به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
مطبوعات همدان
تاریخ : 30. آذر 1399 - 14:13   |   کد مطلب: 24285
گفتگوی صمیمانه صدای دانشجو با علی صادقی دبیر انجمن تحکیم وحدت دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان و دانشجوی رشته پرستاری به مناسبت روز پرستار.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، در ایران روز ولادت حضرت زینب(س) به عنوان روز پرستار نام گذاری شده است. علت نام گذاری این روز به نام «روز پرستار» این است که حضرت زینب(س) پرستاری امام زمانش حضرت زین العابدین علیه السلام و دیگر بیماران و مصیبت زدگان اهل بیت را برعهده داشت.پرستار یکی از اعضای کلیدی در گروه مراقبت های بهداشتی و درمانی و یک عضو مهم در تیم مراقبت بهداشتی است که دارای نقش های گسترده ای می‌باشد و کار یک پزشک زمانی به حد مطلوب می رسد که یک پرستار خوب و ورزیده مسئولیت بیمار او را بر عهده داشته باشد.

درادامه به مناسبت این روز، گفت و گو صمیمانه خبرنگار صدای دانشجو با علی صادقی، دانشجوی رشته پرستاری و دبیر انجمن اسلامی دانشجویان تحکیم وحدت دانشگاه علوم پزشکی همدان را می خوانید.

لطفا خودتان را معرفی کنید:

علی صادقی هستم. دانشجوی ترم ۶ پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی همدان.

با چه انگیزه ای رشته پرستاری را انتخاب کردید؟

خوشبختانه یا متاسفانه باید عرض کنم با توجه به سیستم آموزشی کشور افرادی که در رشته تجربی تحصیل می کنند، معمولا  برای سه رشته پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی تلاش می کنند و در صورت عدم دستیابی به این سه رشته، رشته های دیگر را انتخاب می کنند که پرستاری یکی از این رشته هاست. افرادی که این رشته و سایر رشته ها را در ابتدا و به خاطر خود رشته انتخاب می کنند کم هستند ، بنده هم یکی از این افراد بودم  که عدم قبولی در این سه رشته منجر به انتخاب رشته پرستاری شد.

 درادامه صادقی یکی از انگیزه های متفاوت جهت انتخاب رشته پرستاری را ورود سریع به بیمارستان عنوان کرد و گفت: دانشجویان پرستاری از ترم 2 وارد بیمارستان شده و کارعملی خود را آغاز می کنند که این موضوع نکته خوش آیندی است.

نظر شما در خصوص ولادت حضرت زینب(س) و روز نامگذاری آن به عنوان روز پرستار چیست؟

باعث افتخار است که امروز با ولادت حضرت زینب (س)، پرستار کربلا مصادف و به نام روز پرستار نامگذاری شده است.

چه عاملی باعث شد شغل پرستاری را انتخاب کنید؟

 پرستاری یکی از شغل های خوبی است که علاوه بریادگیری مراقبت از خود  ونزدیکان، جای پیشرفت سریع دارد و درکنار آن می توان به علایق و کارهای دیگر پرداخت.

در حال حاضر در کدام بخش از بیمارستان مشغول به کار هستید و در شرایط اپیدمی کرونا با چه دشواری هایی رو به رو می شوید؟

در ۲ بیمارستان بعثت (بخش کودکان ۱و نوروسرجری) و بهشتی ( نورولوژی ) مشغول به کار هستم.رعایت پروتکل های بهداشتی در دوران کرونا  برای کادر درمان سخت است و  شرایط به طبع تفاوت خاصی نکرده است. معمولا در بخش  با کودکان 3 تا 4 ساله که سرطان خون دارند روبه رو هستم و این خیلی ناراحت کننده است که پرستار جایی باشید که از تراشیدن موی سر تا زمان مرگ کودک را مشاهده کنید، این موضوع  متاسفانه خیلی سخت است.

به عنوان دانشجوی پرستاری با چه چالش‌هایی در دوران کرونا روبه رو بودید؟

قسمت اعظم آن حس و حال متفاوتی بود که تجربه کردم، در اوایل کرونا برخورد مردم متفاوت بود، بطوریکه حتی در خانه به نان پختن مشغول بودند و این تجربه جالبی بود به طوری که حتی در سال های آتی به عنوان پدربزرگ و مادربزرگ های آینده این روزها و دوران را تعریف کرده و بگوییم یک روز ویروسی آمد و همچنین اتفاقاتی برایمان رقم خورد.

دیدگاه مقایسه رزمندگی در دوران دفاع مقدس و پرستاری در کرونا برایم جالب بود.

صادقی در ادامه به چالش های دانشجویی و ادامه تحصیل در دوران کرونا پرداخت و اظهار کرد:

از لحاظ  درسی هم با مشکلاتی رو به رو بودیم. عده ای به دنبال تعطیلی بودند که به استرس و عدم داشتن اطلاعات آن ها بر می گشت، همین موضوع نگرانی هایی را رقم زده بود. در این دوران با دانشجویان ترم پایین تر صحبت می کردم و میگفتم که به جهت انتخاب این رشته عضو کادر درمان هستیم و حضورمان در بیمارستان چه در حال حاضر و چه در آینده اجتناب ناپذیر است، باید بتوانیم به بیماران و همراهان آرامش هدیه بدهیم که این در ابتدا مستلزم این است که خودمان آرامش داشته و بتوانیم اضطراب ها را در خود کنترل کنیم. 

دبیراتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشگاه علوم پزشکی ادامه داد: فکر میکنم اپیدمی کرونا باعث شد بیشتر روی این مسائل تمرکز کنیم و آگاهی خودمان را بیشتر کنیم. شاید لازم این مسئله این باشد که مسئولین و وزارت بهداشت تصمیمات جدی تری در زمینه آموزش به دانشجویان در مواقع حساس تا راحت تر خودشان را برای یکسری از اتفاقات آماده کنند.

صادقی کرونا را حادثه ی تلخ شیرینی دانست که همچنان ادامه دارد.

به نظر شما اپیدمی کرونا و سختی های کادر درمان، تاثیر منفی در انتخاب رشته پرستاری گذاشته است؟ 

فکر نمی کنم تاثیر منفی گذاشته باشد اتفاقا معتقدم تاثیر مثبتی داشته، چرا که از اساتید قدیمی خود به یاد دارم از اوایل دهه 70 نقل می کردند: در آن زمان رشته های مهندسی خیلی محبوب تر بودند و ما دانشجویان پرستاری از گفتن رشته ی پرستاری خجالت می کشیدیم! زمانی هم که رشته خود را مطرح می کردیم از ما می پرسیدند که مگر دانشگاه هم پرستار مرد می گیرد؟! این دیدگاه در سال های متوالی تغییر پیدا می کند و پرستاری بخش مراقبتی قوی در بیمارستان بر عهده می گیرد و بحث همکاری و همیاری مطرح می شود.

امروزه جایگاه پرستاران در کادر درمان روند خوبی را طی کرده، البته ما با کشورهای جهان اول هنوز فاصله داریم.

به نظر شما یک پرستار خوب باید چه ویژگی های داشته باشد و کدام ویژگی مهم تر است؟

سوال خوبی مطرح کردید. پرستار در وهله اول باید بتواند از خودش به خوبی پرستاری کند، در غیر این صورت نمی تواند از دیگری پرستاری کند و این نکته ی مهمی است که نه تنها در پرستاری بلکه در تمام کادر درمان صدق می کند، اما در پرستاران این ویژگی بسیار حائزاهمیت است.

و همچنین مسئولیت پذیری و به روز کردن اطلاعات را جز دیگر ویژگی ها یک پرستار خوب می باشد.

وی گفت: پرستار صرفا کسی نیست که در رشته ی پرستاری تحصیل کند ما در جامعه افراد زیادی داریم که پرستار هستند برای مثال مادران وپدران پرستار فرزندان هستند، یک پاکبان نیز پرستار بهداشت شهروجامعه است. کلمه پرستارکلمه بزرگ و جامعی است که ما قسمتی از آن را به دوش می کشیم.

به نظر شما کدامیک در پرستار باید قویتر باشد؟ علم و مهارت یا معنویت و حس انسان دوستی؟

به شخصه معتقدم علم ومهارت، انسان دوستی و معنویت این 4 ویژگی باید با هم در یک پرستار وجود داشته باشد، به عبارتی این 4 ویژگی مکمل یکدیگر هستند

فکرمی کنید چه میزان احساس مسئولیت مراقبت از بیماران در بیمارستانهای ما وجود دارد؟

طبق استاندار جهانی به ازای هر 2 تخت باید یک پرستار وجود داشته باشد اما در ایران به ازای هر 10 تخت یا بیشتر یک پرستار وجود دارد که گاها پرستار فرصت رسیدگی به تمام بیماران را پیدا نمی کند. با این وجود احساس مسئولیت درتمام پرستاران وجود دارد. میزان آن در هر پرستار متغییر است و به عوامل مختلفی مانند معنویت و انسان دوستی، علم و مهارت هر شخص بستگی دارد.

رابطه پرستاری با خدمتگزاری به مردم چیست؟

این سوال به نظرم به همه شغل ها مربوط می شود.بیمارهای من از کارمندان بانک ، فرهنگیان و...هستند که همه از خدمتگزاران مردم می باشند و باعث خوشحالی و افتخار بنده است که در جایگاه پرستار میتوانم به جامعه خدمت کنم.

اگر پرستار نمی شدید چه شغلی را انتخاب می کردید؟

سوال بسیار سختی است، به شخصه علاقه مند خدمت کردن به مردم هستم و اگر پرستار نمی شدم شغلی را انتخاب می کردم که در آن بتوانم به مردم خدمت کنم.در حال حاضر در تشکل تحکیم وحدت به عنوان دبیر در حال خدمتگزاری به دانشجویان هستم و درکنار یادگیری، از هر کمکی در توانم باشد دریغ نمی کنم.

به هرحال دبیری یک تشکل ، مسئولیتی است که به آن حقوقی داده نمی شود و متاسفانه در شورای انقلاب فرهنگی، معاونت فرهنگی دانشجویی وزارت یا حتی معاونت فرهنگی دانشگاه خودمان هم برای افرادی که فعالیت فرهنگی انجام می دهند هیچ امتیاز مثبتی در نظر نمی گیرند و فقط برای ما احساس خستگی  و حس خوشایندی که بعد از اتفاق خوب تجربه می کنیم، می ماند.

علی صادقی در ادامه توضیح فعالیت های خود گفت: به عنوان مشاور کنکور، مجری و مدرس شیمی نیز مشغول به کار هستم. با افتخار می گویم اگر پرستار نمی شدم ، به لطف خدا  می توانستم خدمتگزار مردم باشم.

پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو در پایان این روز را به تمامی پرستاران تبریک گفته و برایتان موفقیت های روزافزون آرزومندیم.

انتهای پیام/ زهرا براتی

 

تصاویر تکمیلی: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار