مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 6. آبان 1399 - 12:22   |   کد مطلب: 24215
حمید پورحسینی، فرمانده بسیج دانشجویی استان همدان گفت: طرح جامع مجازی راه مهندسی با برگزاری سلسله برنامه ها، نشست ها، رویدادها و بازدیدهایی برای دانشجویان به صورت عمومی و تخصصی به تفکیک هر رشته پیرامون چندین بحث مشخص از جمله: سبک زندگی دانشجویی، آشنایی با کاربرد هر یک از رشته ها با آینده شغلی خود، مسائل بومی و ملی در رشته های تخصصی، نحوه مطالعه دروس و مواجهه با آن در طول دوران دانشجویی، مهارت افزایی و پرهیز از نمره گرایی، بررسی صنایع بومی و مادر رشته های مهندسی به همت بسیج دانشجویی در استان اجرا می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو،"بسیج دانشجویی" از جمله تشکل‌های دانشجویی اسلامی است که با هدف پاسداری از اصول انقلاب و اسلام، دعوت به اتحاد و یگانگی حوزه و دانشگاه و ایجاد حکومت بزرگ اسلامی تشکیل شده است. بسیج دانشجویی همدان نیز یکی از تشکل های فعال کشوری است که به منظور اجرای فرامین امام خامنه ای تلاش می کند تا دانشجویان را به سمت آگاهی و دغدغه مندی نسبت به مسائل کشور، توانمندسازی برای پیشرفت و تعالی ایران اسلامی، تقویت دید جامع و تخصصی آنها نسبت به رشته ها و فضای کاری آینده خود و ... هدایت کند. در این زمینه حمید پورحسینی، فرمانده سازمان بسیج دانشجویی این استان، در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری در مورد طرح ها و برنامه های این سازمان گفت: نظام آموزشی با نپرداختن به اصل ماهیت خود یعنی رفع نیازهای کشور، باعث به وجود آمدن یک خلاء در اهداف دانشجویان می شود که این خلاء متاسفانه با انگیزه های تحصیلی و با محوریت رقابت بر مبنای نمره و رتبه پر می شود، به طوری که دانشجویان به دلیل فقدان هدفی متناسب با جایگاه دانشگاه در تمدن اسلامی با اهداف کم ارزشی مانند عقب نماندن از رقابت های آموزشی، استفاده از دانشگاه به عنوان بستری برای مهاجرت و یا در بهترین حالت بستری برای یافتن شغلی پردرآمد و با منزلت اجتماعی بالا روبرو می شوند. همین مورد است که باعث غافل شدن دانشجویان از حرکت به سمت حل مشکلات کشور و در نهایت عقب ماندگی کشور می گردد. شاید کلید حل این مشکل حرکت به سمت مسأله محوری به عنوان تحولی در نظام آموزشی فعلی است که بتوان با آن خلاء موجود را پوشش داد و به تدریج آن را به متن نظام آموزشی وارد کرد.

پور حسنی افزود : علاوه بر این، یکی دیگر از خلا ءهای موجود در نظام آموزشی و تربیتی دانشگاه ها، این است که دانشجویان آن طور که باید و شاید دید جامع و کامل نسبت به رشته و مسائل تخصصی حوزه های ذیربط پیدا نمی کنند و از طرف دانشگاه نیز راه حلی برای این موضوع اندیشیده نشده است یا برخی از راه حل های اندیشیده شده کارایی و اثرگذاری لازم را در این زمینه ندارند. باید توجه داشت که دانشجویان ترم های نخستین دانشگاه، همان دانش آموزان دبیرستانی سال های گذشته هستند و می بایست تفاوت های اساسی میان مدرسه و دانشگاه، در همان ابتدای دوران دانشجویی برای آنان تبیین شود. یکی از اساسی ترین تفاوت ها این است که برای متخصص شدن در یک رشته، صرف درس خواندن کافی نیست و لازم است که دانشجو در جست و جوی یافتن دیدی جامع نسبت به رشته مورد نظر خود، هم از منظر نگاه کلان و هم از منظر تخصصی باشد. همین دید جامع است که برای دانشجو ظرفیتی جهت رصد شرایط، نیازسنجی و اقدام مناسب به منظور رفع نیازها را ایجاد میکند. وی افزود : این خلاء در حوزه هایی همانند رشته های مهندسی بیشتر از سایر رشته ها ملموس و هویداست. چرا که رشته های مهندسی برای اقتصاد یک کشور نقش پیشران هایی را ایفا می کنند که در صورت عدم کارکرد مناسب، موجب عقیم شدن اقتصاد آن کشور می شود.

پور حسینی در مورد برنامه ریزی های بسیج دانشجویی استان همدان برای حل این معضلات به خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری گفت: در این میان بسیج دانشجویی با توجه به ماموریت ذاتی خود میبایست وارد میدان شده و به برطرف کردن خلا ءها و ضعف های موجود در نظام آموزشی و تربیتی دانشگاه مبادرت نماید تا منجر به شکوفایی و باروری هر چه بیشتر دانشجویان به عنوان موتورهای محرک جامعه شود. اولین قدم برای رسیدن به این هدف، طراحی افزونه هایی برای نظام آموزشی و تربیتی فعلی در دانشگاه ها است. افزونه هایی که ماهیت تحصیلی داشته و مخاطبان خود را به سمت هدفی مشخص هدایت میدهد.

فرمانده بسیج دانشجویی استان همدان در ادامه گفت : طرح جامع مجازی راه مهندسی یکی از همین افزونه هاست که بسیج دانشجویی استان همدان در نظر دارد آن را در دانشگاه های استان همدان اجرا نماید. در همین راستا اقداماتی برای بستر سازی اجرای این طرح در دانشگاه بوعلی سینا همدان، دانشگاه آزاد همدان، دانشگاه ملی ملایر، جهاد دانشگاهی همدان و دانشگاه صنعتی همدان صورت گرفته و با توجه به تشکیل تیم های اجرایی و جلسات هماهنگی با مسئولین این دانشگاه ها امیدواریم شاهد استقبال حداکثری مخاطبین اصلی طرح یعنی دانشجویان جدیدالورود باشیم.

وی در مورد جزئیات این طرح گفت : طرح جامع مجازی راه مهندسی با برگزاری سلسله برنامه ها، نشست ها، رویدادها و بازدیدهایی برای دانشجویان به صورت عمومی و تخصصی به تفکیک هر رشته پیرامون چندین بحث مشخص از جمله: سبک زندگی دانشجویی، آشنایی با کاربرد هر یک از رشته با آینده شغلی خود، مسائل بومی و ملی در رشته های تخصصی، نحوه مطالعه دروس و مواجهه با آن در طول دوران دانشجویی، مهارت افزایی و پرهیز از نمره گرایی، بررسی صنایع بومی و مادر رشته های مهندسی و ... تلاش میکند تا دانشجویان را به سمت آگاهی و دغدغه مندی نسبت به مسائل کشور، توانمندسازی برای پیشرفت و تعالی ایران اسلامی، تقویت دید جامع و تخصصی آنها نسبت به رشته ها و فضای کاری آینده خود و ... هدایت کند. این طرح بر آن است که تا حد توان شرایط به وجود آمده را در جهت نفع کشور تغییر دهد.

وی در پایان گفت : به امید خداوند با توجه به برنامه ریزی ها و هماهنگی های صورت گرفته طرح های مورد نظر طی هفته های آینده آغاز خواهد شد.

 

منبع : خبرگزاری علم وفناوری

انتهای پیام /

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار