت علوم هنوز مانند گذشته تحت سیطره علوم طبیعی و مهندسی قرار دارد و در آیین‌نامه ارتقای اساتید هیچ جایی برای هنرمندان و شاخص‌های هنری و ادبی باقی نگذاشته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، بهمن نامور مطلق، رئیس دانشگاه استاد فرشچیان در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، درباره آیین‌نامه ارتقاء اساتید گفت: مهم‌ترین مشکل این است که آیین‌نامه ارتقای اساتید به طور کلی مناسب ارتقای اساتید در حوزه هنر و ادبیات نیست. در حقیقت این آیین‌نامه‌ها بیش از اندازه به کمیت توجه دارند و همین امر سبب شده است تا محتوای دانشگاه‌ها تهی شود، آیین‌نامه ارتقای اساتید به دنبال این است که کدام استاد در کدام مجله، مقاله چاپ کرده است و همین فرایند موجب شده است تا اساتید متخصص مقاله دادن شوند.

وی افزود: در برخی مواقع اساتید، دانشجو‌ها را وادار می‌کنند تا به ارائه مقاله بپردازند و به آن‌ها می‌گویند اگر شما می‌خواهید درس را بگذرانید به ویژه در دوره دکتری، حتما باید یک مقاله با من نوشته باشید! به طوری که نام من در اول مقاله آورده شود.

 
حاکمیت نگاه کمی بر وضعیت ارتقای اساتید

رئیس دانشگاه استاد فرشچیان اظهار کرد: تمام این موارد سبب شده است تا یک نگاه کمی بر وضعیت ارتقاء اعضای هیئت علمی حاکم شود و اساتید به سمتی سوق داده شوند تا به دنبال مقالات بیشتر باشند، پس از آن نیز همان استاد ادعای استاد برتر بودن می‌کند، متاسفانه ما اکنون در کشور گرفتار این بازی‌ها شده‌ایم که از نظر بنده یک مسیر اشتباه است و ما در حال طی کردن آن هستیم.

 
اگر مقالات حقیقی بودند مردم نباید با این حجم از مشکلات روبه رو می‌شدند

وی با بیان اینکه اگر واقعا این مقالات حقیقی بودند مردم ما نباید با این حجم از مشکلات دست و پنجه نرم می‌کردند، اظهار کرد: وقتی به میزان مقالات ارائه شده نگاه می‌کنیم، جزو کشور‌های ردیف اول محسوب می‌شویم، اما زمانی که به وضعیت مردم می‌نگریم، جزو کشور‌های ردیف آخر هستیم! در اینجا یک تناقضی وجود دارد.

نامور مطلق افزود: اکنون در دنیا سعی می‌کنند تا از این شاخص‌های کمی دور شوند و به سراغ شاخص‌های کیفی حرکت کنند و به موجب آن کارآفرینی، خلاقیت، ارائه نظریه‌های نوین را افزایش دهند، اما متاسفانه دانشگاه‌های ما روز به روز دچار یک اوتویسم علمی می‌شوند به نحوی که خودشان می‌گویند، خودشان گوش می‌کنند و انجام می‌دهند و در آخر نیز ارتقاء می‌یابند، اما خدمت زیادی به جامعه نمی‌کنند.

وی ادامه داد: تمام این مشکلات به دانشگاه بر نمی‌گردد و مقداری از آن به دولت و نهاد‌های دیگر بستگی دارد، زیرا دانشگاه را خیلی تحویل نمی‌گیرند و در تصمیم‌گیری‌ها از آن‌ها نظر خواهی نمی‌کنند، در این میان اگر از استادی هم دعوت شود از او انتظار دارند تا همانطور که آن‌ها می‌خواهند صحبت کند.

رئیس دانشگاه استاد فرشچیان افزود: متاسفانه این شاخص‌ها در آیین‌نامه ارتقای اساتید باعث شده است تا اساتید نگاهی مادی و کمی داشته باشند، بنده اکنون استادی را می‌شناسم که واقعا استاد است، اما هنوز رتبه دانش یاری را دریافت نکرده است از طرفی نیز استادی وجود دارد که با همین نگاه کمی استاد تمام شده است.

 
وزارت علوم همچنان تحت سیطره علوم طبیعی قرار دارد

وی با بیان این که در رشته‎‌های ادبیات و هنر نیز مشکل مضاعف است، تصریح کرد:، زیرا در این حوزه مولف ادبی رمان می‌نویسد و مولف هنری فیلم می‌سازد، اما متاسفانه آیین‌نامه ارتقای اساتید استادی را که در حوزه ادبیات فعالیت می‌کنند همچون استاد رشته فنی و شیمی می‌داند و از همه‌ای آن‌ها انتظار مقاله دارد. البته اکنون کمی تغییر کرده است، اما تغییرات بسیار ناچیز هستند.

نامور مطلق در پایان خاطرنشان کرد: شاخص‌های هنر و ادبیات، چون حوزه خلق هستند و نوع معرفتشان با سایر رشته‌ها متفاوت است باید شاخص‌های مخصوص به خود را داشته باشند، در همین راستا ما اعتراض نیز کرده‌ایم، اما وزارت خانه هنوز مانند گذشته تحت سیطره علوم طبیعی و مهندسی قرار دارد و هیچ جایی برای هنرمندان و شاخص‌های هنری و شاخص‌های ادبی باقی نگذاشته است و این امکان را نمی‌دهد تا آن‌ها در حوزه خودشان شاخص‌های مخصوص به خود را داشته باشند و براساس آن سنجیده شوند.

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار