به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
مطبوعات همدان
تاریخ : 18. دى 1399 - 12:47   |   کد مطلب: 24297
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس صحت خبر پذیرش سفارشی و بی ضابطه دانشجویان دکتری را به عنوان تخلف از سوی دانشگاه‌ها تأیید کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو،به نقل از خبرگزاری دانشجو، حجت الاسلام احمد حسین فلاحی، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در برنامه رادیویی «صبح و گفتگو» درمورد صحت و سقم پذیرش سفارشی و بی ضابطه دانشجویان دکتری گفت: گلایه برخی دانشجویان این است که ضابطه ثابت و مشخصی برای پذیرش دانشجویان دکتری وجود ندارد.

وی این نوع تخلفات و مشکلات را ناشی از حرکات سلیقه‌ای و سیاسی در دانشگاه‌ها دانست و افزود: به عنوان مثال برخی دانشگاه‌ها از پذیرش دانشجویان بورسیه که از اموال بیت المال برای آن‌ها هزینه شده خودداری می‌کنند که نیز تخلف است.

فلاحی صحت خبر پذیرش سفارشی و بی ضابطه دانشجویان دکتری را به عنوان تخلف از سوی دانشگاه‌ها تأیید کرد و گفت: برخی تخلفات را نمی‌شود از شبکه رادیویی اعلام کرد. ما دانشجویان اخراجی را سراغ داریم که در دانشگاه‌های دیگر پذیرش می‌شوند، اما دانشجوی بورسیه دکتری که برای او هزینه شده و دانشگاه ملزم به پذیرش است، پذیرش نمی‌شود.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از صدور چندین بخشنامه خلاف قانون توسط وزارت علوم طی دو ماه اخیر سخن گفت و افزود: نامه تذکر مجلس به وزارت علوم ارسال شده و چهار بار هم از خود وزیر در کمیسیون سوال کرده ایم و همچنان پیگیر این مسئله هستیم.

فلاحی متذکرشد: استیضاح وزیر علوم در حال حاضر امکانپذیر نیست، اما این باعث نمی‌شود که ما وزرا را به مجلس دعوت نکنیم و آن‌ها را مواخذه نکنیم. ما در مجلس پیگیر طرحی هستیم که اگر وزیر در مقابل سوالات ما پاسخگو نباشد برای همیشه از گرفتن پست‌های دولتی محروم شود.
 

نبود یک ضابطه کلی و اساسی برای پذیرش دانشجویان مقطع دکتری

در ادامه، حسین احمدی عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: وزارت علوم موظف بود راه حل قطعی و نهایی را برای پذیرش دانشجویان مقطع دکتری مشخص کند.

وی با انتقاد از کوتاهی وزارت علوم در این مورد افزود: وزارت علوم باید ضوابط اصلی را به مجلس یا شورای عالی انقلاب فرهنگی یا نهاد‌های قانونی ارائه می‌کرد که متأسفانه این کار را انجام نداد.

احمدی تصریح کرد: نبود یک ضابطه کلی و اساسی برای پذیرش دانشجویان مقطع دکتری باعث کاهش سطح کیفی دانش این دانشجویان و گلایه دانشگاه‌ها از عدم رفع نیاز‌های علمی با این سطح دانشی دانشجویان نیز شده است.

معاون سابق وزیر آموزش و پرورش همچنین درمورد دانشجویان بورسیه گفت: بنده افراد زیادی را می‌شناسم که چهار پنج سال از پذیرش آن‌ها در خارج از کشور گذشته و فارغ التحصیل شده اند، اما دانشگاه‌ها به بهانه‌های مختلف آن‌ها را پذیرش نمی‌کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه از مجلس شورای اسلامی درخواست کرد که از ابزار‌های نظارتی خود استفاده کرده و وزیر علوم را استیضاح کند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار